Polub nas na Facebooku
Czytasz: Popcorn - jak zrobić, kalorie, czy jest zdrowy?
menu
Polub nas na Facebooku

Popcorn - jak zrobić, kalorie, czy jest zdrowy?

Popcorn. Popcorn, prażona kukurydza stoi w misce na stole.

Fot. Rob Melnychuk / Getty Images

Popcorn - czy jest zdrowy? Ile kalorii ma popcorn i jak go zrobić? Jeśli zadajecie sobie te pytania to koniecznie zobaczcie, jak zrobić dobry popcorn i czy można go jeść bez ograniczeń?

Popcorn - z czego składa się popcorn?

Skład popcornu jest dość prosty - otrzymuje się go w wyniku prażenia ziaren kukurydzy w wysokiej temperaturze (około 190°C). Ziarna zostają następnie rozpęcznione w wyniku nagłego obniżenia ciśnienia. Od temperatury 100°C białka i skrobia zawarte w ziarnach miękną, natomiast woda zamienia się w parę wodną. Ta z kolei wywiera coraz większe ciśnienie na łupinkę, aż do momentu wystrzału. Masa z wnętrza zostaje wyrzucona i w kontakcie z chłodniejszym powietrzem twardnieje. Gotowe - mamy popcorn! Ponieważ ziarna kukurydzy mogą zawierać pestycydy, to lepiej wybierać te pochodzące z ekologicznej uprawy. Co ciekawe - 90 proc. ziaren wykorzystywanych do produkcji popcornu nie jest genetycznie modyfikowana. 

Ile kalorii mają słone przekąski? Dowiecie się tego z filmu:

Zobacz film:  Czy alkohol ułatwia trawienie słonych przekąsek? Źródło: Wiem, co jem 

Kupując popcorn należy uważnie zapoznać się z jego składem. Na rynku znajdziemy bowiem popcorn, który będzie zawierał dodatek oleju palmowego (!), sól, aromaty i barwniki. Najzdrowszy popcorn to taki, który w swoim składzie ma tylko:

  • ziarno (niebieskiej) kukurydzy

lub

  • popcorn

lub

  • ziarna kukurydzy do prażenia.

Popcorn - wartości odżywcze

Czy popcorn może być zdrowy? Prażone ziarno kukurydzy zawiera dużo (bo aż 10 gramów na każde 100) błonnika, który korzystnie wpływa na proces trawienia, usprawniając prace jelit. Poza tym w popcornie znajdziemy witaminy i składniki mineralne oraz - na każde 100 gramów niesolonego (uwaga!) 375 kalorii. Solony popcorn ma o wiele więcej kalorii, bo aż 400 i dodatkowo - więcej tłuszczu ( ten niesolony ma 4,3 g, przy czym kwasy tłuszczowe nasycone 0,6 g, kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,5 g, kwasy tłuszczowe jednonienasycone 1 g).

Czy lubisz popcorn?

Zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Zgodnie z danymi 100 gramów popcornu zawiera:

Wartość energetyczna 374 kcal
Białko 11 g
Tłuszcz 4,3 g
kwasy tłuszczowe nasycone 0,6 g
kwasy tłuszczowe jednonienasycone 1 g
kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,5 g
Węglowodany 74 g
Błonnik 10,0 g

Jak zrobić popcorn? Czy popcorn jest zdrowy?

Popcorn najczęściej kupujemy w kinie. Nie jest to jednak najzdrowsza przekąska - zawiera dużo soli, substancje zapachowe oraz bardzo często utwardzane tłuszcze trans. Zobaczcie na filmie, co warto chrupać w kinie podczas seansu w kinie:

Zobacz film: Co warto chrupać podczas seansu w kinie? Źródło: Wiem, co jem 

Zdrowszy od tego w kinie będzie popcorn przygotowany w domu. Jednak, jak już pisaliśmy, należy zwracać uwagę na skład kupowanych produktów. Wiele ziaren jest dodatkowo obtaczanych w oleju palmowym, co zwiększa szkodliwość i dla nas, i dla środowiska. Nie warto kupować gotowych paczek do przygotowywania w mikrofalówce. 

Popcorn - jak zrobić samemu w domu

Do przygotowania popcornu w domu będziemy potrzebować patelni, minimalnej ilości tłuszczu (można również popcorn zrobić na sucho) oraz ziaren. 

Na rozgrzaną patelnię wsypujemy ziarna, powinny zająć około 1/4 powierzchni. Naczynie trzeba przykryć i... obserwować! Czasami należy nim poruszać, a gdy ziarenka przestaną strzelać, należy zdjąć patelnię z ognia.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
57
5
Polecamy
Gorzka czekolada – wartości odżywcze i właściwości zdrowotne.
Na co jest dobra?
Gorzka czekolada – wartości odżywcze i właściwości zdrowotne. Na co jest dobra? Dzień Dobry TVN
Tłuszcz - podział na frakcje, źródła.
Czy tłuszcze nasycone szkodzą?
Tłuszcz - podział na frakcje, źródła. Czy tłuszcze nasycone szkodzą? Dzień Dobry TVN
Faworki też mogą być zdrowe.
Jak przygotować te w wersji dietetycznej
Faworki też mogą być zdrowe. Jak przygotować te w wersji dietetycznej TVN zdrowie
Ekspandowane ziarna i ich właściwości.
Na czym polega ekspandowanie?
Ekspandowane ziarna i ich właściwości. Na czym polega ekspandowanie? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Tabletki przeciwbólowe po alkoholu – paracetamol czy ibuprofen?
Tabletki przeciwbólowe po alkoholu – paracetamol czy ibuprofen?
Kiwano - afrykański owoc o unikalnym smaku. Właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i zastosowanie w kuchni
Kiwano - afrykański owoc o unikalnym smaku. Właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i zastosowanie w kuchni