Polub nas na Facebooku
Czytasz: Pizza i kebab to ulubione potrawy Polaków. Jakie mogą być konsekwencje takiej diety?
menu
Polub nas na Facebooku

Pizza i kebab to ulubione potrawy Polaków. Jakie mogą być konsekwencje takiej diety?

Pizza

Fot: Alberto Bogo / gettyimages.com

Polacy pokochali pizzę i kebab. Praktycznie na każdym kroku można się natknąć na lokal, który serwuje tego rodzaju „smakołyki”. Tę pierwszą bardzo często kupujemy też w postaci mrożonej i przygotowujmy w domowym piekarniku lub kuchence mikrofalowej. Co gorsza, nie czytamy etykiet i nie przejmujemy się zbytnio tym, co jemy i co podajemy naszym bliskim. A szkoda, bo taka dieta nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie i w przyszłości może być przyczyną sporych problemów. Jakie mogą konsekwencje diety bogatej w tego rodzaju produkty?

Tylko tłuszcz i konserwanty

Zdaniem specjalistów zdrowa pizza to taka, która składa się maksymalnie z sześciu składników. Ta kupiona w sklepie ma ich aż 31. Co to za substancje? W ogromnej większości są to sztuczne ulepszacze i wzmacniacze smaku oraz konserwanty. Naszą uwagę powinny przykuć regulator kwasowości oraz lakton kwasu glukonowego. Związki te bardzo często wywołują problemy z żołądkiem oraz biegunki. Mrożona pizza ma w swoim składzie także kwas karminowy – barwnik, który sprzyja występowaniu alergii, tj. kataru siennego oraz pokrzywki. Znajdziemy w niej także azotan sodu, który odpowiada za zatrucia pokarmowe. Do tego jedna pizza to prawie 1000 kcal, czyli połowa dziennego zapotrzebowania energetycznego.

Zobacz także:  Wygląda apetycznie i kusi zapachem. Mimo że wywodzi z najzdrowszej kuchni świata nie można przesadzać z jej jedzeniem. Zobacz, co musisz wiedzieć o pizzy.

Zobacz film: Dlaczego pizza ma tak dużo kalorii? Źródło: Co nas truje.

A co siedzi w kebabie? Na pierwszy rzut oka wygląda apetycznie i zdrowo. Pieczywo, mięso, świeże warzywa oraz aromatyczne sosy. Ale to tylko pozory. Aby kebab kusił zapachem, a przede wszystkim smakował, wzbogacany jest sztucznymi ulepszaczami oraz konserwantami. Do tego zawiera bardzo tłuszczu, który jest doskonałym nośnikiem smaku. Badania pokazują, że przeciętny kebab  w ¼ składa się z tłuszczu i to z tego najgorszego, czyli nasyconego, pochodzenia zwierzęcego. Jego nadmiar w diecie to najprostsza droga do otyłości czy problemów z układem krążenia. To właśnie w tym tłuszczu znajduje się cholesterol, który sukcesywnie odkłada się w tętnicach i uniemożliwia swobodny przepływ krwi oraz prawidłowe odżywienie komórek.

Zobacz także:  Kebab to mięso, warzywa i tłuszcz! Ile tak naprawdę znajduje się go w tym przysmaku?

Zobacz film: Lubisz kebaby? Zobacz ile tłuszczu zjadasz. Źródło: Co nas truje.

Sól – jemy za dużo i za często

Po za tłuszczem i konserwantami oba popularne przysmaki zawierają bardzo dużo soli, która ma niekorzystny wpływ nie tylko na pracę serca, ale i nerek. Dodatkowo przyczynia się do zatykania tętnic, co może skończyć się udarem mózgu. Co gorsza, ta nadużywana przyprawa ma swój udział także w rozwoju osteoporozy. Dzieje się tak, ponieważ sól utrudnia wchłanianie wapnia, a bez niego organizm nie przyswoi witaminy D, która wzmacnia kości.

Mimo apeli Polacy ciągle używają zbyt dużo soli. Według Światowej Organizacji Zdrowia bezpieczna dla zdrowia dzienna porcja soli nie powinna przekraczać 1 płaskiej łyżeczki od herbaty. Tym czasem zjadamy ich trzy razy więcej. W konsekwencji niemal 1,5 mln Polaków ma problemy z układem krążenia. Każdego roku 100 tysięcy osób trafia do szpitala z powodu zawału serca. Drugie tyle ma miażdżycę, która także może zagrażać życiu.

Warto zaznaczyć, że zdrowe i smaczne jedzenie wcale nie muszą się wykluczać. Ulubione przysmaki można przygotować w domu, do tego w odchudzonej postaci. Kiedy gotujemy sami mamy absolutną kontrolę nad tym, co i w jakich proporcjach trafia na nasz talerz. Jak przygotować zdrowszą i bardziej wartościową wersję kebabu, czyli tortillę?

Zobacz także: Zdrowa dieta wcale nie musi być nudna! Zobacz, jak przygotować smaczną i pełną witamin tortillę!

Zobacz film: Przepis na zdrową tortillę. Źródło: Co nas truje.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
12
4
Polecamy
Schudła 27 kilogramów w zgodzie ze swoją naturą! Oto dieta polecana przez Szaciłłów
Schudła 27 kilogramów w zgodzie ze swoją naturą! Oto dieta polecana przez Szaciłłów Dzień Dobry TVN
Najzdrowsze pieczywo – jaki chleb warto włączyć do diety?
Najzdrowsze pieczywo – jaki chleb warto włączyć do diety? Dzień Dobry TVN
Ser żółty czy wyrób seropodobny? Jak je rozróżnić? Czy jedzenie żółtego sera jest bezpieczne dla zdrowia?
Ser żółty czy wyrób seropodobny? Jak je rozróżnić? Czy jedzenie żółtego sera jest bezpieczne dla zdrowia? TVN zdrowie
Lubisz grillować? Dowiedz się jak robić to smacznie i zdrowo
Lubisz grillować? Dowiedz się jak robić to smacznie i zdrowo TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami Materiał sponsorowany
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego