Polub nas na Facebooku
Czytasz: Przodopochylenie miednicy a wady postawy ciała: objawy, leczenie i rehabilitacja
menu
Polub nas na Facebooku

Przodopochylenie miednicy a wady postawy ciała: objawy, leczenie i rehabilitacja

Kość miednicy

Fot: yodiyim / gettyimages.com

Za duże lub zbyt małe przodopochylenie miednicy objawy daje w postaci wad postawy. Powoduje to zmianę prawidłowego wygięcia kręgosłupa. W leczeniu przodopochylenia kluczowa jest rehabilitacja. Ćwiczenia należy wykonywać pod okiem fizjoterapeuty lub zgodnie z jego instrukcjami.

Przodopochylenie miednicy można zmierzyć przy użyciu inklinometru, czyli urządzenia do pomiaru kąta wychylenia obiektów, lub poprzez odniesienie linii poziomej do linii biegnącej od górnego brzegu spojenia łonowego między trzonem L5 a kością krzyżową do przedniej krawędzi krążka międzykręgowego. Prawidłowy kąt miednicy w pierwszej metodzie pomiaru powinien wynosić u mężczyzn około 31 stopni, w drugiej – od 50 do 55 stopni. U kobiet analogicznie około 28 i od 55 do 60 stopni.

Objawy przodopochylenia miednicy i potencjalne przyczyny

Prawidłowa postawa ciała jest różna w zależności od wieku. U dorosłych głowa powinna być wysunięta nieco do przodu, brzuch cofnięty względem klatki piersiowej, a wygięcie kręgosłupa w płaszczyźnie strzałkowej powinno mieć kształt litery S. Zbyt duże przodopochylenie miednicy sprawia, że nachylenie kości krzyżowej jest większe niż prawidłowe, a także pogłębia się lordoza lędźwiowa. Za małe przodopochylenie miednicy skutkuje zmniejszeniem lordozy lędźwiowej przez zbyt pionowe ustawienie kości krzyżowej.

Polecamy również:
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia Materiał sponsorowany

Przodopochylenie miednicy regulują mięśnie i układ więzadłowo-torebkowy stabilizujące staw biodrowy oraz odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Zwiększają przodopochylenie poprzez skurcz:

  • mięsień prosty uda,
  • mięsień biodrowo-lędźwiowy,
  • mięsień czworoboczny lędźwi,
  • prostownik grzbietu odcinka lędźwiowego.

Zmniejszają przodopochylenie miednicy poprzez skurcz:

  • mięśnie pośladkowe wielkie,
  • mięśnie półbłoniaste,
  • mięśnie półścięgniste,
  • głowy długie mięśni dwugłowych,
  • przywodziciele wielkie,
  • mięśnie pośladkowe średnie,

Przykurcz mięśnia biodrowo-lędźwiowego pogłębia lordozę, ponieważ pociąga w dół odcinek lędźwiowy kręgosłupa oraz talerz miednicy. Zaburzenia pozycji bioder lub lędźwi skutkują zwiększeniem lub zmniejszeniem przodopochylenia i pogłębieniem albo zmniejszeniem lordozy. Przez to postawa ciała staje się nieprawidłowa.

W praktyce nadmierne przodopochylenie miednicy i pogłębienie lordozy oznacza, że odcinek lędźwiowy jest mocno wygięty do przodu, brzuch wystaje przed klatkę piersiową, a pośladki są uwypuklone. W związku z tymi objawami mogą wystąpić bóle pleców w dolnym odcinku, kurcze mięśni, parestezje nóg, a także zaburzenia w pracy układu wydalniczego.

Zbyt małe przodopochylenie miednicy skutkuje płaskimi plecami i ich zaokrągleniem (kifoza powoduje wygięcie łukowate kręgosłupa w stronę grzbietu). Z powodu zmniejszonej lordozy tułów, głowa i barki pochylają się do przodu, klatka piersiowa staje się płaska, a łopatki zaczynają odstawać. Może to prowadzić do zaburzeń pracy układów oddechowego i sercowo-naczyniowego.

