Polub nas na Facebooku
Czytasz: Ryż jaśminowy – właściwości i wartości odżywcze „króla ryżu”
menu
Polub nas na Facebooku

Ryż jaśminowy – właściwości i wartości odżywcze „króla ryżu”

ryż jaśminowy

Fot. Jumoobo / Getty Images

Ryż jaśminowy ma lekko słodki zapach, który przypomina woń miodu i jaśminu. Jest powszechnie stosowany przede wszystkim w kuchni tajskiej, ale coraz częściej gości także na polskich stołach. Na co dzień różnymi odmianami ryżu żywi się około połowa ludzkości.

Ryż jaśminowy pochodzi z Tajlandii i jest wysokiej jakości odmianą ryżu długoziarnistego. Poza charakterystycznym aromatem wyróżnia go śnieżnobiały kolor. Używany jest głównie do potraw mięsnych, ale także warzywnych i dań na słodko. Jego zastosowanie jest wszechstronne.

Ryż jaśminowy

Ryż jaśminowy zawojował w ostatnim czasie świat. Pojawił się również na polskich stołach. Długie i śnieżnobiałe ziarna wywodzą się z Tajlandii (gdzie znane są pod nazwą Hom Mali) i w tym kraju stanowią podstawowy produkt w kuchni. Obecnie uprawy ryżu jaśminowego można znaleźć niemal na całym świecie, ale tajski nadal uważany jest za najlepszy. Należy do gatunku zbóż długoziarnistych. Po ugotowaniu zachowuje bardzo delikatną lepkość (można z niego formować różne kształty), ale jednocześnie jest lekki i puszysty, przez co nadaje się zarówno do potraw tradycyjnych, jak i egzotycznych.

Redakcja poleca:
Zapalenie gardła u dzieci i dorosłych - jak złagodzić ból domowymi sposobami?
Dieta eliminacyjna – na czym polega i kiedy jest zalecana?
Szczepienia na COVID-19. Rząd zmienia harmonogram szczepień

Swój smak (lekko orzechowy) i zapach zawdzięcza właściwościom gleby i specyficznym warunkom klimatycznym w Tajlandii, które gwarantują roślinie wysokie temperatury przy znacznej wilgotności powietrza.

Jakie właściwości posiada ryż jaśminowy?

W Polsce ryż jaśminowy, mimo że ma wiele właściwości zdrowotnych, nadal przegrywa jako dodatek do potraw z ziemniakami czy makaronami. Tymczasem wpływa pozytywnie na zdrowie i jest cennym składnikiem diet odchudzających. Jest uważany za jedno z najbardziej uniwersalnych zbóż. Dokładne ilości zawartych w nim substancji odżywczych mogą się różnić w zależności od odmiany, ale każda z nich uważana jest za bogate źródło węglowodanów i błonnika, co czyni ryż jaśminowy przydatnym w jadłospisie sportowców, którzy poddają swoje ciało dużemu wysiłkowi fizycznemu. Zjedzenie jego porcji po treningu nie wywołuje kłopotów trawiennych, a dodatkowo uzupełnia poziom wszystkich niezbędnych witamin, minerałów, elektrolitów i tłuszczy – zwłaszcza z dodatkiem owoców i mleka. Błonnik dodatkowo wydłuża okres uczucia sytości, przez co powinien być składnikiem lekkostrawnych diet odchudzających. Dodatkowo ma działanie lekko odwadniające, które cenione jest w walce z niechcianymi kilogramami.

Zawiera też białko, tłuszcze nasycone oraz cenne pierwiastki, m.in.: magnez, cynk, potas, fosfor, żelazo, a także wiele witamin z grupy E, a zwłaszcza B, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego. Ryż jest łatwo przyswajalny przez organizm i zaliczany do lekkostrawnych produktów.

Jego cenną zaletą jest to, że nie zawiera glutenu, dzięki czemu mogą go jeść osoby z celiakią. Dodatkowo korzystnie wpływa na procesy trawienia, obniża poziom cholesterolu we krwi i wykazuje działanie pożądane dla układu krążenia. Jest produktem niskokalorycznym i w 100 g ryżu jaśminowego zawartych jest około 116 kcal, czyli znacznie mniej niż w jego białym odpowiedniku.

