Polub nas na Facebooku
Czytasz: Okno żywieniowe w diecie IF ‒ co oznacza i na czym polega?
menu
Polub nas na Facebooku

Okno żywieniowe w diecie IF ‒ co oznacza i na czym polega?

dieta

Fot. Hero Images / Getty Images

Dieta IF opiera się na stosowaniu tzw. okien żywieniowych i okresowych postów. W jadłospisie nie wyróżnia się produktów wskazanych i przeciwwskazanych. Efektem diety IF jest redukcja masy ciała, zmniejszenie udziału tkanki tłuszczowej, obniżenie poziomu cholesterolu i poprawa wrażliwości komórek organizmu na insulinę. 

Dieta IF jest doskonałym rozwiązaniem dla osób prowadzących nieregularny tryb życia. Podstawową zasadą tej metody odżywiania jest spożywanie posiłków w tzw. oknach żywieniowych, natomiast przez resztę dnia obowiązuje post. W diecie IF nie ma konieczności liczenia kalorii.

Okno żywieniowe w diecie IF ‒ co to jest?

Dieta IF, czyli Intermittent Fasting jest codziennym sposobem odżywiania, a nie jedynie krótkotrwałą kuracją odchudzającą. Najważniejszą zasadą diety jest podział doby na dwa podstawowe okresy: okna żywieniowe i okresowe posty. Okienko żywieniowe w diecie IF oznacza czas, w którym można spożywać posiłki bez większych ograniczeń oraz bez podziału produktów na wskazane i przeciwwskazane. Podczas postu należy całkowicie zrezygnować z przyjmowania posiłków. Dozwolone jest jedynie picie wody, kawy i herbaty bez dodatku cukru oraz żucie gum.

Okno żywieniowe w diecie IF ‒ warianty

Dieta IF występuje w kilku podstawowych wariantach, których wybór jest zależny od prowadzonego trybu życia oraz od indywidualnych preferencji. Różnice między poszczególnymi modelami diety polegają na zaplanowaniu okien żywieniowych i okresowych postów. Niezależnie od zastosowanego wariantu godzinowego, jadłospis w diecie IF powinien składać się z trzech głównych posiłków i dwóch przekąsek. Jednym z najpopularniejszych wariantów jest 14/10, co oznacza, że osoba będąca na diecie IF przez 14 godzin stosuje post, a przez kolejne 10 godzin może spożywać posiłki. Czas jedzenia warto dostosować do planów treningowych, tak aby po zakończonym wysiłku fizycznym dostarczyć organizmowi energii niezbędnej w regeneracji. Innym wariantem w diecie IF jest 16/8, czyli 16 godzin postu i 8 godzin okna żywieniowego. Za najtrudniejszy model uznaje się 20/4, w którym przez 20 godzin obowiązuje post, a jedynie przez 4 godziny w ciągu doby ‒ okno żywieniowe. Wyróżnia się także dwie modyfikacje diety IF.

  • 5:2 ‒ ten model diety IF polega na przyjmowaniu posiłków przez 5 dni w tygodniu (okno żywieniowe) i stosowaniu postu przez kolejne 2 dni. W trakcie postu kobiety mogą przyjmować maksymalnie 500 kcal, a mężczyźni ‒ do 600 kcal dziennie.
  • 6:1 ‒ w tym wariancie diety IF dozwolone jest przyjmowanie posiłków przez 6 dni, natomiast przez 1 dzień obowiązuje całkowity post.