Niezależnie od rodzaju wady przodopochylenie miednicy wymaga leczenia. Stosuje się w nim ćwiczenia likwidujące deficyty – rozciągające i wzmacniające mięśnie odpowiedzialne za prawidłowe układanie ciała.

Przodopochylenie miednicy: ćwiczenia i rehabilitacja wad postawy

Rehabilitacja wad postawy związanych z przodopochyleniem miednicy powinna uwzględniać gimnastykę korekcyjną, fizykoterapię, metody przypominające o przyjmowaniu prawidłowej postawy ciała, a w przypadku silnego bólu – leczenie przeciwbólowe.

Na zbyt duże przodopochylenie miednicy ćwiczenia rozciągające i wzmacniające to np.:

  • koci grzbiet – w klęku podpartym należy rozstawić ramiona na szerokość barków i kolana na szerokość bioder, podczas wydechu należy wygiąć plecy ku górze, miednicę do przodu, a głowę przygiąć do klatki piersiowej; wykonując wdech, powraca się do pozycji wyjściowej;
  • siad skulny – należy usiąść i przyciągnąć zgięte w kolanach nogi do klatki piersiowej, obejmując je ramionami, a następnie przetoczyć się na plecy i powrócić do siadu skulnego;
  • marsz na czworaka bez uginania nóg – staje się na czworaka z wyprostowanymi nogami, a następnie bez ich uginania należy maszerować.

Dla osób ze zbyt małym przodopochyleniem miednicy i plecami okrągłymi zaleca się ćwiczenia, takie jak:

  • rozciąganie mięśni piersiowych – np. stojąc przodem przy drabinkach w odległości około 0,5 do 1 metra z rękoma zgiętymi w łokciach i dłońmi uniesionymi na wysokość barków, należy opaść na drabinki, chwytając drążek na wysokości barków, a następnie klatką piersiową dotknąć drabinki;
  • należy siedzieć z ugiętymi w kolanach nogami tyłem do drabinek, trzymać biodra przy drabinkach, a dłońmi chwycić najwyższy szczebel w zasięgu – ćwiczenie polega na oderwaniu pleców od drabinek i maksymalnym wypchnięciu do przodu klatki piersiowej, a następnie powrocie do pozycji wyjściowej;
  • należy usiąść ze skrzyżowanymi nogami („po turecku”) z wyprostowanymi plecami, głową wyciągniętą do góry i dłońmi splecionymi z tyłu głowy i rozpocząć mocowanie się głowy z rękoma.

W niektórych przypadkach, gdy wady postawy spowodowane nieprawidłowym przodopochyleniem miednicy skutkują bólem i innymi dolegliwościami, a wada jest głęboka – można zastosować leczenie operacyjne.

Zobacz film: Nowatorskie leczenie skoliozy – implanty rosnące wraz z dzieckiem. Jak działają? Źródło: Dzień Dobry TVN.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
8
3
Polecamy
Bolą cię plecy w pracy?
Poznaj 10 ćwiczeń, które przyniosą ulgę
Bolą cię plecy w pracy? Poznaj 10 ćwiczeń, które przyniosą ulgę Dzień Dobry TVN
Ćwiczenia na kręgosłup szyjny, lędźwiowy i piersiowy – kiedy i jak je wykonywać?
Ćwiczenia na kręgosłup szyjny, lędźwiowy i piersiowy – kiedy i jak je wykonywać? Dzień Dobry TVN
Jak rozpoznać plecy okrągło-wklęsłe, czyli charakterystyczne objawy nieprawidłowej sylwetki oraz propozycje ćwiczeń korekcyjnych
Jak rozpoznać plecy okrągło-wklęsłe, czyli charakterystyczne objawy nieprawidłowej sylwetki oraz propozycje ćwiczeń korekcyjnych TVN zdrowie
Lordoza lędźwiowa – zachowana i spłycona, objawy i ćwiczenia
Lordoza lędźwiowa – zachowana i spłycona, objawy i ćwiczenia TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis