Polub nas na Facebooku
Czytasz: Por - właściwości warzywa, przeciwskazania do spożywania. Wartości odżywcze pora
menu
Polub nas na Facebooku

Por - właściwości warzywa, przeciwskazania do spożywania. Wartości odżywcze pora

Por - liście pora, cały por. Por - właściwości zdrowotne.

Fot. Diana Miller / Getty Images

Por to popularne warzywo, która ma wiele właściwości prozdrowotnych. Por, dzięki wartościom odżywczym jest polecany przez dietetyków. Przeciwwskazaniami do jedzenia pora są: chora wątroba, częste wzdęcia oraz zgaga. 

Por jest warzywem, które gości na stołach już od czasów średniowiecza. Wyróżniamy kilka jego odmian, a chociaż pochodzi z Azji Mniejszej to obecnie krajami, które uprawiają najwięcej porów są Polska, Francja, Holandia i Belgia. 

Por - właściwości 

Por ma silne właściwości antybakteryjne, jest polecany osobom z niedokrwistością, bólami reumatycznymi, a także - w formie syropu - na kaszel. 

W porze znajdziemy duże ilości witamin A, E i K oraz C. Znajdziemy w nim także kwas foliowy, dobrze przyswajalny wapń, żelazo i magnez. Por jest także źródłem fosforu niezbędnego dla zachowania zdrowych zębów i mocnych kości i potasu. 

Witamina A nie jest produkowana przez organizm, w związku z czym niezbędne jest jej dostarczanie z zewnątrz. Witamina A wykazuje działanie przeciwnowotworowe, podnosi odporność organizmu, odpowiada za prawidłową pracę narządu wzroku (zapobiegając jego chorobom i zwyrodnieniom plamki żółtej). Witamina A uczestniczy także w budowie erytrocytów, a właściwy jej poziom zapobiega chorobom tarczycy poprzez zahamowanie nadmiernego wydzielania tyroksyny. 

Witamina E korzystnie wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci oraz usprawnia pracę układu krwionośnego, bowiem zapobiega powstawaniu zakrzepów w naczyniach krwionośnych. W porze znajdziemy także bardzo dużo wspomnianego żelaza,  które zapobiega anemii, reguluje pracę mięśni, jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Potas reguluje ciśnienie tętnicze krwi, odpowiada za prawidłowe skurcze mięśni. Magnez i kwas foliowy również pozytywnie wpływają na organizm regulując pracę m. in. układu nerwowego, odpornościowego i mięśniowego.

Por - kalorie i wartości odżywcze

Por ma stosunkowo mało kalorii. W 100 gramach świeżego pora znajdziemy 29  kcal. 

Białko 2,2 g
Węglowodany 5,7 g
Tłuszcze 0,3 g
Woda  90,9 g
Witamina C 20,2 mg
Witamina A 0,148 mg 
Witamina E 0,52 mg
Fosfor 52 mg
Wapń 48 mg
Magnez 11 mg
Potas 248 mg
Żelazo 1,1 mg

Wartości RDA i AI wyznaczone na podstawie danych Institute of Health

Por - przeciwwskazania do jedzenia

Na pora powinny uważać kobiety ciężarne, którym doskwiera zgaga i wzdęcia. Por może nasilać tego typu dolegliwości. Również kobiety karmiące powinny na niego uważać, bowiem por może zmieniać smak mleka. Pora do diety dziecka można wprowadzić po ukończeniu 10. miesiąca życia. 

Warzywo jest niewskazane także u osób z chora wątrobą, wrzodami żołądka i dwunastnicy oraz mających problem z nawracającą zgagą.

Por - syrop na kaszel. Przepis i dawkowanie syropu z pora

Syrop z pora zwiększa wydzielanie śluzu i ma działanie wykrztuśne. Do jego przygotowania należy użyć białej części rośliny, którą trzeba zetrzeć na tarce o drobnych oczkach. Miazgę mieszamy z miodem w takiej samej ilości jak pora. Wywar doprowadzamy do wrzenia, odcedzamy przez sitko. Gotowe. Dorosłym zaleca się pić syrop z pora 3-5 razy dziennie po jednej łyżce stołowej. Dzieciom można podawać po 1 łyżeczce od herbaty raz dziennie.

Zobaczcie także, jakie super foods pochodzą z Polski i jak wypadają na tle zagranicznych:

Zobacz film: Super Foods z Polski: Pietruszka. Źródło: Wiem, co jem, wiem, co kupuję

Por - część jadalna warzywa. Przepisy na wykorzystanie pora

Por ma charakterystyczny smak. Zwykle wykorzystujemy jego białą część. Świetnie smakuje podsmażany na patelni na oleju kokosowym. Można z niego skomponować szybkie i proste dnia. Przepis na pora z kaszą gryczaną:

  • por,
  • woreczek kaszy gryczanej,
  • puszka krojonych pomidorów,
  • sok pomidorowy,
  • natka pietruszki,
  • garść orzechów włoskich.

Białą część pora pokrój w plasterki, a następnie podsmażaj na oleju kokosowym lub rzepakowym. W międzyczasie ugotuj kaszę gryczaną w soku pomidorowym. Kiedy por będzie podsmażony, a kasza wchłonie sok pomidorowy połącz oba produkty. Dodaj pomidory z puszki i posiekaną natkę pietruszki. Smaż razem około 10 minut pod przykryciem, często mieszaj. Na koniec dodaj orzechy włoskie i gotowe. 

Por - zero waste, czyli co zrobić z liści pora

Liście pora można wykorzystać do przygotowania pysznego bulionu warzywnego. Przepis na taki bulion (możesz go zawsze zamrozić i wykorzystać później do przygotowania innej zupy) znajdziecie tutaj: 5 zdrowych przepisów na zupy-kremy

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
8
0
Polecamy
Brukiew – właściwości odżywcze, uprawa, przepisy
Brukiew – właściwości odżywcze, uprawa, przepisy TVN zdrowie
Sok z selera – właściwości i działanie.
Jak samodzielnie zrobić sok z selera?
Sok z selera – właściwości i działanie. Jak samodzielnie zrobić sok z selera? TVN zdrowie
Fit sok z jarmużu.
Prosty przepis z dodatkami
Fit sok z jarmużu. Prosty przepis z dodatkami Dzień Dobry TVN
Sok z dyni i jego cudowne właściwości.
Przepisy
Sok z dyni i jego cudowne właściwości. Przepisy Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Maść niedźwiedzia - jak działa i kiedy warto ją stosować?
Maść niedźwiedzia - jak działa i kiedy warto ją stosować?
Dzieci bezobjawowo chore na malarię mogą zakażać komary - zaskakujące wyniki badań
Dzieci bezobjawowo chore na malarię mogą zakażać komary - zaskakujące wyniki badań
Chcesz być zdrowy? Jedz kiszonki!
Chcesz być zdrowy? Jedz kiszonki!
Polacy kupują coraz więcej antydepresantów
Polacy kupują coraz więcej antydepresantów
Zwapnienie szyszynki - jakie są objawy? Jak leczyć?
Zwapnienie szyszynki - jakie są objawy? Jak leczyć?
Koronawirus. Napary z szałwii mogą pomóc w leczeniu COVID-19 - wykazały najnowsze badania 
Koronawirus. Napary z szałwii mogą pomóc w leczeniu COVID-19 - wykazały najnowsze badania