Czy dieta eliminacyjna jest bezpieczna? Dowiecie się tego z filmu:

Zobacz film: Dieta eliminacyjna - czy to bezpieczne? Źródło: Dzień Dobry TVN

Dieta IF ‒ efekty

Dieta IF jest modelem żywieniowym stworzonym z myślą o osobach prowadzących nieregularny tryb życia. Dietetycy i specjaliści do spraw żywienia rekomendują spożywanie 4-5 posiłków w ciągu doby w stałych i regularnych odstępach czasu, najlepiej co 3 godziny. Wiele osób uważa, że nie ma możliwości stosowania się do tej zasady. Sposobem na zachowanie szczupłej sylwetki może okazać się właśnie wdrożenie diety IF. Należy jednak pamiętać, że zmiany w dotychczasowym sposobie odżywiania powinny być wdrażane stopniowo. Niezależnie od wybranego wariantu, dietę zaleca się rozpocząć od 12-godzinnych postów. Zwolennicy diety zaznaczają, że taki model odżywiania sprzyja redukcji masy ciała średnio o 3,5 kg w ciągu 4 miesięcy. Inną zaletą stosowania diety IF jest zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej w organizmie bez spadku udziału masy mięśniowej. Do efektów modelu żywieniowego opartego na oknach żywieniowych i okresowych postach należą także:

  • poprawa wrażliwości komórek na insulinę, a tym samym zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2,
  • regulowanie ciśnienia tętniczego krwi,
  • obniżenie poziomu “złego” cholesterolu i przeciwdziałanie miażdżycy oraz innym chorobom układu sercowo-naczyniowego,
  • wzrost poziomu hormonu wzrostu (im jest on niższy, tym większa skłonność do tycia).

Dieta IF ‒ skutki uboczne

Stosowanie diety IF wiąże się z możliwością wystąpienia pewnych niepożądanych skutków ubocznych. Zasady tego modelu żywieniowego są niezgodne z zaleceniami dotyczącymi zdrowego i racjonalnego odżywiania. W początkowym etapie wdrażania diety IF u osoby zmieniającej sposób żywienia mogą wystąpić: spadek sprawności umysłowej i obniżenie zdolności poznawczych takich jak pamięć, uwaga, koncentracja. W diecie IF w godzinach porannych obowiązuje ścisły post, co wiąże się z rezygnacją z pierwszego śniadania uznawanego przez dietetyków za najważniejszy posiłek w ciągu doby. U wielu osób stosujących dietę IF, zwłaszcza w początkowym okresie może pojawiać się tzw. “wilczy głód”, którego konsekwencją jest sięganie w oknach żywieniowych po produkty niezdrowe, wysokokaloryczne i pozbawione cennych substancji odżywczych, takie jak: fast food, słodycze, słone przekąski.

Dieta IF ‒ komu nie jest zalecana?

Dieta IF nie jest polecana sportowcom oraz osobom podejmującym regularne i intensywne treningi. Powinny z niej również zrezygnować osoby wykonujące ciężką pracę fizyczną, kobiety ciężarne i karmiące piersią. Dieta IF jest przeciwwskazana przy cukrzycy, chorobach wątroby i nerek oraz schorzeniach tarczycy, gdyż stosowanie tego modelu odżywiania może skutkować zaburzeniami gospodarki hormonalnej.  

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
5
1
Polecamy
Dieta IF. Na czym polega? Dlaczego jest skuteczna?
Dieta IF. Na czym polega? Dlaczego jest skuteczna? Dzień Dobry TVN
Ketoza - czym jest? Czy dieta ketogenna naprawdę działa? Ketoza - efekty diety, przepisy
Ketoza - czym jest? Czy dieta ketogenna naprawdę działa? Ketoza - efekty diety, przepisy Dzień Dobry TVN
Dieta IF, czyli okna żywieniowe i posty. Warianty diety IF, zalety i wady jej stosowania
Dieta IF, czyli okna żywieniowe i posty. Warianty diety IF, zalety i wady jej stosowania TVN zdrowie
Dieta if – jakie są zasady i skutki uboczne jej stosowania? Jakie daje efekty?
Dieta if – jakie są zasady i skutki uboczne jej stosowania? Jakie daje efekty? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Strup – jak się go pozbyć? Jak przyspieszyć gojenie?
Strup – jak się go pozbyć? Jak przyspieszyć gojenie?