Polub nas na Facebooku
Czytasz: Popcorn - jak zrobić, kalorie, czy jest zdrowy?
menu
Polub nas na Facebooku

Popcorn - jak zrobić, kalorie, czy jest zdrowy?

Popcorn. Popcorn, prażona kukurydza stoi w misce na stole.

Fot. Rob Melnychuk / Getty Images

Popcorn - czy jest zdrowy? Ile kalorii ma popcorn i jak go zrobić? Jeśli zadajecie sobie te pytania to koniecznie zobaczcie, jak zrobić dobry popcorn i czy można go jeść bez ograniczeń?

Popcorn - z czego składa się popcorn?

Skład popcornu jest dość prosty - otrzymuje się go w wyniku prażenia ziaren kukurydzy w wysokiej temperaturze (około 190°C). Ziarna zostają następnie rozpęcznione w wyniku nagłego obniżenia ciśnienia. Od temperatury 100°C białka i skrobia zawarte w ziarnach miękną, natomiast woda zamienia się w parę wodną. Ta z kolei wywiera coraz większe ciśnienie na łupinkę, aż do momentu wystrzału. Masa z wnętrza zostaje wyrzucona i w kontakcie z chłodniejszym powietrzem twardnieje. Gotowe - mamy popcorn! Ponieważ ziarna kukurydzy mogą zawierać pestycydy, to lepiej wybierać te pochodzące z ekologicznej uprawy. Co ciekawe - 90 proc. ziaren wykorzystywanych do produkcji popcornu nie jest genetycznie modyfikowana. 

Ile kalorii mają słone przekąski? Dowiecie się tego z filmu:

Zobacz film:  Czy alkohol ułatwia trawienie słonych przekąsek? Źródło: Wiem, co jem 

Kupując popcorn należy uważnie zapoznać się z jego składem. Na rynku znajdziemy bowiem popcorn, który będzie zawierał dodatek oleju palmowego (!), sól, aromaty i barwniki. Najzdrowszy popcorn to taki, który w swoim składzie ma tylko:

  • ziarno (niebieskiej) kukurydzy

lub

  • popcorn

lub

  • ziarna kukurydzy do prażenia.

Popcorn - wartości odżywcze

Czy popcorn może być zdrowy? Prażone ziarno kukurydzy zawiera dużo (bo aż 10 gramów na każde 100) błonnika, który korzystnie wpływa na proces trawienia, usprawniając prace jelit. Poza tym w popcornie znajdziemy witaminy i składniki mineralne oraz - na każde 100 gramów niesolonego (uwaga!) 375 kalorii. Solony popcorn ma o wiele więcej kalorii, bo aż 400 i dodatkowo - więcej tłuszczu ( ten niesolony ma 4,3 g, przy czym kwasy tłuszczowe nasycone 0,6 g, kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,5 g, kwasy tłuszczowe jednonienasycone 1 g).

Czy lubisz popcorn?

Zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Zgodnie z danymi 100 gramów popcornu zawiera:

Wartość energetyczna 374 kcal
Białko 11 g
Tłuszcz 4,3 g
kwasy tłuszczowe nasycone 0,6 g
kwasy tłuszczowe jednonienasycone 1 g
kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,5 g
Węglowodany 74 g
Błonnik 10,0 g

Jak zrobić popcorn? Czy popcorn jest zdrowy?

Popcorn najczęściej kupujemy w kinie. Nie jest to jednak najzdrowsza przekąska - zawiera dużo soli, substancje zapachowe oraz bardzo często utwardzane tłuszcze trans. Zobaczcie na filmie, co warto chrupać w kinie podczas seansu w kinie:

Zobacz film: Co warto chrupać podczas seansu w kinie? Źródło: Wiem, co jem 

Zdrowszy od tego w kinie będzie popcorn przygotowany w domu. Jednak, jak już pisaliśmy, należy zwracać uwagę na skład kupowanych produktów. Wiele ziaren jest dodatkowo obtaczanych w oleju palmowym, co zwiększa szkodliwość i dla nas, i dla środowiska. Nie warto kupować gotowych paczek do przygotowywania w mikrofalówce. 

Popcorn - jak zrobić samemu w domu

Do przygotowania popcornu w domu będziemy potrzebować patelni, minimalnej ilości tłuszczu (można również popcorn zrobić na sucho) oraz ziaren. 

Na rozgrzaną patelnię wsypujemy ziarna, powinny zająć około 1/4 powierzchni. Naczynie trzeba przykryć i... obserwować! Czasami należy nim poruszać, a gdy ziarenka przestaną strzelać, należy zdjąć patelnię z ognia.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
57
5
Polecamy
Dania ze słonecznikiem zwycięzcy MasterChefa, Mateusza Zielonki. Dlaczego warto jeść słonecznik?
Dania ze słonecznikiem zwycięzcy MasterChefa, Mateusza Zielonki. Dlaczego warto jeść słonecznik? Dzień Dobry TVN
Warzywa konserwowe z puszki i słoika. Czy warto je jeść?
Warzywa konserwowe z puszki i słoika. Czy warto je jeść? Dzień Dobry TVN
Frytki - jak wybrać ziemniaki i tłuszcz? Frytki sklepowe a te domowe
Frytki - jak wybrać ziemniaki i tłuszcz? Frytki sklepowe a te domowe TVN zdrowie
Test produktu. Jak nie dać się oszukać i kupić prawdziwe masło? 
Test produktu. Jak nie dać się oszukać i kupić prawdziwe masło?  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Strup – jak się go pozbyć? Jak przyspieszyć gojenie?
Strup – jak się go pozbyć? Jak przyspieszyć gojenie?