Ryż jaśminowy – gotowanie

W Polsce ryż jaśminowy jest już ogólnie dostępny. Jest wiele sposobów jego gotowania. Jeden z nich wymaga wcześniejszego płukania go, aż do momentu, w którym woda będzie zupełnie czysta. Jeśli produkt nie jest świeżo otwarty, należy go moczyć przez 30 min w zimnej wodzie. W przeciwieństwie do innych gatunków ten rodzaj ryżu należy gotować w zimnej wodzie – na jedną szklankę ziaren należy wlać jej od 1,5 do 2 szklanek. Przez kolejne 15–20 min trzeba go gotować na wolnym ogniu, aby całkowicie wchłonął wodę, a następnie dusić pod przykrywką aż stanie się miękki i delikatny. Po zakończeniu gotowania dobrze jest odstawić go na około 10 min i dopiero potem przelać zimną wodą i delikatnie zamieszać.

Według innego sposobu absolutnie nie należy go wcześniej płukać, solić czy moczyć, a jedynie wrzucić bezpośrednio do garnka z odmierzoną ilością zimnej wody.

Niezależnie od sposobu gotowania ryż jaśminowy idealnie nadaje się do deserów, ale pasuje też do mięs, ryb i sałatek. Ponadto jego delikatnie słodki smak sprawia, że dobrze komponuje się też z pikantnymi sosami.

Ryż jaśminowy a dieta

W diecie odchudzającej, dla sportowców czy bezglutenowej nie tylko można wykorzystywać ryż jaśminowy w jego naturalnej postaci ziaren. Można z niego wytwarzać mąkę, która z powodzeniem zastępuje tradycyjną pszenną, której nie mogą stosować osoby z nietolerancją glutenu. Mąka ryżowa nadaje się do ciast (przez swój słodkawy smak), ale z powodzeniem można jej używać również do wypieków na słono.

Z ryżu powstaje też mleko (chociaż głównie z jego brązowych odmian), które w porównaniu do krowiego nie zawiera cholesterolu i laktozy, ale ma jednocześnie mniejszą zawartość białka i fosforu. Posiada natomiast więcej węglowodanów i często wzbogacane jest dodatkowo w witaminy i minerały. Jest wskazane dla osób z nietolerancją laktozy. Oba produkty – mleko i mąkę – można kupić w gotowej postaci lub samodzielnie przygotować w domu, na podstawie dostępnych w internecie i książkach kucharskich przepisów.

Co wybrać do obiadu? Jakie dodatki są najzdrowsze? Odpowiedź znajdziecie na filmie:

Zobacz film: Test: Z czym obiad będzie najzdrowszy - z ryżem, kaszą, ziemniakami czy makaronem? Źródło: 36,6

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
45
2
Polecamy
Tapioka – właściwości i wartości odżywcze kaszy z manioku.
Ile ma kalorii?
Tapioka – właściwości i wartości odżywcze kaszy z manioku. Ile ma kalorii? TVN zdrowie
Mąka z tapioki – jaką ma kaloryczność i zastosowanie w kuchni?
Mąka z tapioki – jaką ma kaloryczność i zastosowanie w kuchni? TVN zdrowie
Zastosowanie komosy ryżowej w kuchni – dlaczego warto ją gotować?
Zastosowanie komosy ryżowej w kuchni – dlaczego warto ją gotować? Dzień Dobry TVN
Czarny ryż ‒ właściwości, wartości odżywcze i gotowanie
Czarny ryż ‒ właściwości, wartości odżywcze i gotowanie Dzień Dobry TVN
Komentarze (1)
Julcia
Od roku jemy w zasadzie tylko ryż jasminowy, świetnie się po nim czujemy, nasyceni ale lekko. Dodatkowo ma świetny smak i aromat, to sprawia że zagościł na co dzień w naszej diecie, sportowego trybu życia :)
Czytaj całość
Nie przegap
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki