Polub nas na Facebooku
Czytasz: Rydze – czy są zdrowe? Jak rozpoznać i jak podawać rydze?
menu
Polub nas na Facebooku

Rydze – czy są zdrowe? Jak rozpoznać i jak podawać rydze?

Rydz

Fot: sinarp2 / gettyimages.com

Zdaniem grzybiarzy rydze to jedne ze smaczniejszych grzybów. Można je smażyć, dusić czy marynować, ale czy są zdrowe? Jak rozpoznać rydze, żeby mieć pewność, że ich zjedzenie nie skończy się zatruciem?

Rydz, czyli tak naprawdę mleczaj rydz to grzyb należący do rodziny gołąbkowatych. Grzyb, ze względu na wyśmienity smak, cieszy się dużą popularność zarówno wśród zbieraczy, jak smakoszy grzybów. Warto zaznaczyć, że rydze cenione i chętnie wykorzystywane w kuchni przez Hiszpanów. Sezon na te grzyby trwa od lata do jesieni.

Grzyby rosną w lasach iglastych oraz gajach liściastych, ale tylko tych, które nie są zanieczyszczone. Najlepiej czują się na piaszczystym terenie na granicach lasów, dobrze czują się w dobrze nasłonecznionych miejscach.

Rydz – jak go rozpoznać?

Rydze mają charakterystyczną czerwoną lub pomarańczową barwę kapelusza. Ich średnica nie przekracza 10 centymetrów i mogą się na nich pojawiać kręgi w nieco ciemniejszym kolorze. W niektórych przypadkach kształtem przypomina lej. Od spodu kapelusz rydza pokrywają, dość gęsto rozmieszczone, pomarańczowe blaszki. Jeśli oderwiemy fragment lub delikatnie naciśniemy zmieni barwę na zieloną. Trzon rydza ma zazwyczaj ok. 5 centymetrów wysokości, ok. 2 centymetrów grubości i zwęża się u podstawy. Ma pomarańczowy kolor i jest delikatny i kruchy, tym samym łatwo go uszkodzić i podczas zbierania rydzów trzeba bardzo uważać.

Rydz – czy jest zdrowy?

Większość grzybów, w tym także rydze, traktowane są przede wszystkim, jak dodatek do potraw. Dzięki nimi nabierają niepowtarzanego smaku i zapachu, ale na walorach smakowych zalety grzybów wcale się nie kończą. Mało kto wie, że grzyby są dobrym źródłem witamin i substancji odżywczych.

Rydze dostarczają przede wszystkim witamin z grypy B (zwłaszcza B1 i B2, PP), które mają korzystny wpływ na działanie układu nerwowego. Dodatkowo wspomagają trawienie, poprawiają wygląd skóry oraz pomagają zredukować stres. Grzyby zawierają także witaminę D, która wzmacnia kości i chroni przed osteoporozą. Najwięcej mają jej pieczarki. O rydzach warto pamiętać także ze względu na żelazo czy potas. Pierwszy z pierwiastków zapobiega anemii, a także jest niezbędny do produkcji hemoglobiny, która rozprowadza tlen po całym organizmie. Potas natomiast pomaga wyregulować ciśnienie tętnicze oraz wspomaga pracę serca. W rydzach znajdziemy także trochę cynku, fosforu i wapnia, których potrzebuje układ kostny. Grzyby są również źródłem dobrze przyswajalnego białka, tym samym polecane są osobom na diecie wegańskiej. Do tego grzyby same w sobie są niskokaloryczne. 100 gramów grzybów to zaledwie 40 kcal. Warto jednak pamiętać, że np. po dodaniu śmietany do sosu z rydzów, ich kaloryczność znacząco się podniesie.

Zobacz film i dowiedz się wszystkiego, co warto wiedzieć o grzybach:

Zobacz film: Fakty i mity na temat grzybów. Źródło: Stylowy Magazyn

Rydze – jak przyrządzać rydze?

Rydze można podawać na wiele sposób, nie można ich jedynie suszyć. Najlepiej smakują świeże lub marynowane. Doskonale nadają się do mrożenia. Osoby, które nie lubią gotować lub nie czują się w kuchni zbyt pewnie mogą podać rydze podsmażone na maśle. Grzyby wystarczy dokładnie oczyścić, a następnie poddusić je w rondelku z roztopionym masłem. Na koniec potrawę należy doprawić solą i pieprzem do smaku. Tak przygotowane rydze można zjeść bezpośrednio po usmażeniu albo przechowywać w zamrażarce lub słoiku.

Jak zbierać grzyby?

Podczas zbierania grzybów trzeba pamiętać, aby wrzucać do koszyka tylko te okazy, co do których mamy absolutną pewność. Jeśli mamy wątpliwości, czy zebrany przez nas grzyb jest jadalny można udać się z nim do sanepidu i poprosić o pomoc pracujących tam specjalistów.

Grzybów pod żadnym pozorem nie można zbierać do foliowych torebek czy reklamówek! Brak przepływu powietrza sprawia, że grzyby ulegają zaparzeniu, a zawarte w nich białko ścina się i zaczyna rozkładać. W ten sposób grzyby jadalne staną się trujące i mogą wywołać poważne zatrucie pokarmowe. Dlatego tak ważne jest, aby zbierać grzyby do przewiewnych wiklinowych koszyków lub łubianek.

Mimo że grzyby są stosunkowo mało kaloryczne, to ze względu na zawartość chityny są ciężkostrawne. Chityna to wielocukier, który przypomina błonnik. Kwasy żołądkowe nie potrafią rozłożyć, dlatego zjedzenie zbyt dużej ilości grzybów może doprowadzić do problemów z układem pokarmowym. Na grzyby w szczególności powinny uważać osoby, którym często dokuczają zgagi lub zmagają się kolką jelitową. Grzybów nie powinny jeść osoby starsze oraz dzieci do 10 roku życia. W obu przypadkach układ pokarmowy nie jest wystarczająco sprawny, aby sobie z nimi poradzić.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
20
1
Polecamy
Podgrzybek – kiedy, jak i gdzie go szukać
Podgrzybek – kiedy, jak i gdzie go szukać Dzień Dobry TVN
Borowik ceglastopory – odkryj jego niezwykły smak!
Borowik ceglastopory – odkryj jego niezwykły smak! Dzień Dobry TVN
Pieprznik jadalny (kurka) – jakie wartości odżywcze ma grzyb? Jak go rozpoznać i jak podawać?
Pieprznik jadalny (kurka) – jakie wartości odżywcze ma grzyb? Jak go rozpoznać i jak podawać? TVN zdrowie
Goryczak żółciowy – co to za grzyb? Jak go rozpoznać? Czy jest jadalny?
Goryczak żółciowy – co to za grzyb? Jak go rozpoznać? Czy jest jadalny? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie