Polub nas na Facebooku
Czytasz: Pomarańcze – odmiany, wartości odżywcze i zdrowotne

Pomarańcze – odmiany, wartości odżywcze i zdrowotne

Pomarańcze

Fot: Diana Miller / gettyimages.com

Pomarańcza to popularny owoc cytrusowy, ceniony nie tylko ze względu na wyjątkowy smak, ale też za bogactwo wartości zdrowotnych. Dzięki dużej zawartości witamin, minerałów i fitozwiązków jest cennym składnikiem diety, znajduje szerokie zastosowanie w lecznictwie i przemyśle farmaceutycznym.

Pomarańcza jest najczęściej hodowanym drzewem owocowym na świecie. Występuje w ponad stu krajach, głównie w klimacie tropikalnym i subtropikalnym (w chłodniejszych rejonach drzewa pomarańczowe wymagają zamkniętych pomieszczeń), ponieważ potrzebuje znacznych ilości słońca i wody. Obecnie do największych producentów pomarańczy należą Brazylia, Stany Zjednoczone, Chiny, Indie, Meksyk i Hiszpania. Dojrzałe drzewo pomarańczowe osiąga około 9 m wysokości i daje do 1000 owoców rocznie.

Pomarańcza – gatunki

Istnieje bardzo wiele odmian pomarańczy. Rozróżnia się wśród nich 5 podstawowych gatunków:

  • pomarańcza chińska (pomarańcza słodka) – najpopularniejszy gatunek, o kulistych owocach, z pomarańczową skórką i słodkim miąższem (kolor zależy od odmiany), spożywany głównie na surowo lub w postaci soków; wytwarza się z niego także dżemy, konfitury, a aromatyczna skórka jest doskonałym dodatkiem do ciast,
  • pomarańcza bergamota – owoce o średnicy 6–8 cm mają żółtozieloną skórkę i gorzko-kwaśny miąższ; z owoców, kwiatów i liści produkowany jest eteryczny olejek bergamotowy stosowany m.in. do produkcji herbaty earl grey, a także olejek nerolowy, który ma zastosowanie w przemyśle perfumeryjnym, aromaterapii i medycynie,
  • pomarańcza gorzka – spłaszczone, mięsiste owoce o grubej ciemnopomarańczowej skórce mają gorzki smak; spożywa się je najczęściej w postaci przetworów (konfitur, marmolad), służą też do wyrobu likieru Curaçao, a otrzymywany z nich olejek wykorzystywany jest w przemyśle perfumeryjnym, aromaterapii i medycynie,
  • pomarańcza limetka (limonka) – niewielkie (średnica około 5 cm), okrągłe lub jajowate owoce mają delikatną, żółtawozieloną skórkę i kwaśny miąższ; wykorzystuje się je głównie do produkcji napojów orzeźwiających lub jako dodatek do drinków, pozyskuje się z nich także olejki eteryczne i kwas cytrynowy,
  • pomarańcza olbrzymia (pomelo) – największe owoce wśród cytrusów (o masie do 2 kg) o żółtej, żółtozielonej lub różowej, grubej skórce, wypełnione słodko-kwaśnym miąższem; spożywa się je na surowo, kandyzowane, w postaci marmolad lub soków.

Zobacz film: Jakie wartości odżywcze mają owoce? Źródło: Wiem co jem

Pomarańcza, czyli źródło witamin i minerałów

Pomarańcze stanowią bogate źródło witaminy C, która jest skutecznym antyoksydantem (zwalczając nadmiar wolnych rodników w organizmie, przeciwdziała rozwojowi chorób nowotworowych, opóźnia procesy starzenia się). Kwas askorbinowy hamuje rozwój miażdżycy, chroni przed chorobami sercowo-naczyniowymi, wzmacnia odporność (bierze udział w produkcji białych krwinek), jest niezbędny do wytwarzania kolagenu i syntezy wielu hormonów, ułatwia przyswajanie żelaza, wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi.

Pomarańcze zawierają sporo beta-karotenu (prowitaminy A) – przeciwutleniacza, który hamuje procesy oksydacyjne, obniża poziom złego cholesterolu, zapobiega chorobom układu krążenia. Ponadto beta-karoten wpływa korzystnie na wzrok.

Pomarańcze dostarczają dużo witamin z grupy B. Regulują one pracę układu nerwowego – łagodzą napięcie, poprawiają nastrój i sprawność intelektualną. Biorą także udział w procesach metabolicznych, odpowiadają za stan skóry, włosów i paznokci, zawierają substancje o działaniu przeciwbakteryjnym. Pomarańcze zaleca się kobietom w ciąży. Ich obecność w diecie służy prawidłowemu rozwojowi płodu dzięki podaży kwasu foliowego (B9), który ma właściwości krwiotwórcze.

Makro- i mikroelementy zawarte w pomarańczach to m.in. wapń, magnez, żelazo, cynk, miedź, fosfor i selen. Owoce stanowią przede wszystkim bardzo dobre źródło potasu, którego funkcją w organizmie jest m.in. kontrola ciśnienia krwi, pracy nerek, mięśni, regulowanie gospodarki wodno-elektrolitowej, a także poprawa koncentracji.

Wartości odżywcze w skórce pomarańczy

Wiele cennych substancji zawierają białe błonki pomarańczy. To tam znajduje się najwięcej błonnika pokarmowego, który chroni przed chorobami układu krążenia (obniża poziom glukozy i cholesterolu we krwi) i układu pokarmowego, wspomaga przemianę materii, a także daje poczucie sytości, dzięki czemu można zmniejszać wartość energetyczną diety. Z tego względu pomarańcze są wskazanym elementem diety odchudzającej, zwłaszcza że średniej wielkości pomarańcza (150 g) zawiera tylko około 70 kcal. Świetną propozycją dietetyczną jest także sok z pomarańczy, którego szklanka dostarcza witamin, minerałów i zaledwie 112 kcal.

W białych błonkach pomarańczy znajdują się flawonoidy, które ułatwiają przyswajanie witaminy C i wzmacniają jej działanie, chronią przed rozwojem nowotworów i stanami zapalnymi w organizmie. Skórka owocu zawiera również terpeny. Związki te działają bakteriobójczo i antywirusowo, wpływają korzystnie na układ krążenia (m.in. poprawiają stosunek „dobrego” i „złego” cholesterolu) i obniżają ryzyko wystąpienia raka jelita grubego. Stanowiące podgrupę terpenów monoterpeny to substancje, które nadają pomarańczom walory zapachowe. Dzięki nim olejki eteryczne pozyskiwane z owoców działają antydepresyjnie, odprężająco, mają korzystny wpływ na układ pokarmowy i skórę, a w związku z pięknym aromatem wykorzystywane są do produkcji perfum.

Zobacz film: Domowa emulsja z soku z pomarańczy - jak ją przygotować i jakie ma właściwości? Źródło: Klinika urody.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
32
2
Polecamy
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana Dzień Dobry TVN
Egzotyczne owoce. Jakie mają wartości odżywcze?
Egzotyczne owoce. Jakie mają wartości odżywcze? Dzień Dobry TVN
Karambola – właściwości, wartości odżywcze, zastosowanie
Karambola – właściwości, wartości odżywcze, zastosowanie TVN zdrowie
Mandarynki – odmiany, wartości odżywcze, właściwości zdrowotne
Mandarynki – odmiany, wartości odżywcze, właściwości zdrowotne TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?