Polub nas na Facebooku
Czytasz: Post Daniela, czyli dieta owocowo – warzywna. Wskazania i przeciwwskazania do stosowania diety, zasady i efekty. Przykładowy dzienny jadłospis w diecie Daniela

Post Daniela, czyli dieta owocowo – warzywna. Wskazania i przeciwwskazania do stosowania diety, zasady i efekty. Przykładowy dzienny jadłospis w diecie Daniela

Zainteresował Cię ten artykuł?
NAN

Fot: lassedesignen / fotolia.com

Post Daniela jest dietą umożliwiającą spalenie nagromadzonej tkanki tłuszczowej oraz usunięcie szkodliwych substancji i zbędnych produktów przemiany materii. Polega na jedzeniu niskokalorycznych warzyw i owoców. Dieta nie może być stosowana dłużej niż 40 dni.

Post Daniela, inaczej dieta Daniela, jest kontrolowaną dietą owocowo-warzywną określaną jako „półgłodówka”. Stosuje się ją w celu redukcji masy ciała oraz oczyszczenia organizmu z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii.

Post Daniela: dla kogo przeznaczona jest ta dieta?

Post Daniela jest dietą przeznaczoną osobom z nadwagą lub otyłością, astmą, chorobą wrzodową żołądka, nadciśnieniem tętniczym oraz alergią pokarmową bądź skórną. Dietę Daniela mogą stosować również osoby zdrowe w celach profilaktycznych oraz detoksykacyjnych. Ten rodzaj półgłodówki przyczynia się również do unormowania poziomu glukozy oraz cholesterolu we krwi, polepszenia ogólnego samopoczucia i poprawy nastroju.

Przeciwwskazania do stosowania Postu Daniela

Dieta Daniela jest przeciwwskazana przede wszystkim kobietom ciężarnym i karmiącym piersią, dzieciom oraz nastolatkom w okresie dojrzewania i intensywnego wzrostu. Nie zaleca się stosowania Postu Daniela osobom chorującym na nadczynność tarczycy, cukrzycę typu 1., zaawansowaną niewydolność serca, wątroby lub nerek oraz nowotwory. Dieta jest niewskazana również w przypadku depresji oraz osobom po przeszczepie narządu.

Zobacz także: Dieta sokowa, czyli kilkudniowa detoksykacja organizmu. Przepisy na soki

Na czym polega Post Daniela?

Post Daniela to dieta odchudzająca oraz oczyszczająca organizm z nagromadzonych w nim toksyn. Jej celem jest pobudzenie procesu nazywanego trawieniem wewnętrznym. Polega on na trawieniu przez organizm tego, co wcześniej zostało przez niego odłożone, czyli tkanki tłuszczowej, zniszczonych i chorych tkanek oraz wszelkich toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Przyczynia się to do sprawniejszego funkcjonowania organizmu i przywrócenia stanu wewnętrznej równowagi. Post Daniela może być stosowany maksymalnie przez 40 dni raz do roku. Najczęściej wdrażany jest na czas 2-6 tygodni. Całodobowa kaloryczność diety jest bardzo niska i nie przekracza 600 kcal. Organizm stosunkowo szybko zaczyna spalać nagromadzoną tkankę tłuszczową, czego efektem jest chudnięcie. U osób rozpoczynających Post Daniela w pierwszych dniach diety może pojawić się tzw. kryzys ozdrowieńczy, który ustępuje w ciągu kilku dni. Polega on na wystąpieniu u danej osoby nawrotów objawów choroby lub innych dolegliwości, np. dawnych bólów, kontuzji czy problemów dermatologicznych. Przyczyną kryzysu ozdrowieńczego jest uwolnienie do krwi zmagazynowanych złogów i toksyn.

Produkty wskazane i przeciwwskazane w diecie Daniela

Dieta Daniela opiera się na jedzeniu warzyw i owoców o niskiej kaloryczności. Produktami wskazanymi są:

  • marchew, buraki, seler, pietruszka, rzodkiewka, kapusta, por, czosnek, pomidory, sałata, kalafior, dynia, warzywa kiszone, cukinia,
  • grejpfruty, jabłka, cytryny,
  • dodatki do potraw: chrzan, kminek, majeranek oraz świeże zioła.

