Polub nas na Facebooku
Czytasz: Pieprznik jadalny (kurka) – jakie wartości odżywcze ma grzyb? Jak go rozpoznać i jak podawać?
menu
Polub nas na Facebooku

Pieprznik jadalny (kurka) – jakie wartości odżywcze ma grzyb? Jak go rozpoznać i jak podawać?

Kurki

Fot: SilviaJansen / gettyimages.com

Pieprznik jadalny, czyli kurka to jeden z popularniejszych grzybów. Amatorzy grzybów cenią go przede wszystkim za walory smakowe. Warto jednak podkreślić, że zalety kurki na tym się nie kończą. Dlaczego warto jeść kurki? W jakiej postaci smakują najlepiej?

Kurka to bardzo popularny i łatwy do rozpoznania grzyb. Doskonale nadaje się do sosów, można go łączyć z mięsem, czy szpinakiem. Pieprznik jadalny poza doskonałym smakiem zawiera cenne dla zdrowia substancje odżywcze.

Pieprznik jadalny (kurka) – jak rozpoznać?

Pieprznik jadalny to nieduży grzyb, którego można spotkać zarówno w lasach iglastych, jak i liściastych. Kurka ma jasnożółtą lub pomarańczową barwę. Kapelusz grzyba może mieć od 10-100 mm. U młodych okazów kapelusz jest guzkowaty, z czasem robi się gładki i wklęsły. Jego brzegi są delikatnie podwinięte. Miąższ grzyba jest biały lub jasnożółty.

Mimo że kurka jest dość charakterystycznym grzybem, to zdarza się, że grzybiarze mylą ją z niejadalną i trującą lisówką pomarańczową. Lisówka jest jednak znacznie „szczuplejsza” zamiast listewek pod kapeluszem ma blaszki. Lisówka jest też bardziej miękka i elastyczna.

Pieprznik jadalny – właściwości

Pieprznik jadalny zawiera przede wszystkim cenne dla zdrowia polifenole oraz karotenoidy. Oba związki wykazują działanie przeciwnowotworowe. Skutecznie zwalczają wolne rodniki, które przyczyniają się do rozwoju zmian nowotworowych w organizmie. Poprawiają krążenie i regulują ciśnienie krwi. Karotenoidy dodatkowo korzystnie wpływają na wzrok. Związki te chronią przede wszystkim przed AMD, czyli zwyrodnieniem plamki żółtej.

Na kurki warto zwrócić uwagę także ze względu na witaminy z grupy B. W kurkach znajdziemy przede wszystkim witaminy z B1 i B2. Witaminy te mają korzystny wpływ na wygląd skóry, włosów oraz paznokci. Dodatkowo wspomagają układ nerwowy i pomagają zredukować szkodliwe skutki stresu. W grzybach znajduje się także trochę witaminy B12.

Kurki zawierają także trochę witaminy C oraz D. Pierwsza z witamin wzmacnia odporność, druga ma korzystny wpływ na cały układ kostny. Obecny w kurce błonnik wspomaga działanie układu pokarmowego.

Grzyby są także dobrym źródłem białka, węglowodanów oraz tłuszczów. Kurki – tak samo, jak wszystkie grzyby w większości składa się z wody, tym samym ma niewiele kalorii.

Mimo że grzyby zawierają cenne dla zdrowia substancje odżywcze, to obróbka termiczna sprawia, że je tracą. Należy także pamiętać, że grzyby zawierają chitynę. Sprawia ona, że po zjedzeniu grzybów część z nas czuje się ciężko, dlatego aby uniknąć takich problemów nie można przesadzać z ich jedzeniem. Grzybów nie można podawać dzieciom do 10 roku życia oraz osobom starszym. Do grzybów ostrożnie powinny podchodzić także te osoby, które mają problemy z układem pokarmowym tj. często mają zgagę lub chorobę wrzodową. W ich przypadku zjedzenie grzybów może doprowadzić do zaostrzenia nieprzyjemnych dolegliwości.

Zobacz film i dowiedz się wszystkiego o grzybach:

Zobacz film: Grzyby dary lasu Źródło: Wiem co jem

Pieprznik jadalny – jak podawać?

Pieprznik jadalny (kurka) to grzyb, który ceniony jest przede wszystkim ze względu na smak. Doskonale łączy się z mięsem, szpinakiem, czy makaronem. Można z niego przygotowywać również sosy.

Przepis na makaron z kurkami i szpinakiem

  • 120 makaronu pełnoziarnistego;
  • 250 g kurek;
  • paczka szpinaku (świeżego lub mrożonego);
  • 1 cebula;
  • pół łyżki oliwy;
  • natka pietruszki;
  • jogurt naturalny;
  • sól, pieprz, gałka muszkatołowa.

Przygotowanie:

Makaron gotujemy al dente. Kurki dokładnie oczyszczamy, myjemy i osuszamy. Następnie kroimy w cienkie paseczki. Na patelni rozgrzewamy olej i podsmażamy cebulę. Kiedy się zrumieni dodajemy do kurki. Doprawiamy odrobiną soli i pieprzu. Kiedy się zarumienią dodajemy opakowanie szpinaku. Całość doprawimy do smaku solą, pieprzem i gałką muszkatołową. Na koniec dodajemy jogurt naturalny, dokładnie mieszamy i łączymy z makaronem. 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Polecamy
Maślak sitarz – co to za grzyb?
Gdzie można go spotkać?
W jakiej postaci smakuje najlepiej?
Maślak sitarz – co to za grzyb? Gdzie można go spotkać? W jakiej postaci smakuje najlepiej? TVN zdrowie
Rydze – czy są zdrowe?
Jak rozpoznać i jak podawać rydze?
Rydze – czy są zdrowe? Jak rozpoznać i jak podawać rydze? TVN zdrowie
Kurki (grzyby) – po czym je rozpoznasz?
Czy są zdrowe i jak wykorzystać je w kuchni?
Kurki (grzyby) – po czym je rozpoznasz? Czy są zdrowe i jak wykorzystać je w kuchni? Dzień Dobry TVN
Grzyby mrożone – jak je mrozić, aby nie straciły smaku?
Grzyby mrożone – jak je mrozić, aby nie straciły smaku? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z brzozy – właściwości i zastosowanie. Pijmy na zdrowie!
Sok z brzozy – właściwości i zastosowanie. Pijmy na zdrowie!