Czytasz: Orbitrek: jakie ćwiczenia wybrać na odchudzanie i nie tylko? Po jakim czasie widać efekty? 

Orbitrek: jakie ćwiczenia wybrać na odchudzanie i nie tylko? Po jakim czasie widać efekty? 

Ludzie na siłowni

Fot: Kzenon / fotolia.com

Orbitrek, czyli rower eliptyczny, jest urządzeniem do ćwiczeń, które doskonale sprawdza się zarówno podczas treningów na siłowni, jak i w domu. Dzięki możliwości wykonywania różnorodnych ćwiczeń na różne partie mięśni, orbitrek jest coraz częściej wybierany przez osoby regularnie trenujące. 

Na forach internetowych o tematyce sportowej często można znaleźć pytanie dotyczące ćwiczeń na orbitreku: po jakim czasie widać efekty? Odpowiedź na to pytanie jest trudna, ponieważ wszystko zależy od rodzaju wykonywanych ćwiczeń, ich częstotliwości oraz nałożonych obciążeń. Nie jest jednak tajemnicą, że ćwiczenia na orbitreku doskonale wspomagają proces odchudzania. Podczas godzinnego treningu na tym urządzeniu można spalić nawet około 800 kalorii. To sprawia, że jest ono często wybierane przez osoby stawiające sobie za cel spalenie tkanki tłuszczowej.

Orbitrek: efekty jakie można uzyskać dzięki treningom

Wspomniana redukcja wagi ciała dzięki regularnym ćwiczeniom na orbitreku to nie jedyny efekt, jaki można osiągnąć. Podczas zajęć na rowerze eliptycznym pracuje wiele partii mięśni. Zdecydowanie najbardziej zaangażowane w wysiłek są mięśnie nóg: czworogłowe ud, pośladków i łydek. Podczas ćwiczeń na orbitreku w ruchu są mięśnie:

  • brzucha,
  • obręczy kończyn dolnych,
  • ramion,
  • kręgosłupa.

Lista mięśni, które mogą zostać rozwinięte i wzmocnione podczas treningów na orbitreku jest dosyć długa. Należy jednak zaznaczyć, że możliwość zaangażowania w wysiłek wszystkich z wymienionych partii mięśni jest możliwa tylko w przypadku odpowiedniego wykonywania ćwiczeń pod względem technicznym.

Orbitrek może być używany do treningów nie tylko przez tych, którym zależy na redukcji wagi ciała. Regularne wykonywanie ćwiczeń może przynieść szereg innych korzyści. Zajęcia na rowerze eliptycznym wpływają na:

  • poprawę odporności organizmu podczas wysiłku (specyfika ćwiczeń na orbitreku polega na długotrwałym utrzymywaniu organizmu w stanie wysiłku, co z kolei przekłada się na poprawę pracy układu krążenia i wzmocnienie serca),
  • wzmocnienie mięśni i przyrost tkanki mięśniowej (ćwiczenia na dużych obciążeniach doskonale wpływa na wzmocnienie różnych partii mięśni – w tym przypadku mocno pracują zwłaszcza nogi oraz ręce),
  • poprawę ogólnej sylwetki ciała (regularny, nawet niewielki wysiłek angażujący do pracy całe ciało poprawia jego wygląd),
  • poprawę kondycji.

Tak jak każdy wysiłek fizyczny, tak i ten wykonywany na orbitreku dobrze wpływa również na ogólne samopoczucie – dotlenia organizm i może stanowić dobry sposób na walkę ze stresem.

Orbitrek: jak ćwiczyć? Przykładowy plan treningowy

Osoby rozpoczynające przygodę z ćwiczeniami z wykorzystaniem roweru eliptycznego często poszukują odpowiedzi na pytanie: jak ćwiczyć na orbitreku? W tej kwestii również nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi. Bardzo dużo zależy od rodzaju urządzenia na którym ma się zamiar wykonywać ćwiczenia. Obecnie w sprzedaży znajduje się spora ilość modeli orbitreków, które posiadają rozmaite funkcje. Najlepiej zatem jeszcze przed rozpoczęciem treningów zapoznać się z instrukcją obsługi, w której znajdują się wszystkie potrzebne informacje. Dzięki znajomości poszczególnych funkcji możliwe będzie najbardziej efektywne wykorzystanie urządzenia.

Pierwsze tygodnie treningów na orbitreku nie powinny być zbyt intensywne. Osoba ćwicząca powinna skupić się na poprawnym wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń i systematycznie przygotowywać organizm do zwiększonego wysiłku. Prosty plan treningowy na orbitrek dla początkujących może wyglądać tak:

  • rozgrzewka (około 10 minut ćwiczeń na orbitreku w wolnym tempie lub kilka innych ćwiczeń: trucht w miejscu, pajacyki, przysiady, pompki, skipy),
  • ćwiczenia w fazie wysiłkowej (około 15-20 sekund ćwiczeń w maksymalnym tempie),
  • ćwiczenia w fazie spoczynkowej (około 60 sekund ćwiczeń w umiarkowanym tempie, które pozwoli uregulować oddech).

Powyższy schemat ćwiczeń powinno się powtórzyć około 10 razy w każdej jednostce treningowej przez około dwa pierwsze tygodnie. W tygodniu wskazane jest odbycie około 3-4 treningów. Po około 14 dniach należy zwiększyć długość ćwiczeń w fazie wysiłkowej o około 10-15 sekund i w takim schemacie trenować przez około dwa tygodnie. Później wskazana jest kolejna modyfikacja: faza wysiłkowa powinna być ponownie zwiększona (o około 10 sekund), a faza spoczynkowa skrócona (o około 10-15 sekund).

Orbitrek: jaki wybrać, aby długo służył?

Kupno orbitreka tylko z pozoru jest łatwe i nie wymaga szczególnej wiedzy. Prawda jest jednak taka, że przed dokonaniem zakupu warto dowiedzieć się kilku istotnych rzeczy, które pomogą dokonać właściwego wyboru. Przede wszystkim zazwyczaj nie warto kupować sprzętu w okazyjnych cenach w supermarketach. Często jest on bowiem wątpliwej jakości i szybko może ulec uszkodzeniu. Najlepiej decydować się na zakupy w sklepach sportowych, gdzie wykwalifikowani sprzedawcy doradzą najlepszą opcję dostosowaną do posiadanego budżetu. Kupując rower eliptyczny, warto zwracać uwagę na to, by posiadał różne funkcje treningów, estetyczne wykończenia rączek oraz solidne pedały. 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy można słodzić gorącą herbatę miodem? - test
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał
Bezoary – przyczyny powstawania, objawy i leczenie