Polub nas na Facebooku
Czytasz: Okno żywieniowe w diecie IF ‒ co oznacza i na czym polega?

Okno żywieniowe w diecie IF ‒ co oznacza i na czym polega?

dieta

Fot. Hero Images / Getty Images

Dieta IF opiera się na stosowaniu tzw. okien żywieniowych i okresowych postów. W jadłospisie nie wyróżnia się produktów wskazanych i przeciwwskazanych. Efektem diety IF jest redukcja masy ciała, zmniejszenie udziału tkanki tłuszczowej, obniżenie poziomu cholesterolu i poprawa wrażliwości komórek organizmu na insulinę. 

Dieta IF jest doskonałym rozwiązaniem dla osób prowadzących nieregularny tryb życia. Podstawową zasadą tej metody odżywiania jest spożywanie posiłków w tzw. oknach żywieniowych, natomiast przez resztę dnia obowiązuje post. W diecie IF nie ma konieczności liczenia kalorii.

Okno żywieniowe w diecie IF ‒ co to jest?

Dieta IF, czyli Intermittent Fasting jest codziennym sposobem odżywiania, a nie jedynie krótkotrwałą kuracją odchudzającą. Najważniejszą zasadą diety jest podział doby na dwa podstawowe okresy: okna żywieniowe i okresowe posty. Okienko żywieniowe w diecie IF oznacza czas, w którym można spożywać posiłki bez większych ograniczeń oraz bez podziału produktów na wskazane i przeciwwskazane. Podczas postu należy całkowicie zrezygnować z przyjmowania posiłków. Dozwolone jest jedynie picie wody, kawy i herbaty bez dodatku cukru oraz żucie gum.

Okno żywieniowe w diecie IF ‒ warianty

Dieta IF występuje w kilku podstawowych wariantach, których wybór jest zależny od prowadzonego trybu życia oraz od indywidualnych preferencji. Różnice między poszczególnymi modelami diety polegają na zaplanowaniu okien żywieniowych i okresowych postów. Niezależnie od zastosowanego wariantu godzinowego, jadłospis w diecie IF powinien składać się z trzech głównych posiłków i dwóch przekąsek. Jednym z najpopularniejszych wariantów jest 14/10, co oznacza, że osoba będąca na diecie IF przez 14 godzin stosuje post, a przez kolejne 10 godzin może spożywać posiłki. Czas jedzenia warto dostosować do planów treningowych, tak aby po zakończonym wysiłku fizycznym dostarczyć organizmowi energii niezbędnej w regeneracji. Innym wariantem w diecie IF jest 16/8, czyli 16 godzin postu i 8 godzin okna żywieniowego. Za najtrudniejszy model uznaje się 20/4, w którym przez 20 godzin obowiązuje post, a jedynie przez 4 godziny w ciągu doby ‒ okno żywieniowe. Wyróżnia się także dwie modyfikacje diety IF.

  • 5:2 ‒ ten model diety IF polega na przyjmowaniu posiłków przez 5 dni w tygodniu (okno żywieniowe) i stosowaniu postu przez kolejne 2 dni. W trakcie postu kobiety mogą przyjmować maksymalnie 500 kcal, a mężczyźni ‒ do 600 kcal dziennie.
  • 6:1 ‒ w tym wariancie diety IF dozwolone jest przyjmowanie posiłków przez 6 dni, natomiast przez 1 dzień obowiązuje całkowity post.

Czy dieta eliminacyjna jest bezpieczna? Dowiecie się tego z filmu:

Zobacz film: Dieta eliminacyjna - czy to bezpieczne? Źródło: Dzień Dobry TVN

Dieta IF ‒ efekty

Dieta IF jest modelem żywieniowym stworzonym z myślą o osobach prowadzących nieregularny tryb życia. Dietetycy i specjaliści do spraw żywienia rekomendują spożywanie 4-5 posiłków w ciągu doby w stałych i regularnych odstępach czasu, najlepiej co 3 godziny. Wiele osób uważa, że nie ma możliwości stosowania się do tej zasady. Sposobem na zachowanie szczupłej sylwetki może okazać się właśnie wdrożenie diety IF. Należy jednak pamiętać, że zmiany w dotychczasowym sposobie odżywiania powinny być wdrażane stopniowo. Niezależnie od wybranego wariantu, dietę zaleca się rozpocząć od 12-godzinnych postów. Zwolennicy diety zaznaczają, że taki model odżywiania sprzyja redukcji masy ciała średnio o 3,5 kg w ciągu 4 miesięcy. Inną zaletą stosowania diety IF jest zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej w organizmie bez spadku udziału masy mięśniowej. Do efektów modelu żywieniowego opartego na oknach żywieniowych i okresowych postach należą także:

  • poprawa wrażliwości komórek na insulinę, a tym samym zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2,
  • regulowanie ciśnienia tętniczego krwi,
  • obniżenie poziomu “złego” cholesterolu i przeciwdziałanie miażdżycy oraz innym chorobom układu sercowo-naczyniowego,
  • wzrost poziomu hormonu wzrostu (im jest on niższy, tym większa skłonność do tycia).

Dieta IF ‒ skutki uboczne

Stosowanie diety IF wiąże się z możliwością wystąpienia pewnych niepożądanych skutków ubocznych. Zasady tego modelu żywieniowego są niezgodne z zaleceniami dotyczącymi zdrowego i racjonalnego odżywiania. W początkowym etapie wdrażania diety IF u osoby zmieniającej sposób żywienia mogą wystąpić: spadek sprawności umysłowej i obniżenie zdolności poznawczych takich jak pamięć, uwaga, koncentracja. W diecie IF w godzinach porannych obowiązuje ścisły post, co wiąże się z rezygnacją z pierwszego śniadania uznawanego przez dietetyków za najważniejszy posiłek w ciągu doby. U wielu osób stosujących dietę IF, zwłaszcza w początkowym okresie może pojawiać się tzw. “wilczy głód”, którego konsekwencją jest sięganie w oknach żywieniowych po produkty niezdrowe, wysokokaloryczne i pozbawione cennych substancji odżywczych, takie jak: fast food, słodycze, słone przekąski.

Dieta IF ‒ komu nie jest zalecana?

Dieta IF nie jest polecana sportowcom oraz osobom podejmującym regularne i intensywne treningi. Powinny z niej również zrezygnować osoby wykonujące ciężką pracę fizyczną, kobiety ciężarne i karmiące piersią. Dieta IF jest przeciwwskazana przy cukrzycy, chorobach wątroby i nerek oraz schorzeniach tarczycy, gdyż stosowanie tego modelu odżywiania może skutkować zaburzeniami gospodarki hormonalnej.  

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
0
Polecamy
Głodówki oczyszczające. Głosy za i przeciw
Głodówki oczyszczające. Głosy za i przeciw Dzień Dobry TVN
Ketoza - czym jest? Czy dieta ketogenna naprawdę działa? Ketoza - efekty diety, przepisy
Ketoza - czym jest? Czy dieta ketogenna naprawdę działa? Ketoza - efekty diety, przepisy Dzień Dobry TVN
Dieta IF, czyli okna żywieniowe i posty. Warianty diety IF, zalety i wady jej stosowania
Dieta IF, czyli okna żywieniowe i posty. Warianty diety IF, zalety i wady jej stosowania TVN zdrowie
Dieta if – jakie są zasady i skutki uboczne jej stosowania? Jakie daje efekty?
Dieta if – jakie są zasady i skutki uboczne jej stosowania? Jakie daje efekty? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?