Do produktów przeciwwskazanych w trakcie stosowania Postu Daniela należą:

  • rośliny strączkowe,
  • ziemniaki,
  • produkty zbożowe: pieczywo, makarony, kasze, ryż,
  • mięso,
  • mleko i produkty mleczne,
  • orzechy.

W diecie Daniela niewskazane jest picie kawy, mocnej herbaty oraz napojów alkoholowych.

Zobacz także: Dieta jaglana – skuteczny detoks i odchudzanie. Zasady i przygotowanie do diety. Właściwości kaszy jaglanej

Najważniejsze zasady w Poście Daniela

Jedną z zasad obowiązujących w Poście Daniela jest wybieranie warzyw i owoców z upraw ekologicznych. Posiłki należy komponować z sezonowych produktów. Należy ograniczyć użycie soli. Niedozwolonymi dodatkami do potraw są: majonez, śmietana, jogurty oraz oliwa. Posiłki można przyprawiać wyłącznie świeżymi ziołami. Ważne jest odpowiednie nawadnianie organizmu, najlepiej naturalną, niegazowaną wodą mineralną w ilości 2 litrów na dobę. Warzywa można jeść w postaci surowej, gotowanej lub duszonej z zastrzeżeniem krótkiego czasu obróbki termicznej. Dozwolonymi posiłkami są zupy gotowane na wodzie bez dodatku mięsa, tłuszczu oraz produktów węglowodanowych, np. kasz, ryżu czy makaronu. Popularnymi potrawami w diecie Daniela są: warzywne leczo oraz bigos warzywny. Posiłki powinny składać się z surówek i gotowanych warzyw. Wskazane są również pieczone warzywa oraz owoce, np. jabłka.

Post Daniela: jakie przynosi efekty?

Dieta Daniela przyczynia się do redukcji masy ciała oraz detoksykacji organizmu. Pozwala na utratę około 3-4 kilogramów w ciągu tygodnia. Łagodzi objawy przemęczenia oraz przywraca dobry nastrój i samopoczucie. Skutkiem stosowania Postu Daniela jest również obniżenie poziomu cholesterolu, dlatego dietę zaleca się stosować u osób ze zdiagnozowaną hipercholesterolemią. Dieta ta korzystnie wpływa na uregulowanie stężenia glukozy we krwi, dlatego może być praktykowana przez cukrzyków typu 2. Wspomaga leczenie astmy oraz alergii skórnych i pokarmowych, a także skutecznie zwalcza problem zaparć, nerwic oraz nawracających infekcji. Dieta Daniela jest bezpieczna tylko wtedy, gdy stosowana jest zgodnie z zaleceniami i wskazaniami. Przestrzeganie zasad diety pozwala uniknąć niedoborów pokarmowych. W przypadku, gdy Post Daniela stosowany jest zbyt długo, czyli powyżej 40 dni może prowadzić do braku niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych, np. wapnia, białka czy witamin z grupy B.

Przykładowy jadłospis w diecie Daniela: co jeść?

I śniadanie: świeży sok z marchwi, surówka z kiszonej kapusty, jabłka i marchewki, gotowane warzywa, np. pietruszka i biała rzodkiewka, owoc: jabłko lub grejpfrut.

Obiad: zupa pomidorowa czysta (bez makaronu, ryżu, mięsa, tłuszczu), kalafior gotowany w ziołach, surówka z dyni, jabłka, czarnej porzeczki i soku z cytryny, sałata zielona z pomidorem i cebulą, owoc, np. arbuz.

Kolacja: sok warzywny (np. z selera, marchwi i papryki), surówka z kabaczka, truskawek i jabłka, leczo warzywne, wieloowocowy gotowany mus, kalarepa jako dodatek surowych warzyw. 

Zobacz film: Jak gryzienie wpływa na trawienie? Źródło: 36,6


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
54
2
Komentarze (3)
Kania
Stosowalam 6tyg w 2013 roku na przełomie czerwiec/lipiec .spadlo z wagi 8kilo odeszły migreny. Waga utymywalam się do 2016 do kolejnej ciąży
Czytaj całość
Kania
Kate83
Chcialabym skorzystac-czy ktos juz stosowal??
Czytaj całość
Nie przegap
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?