Polub nas na Facebooku
Czytasz: Naturalne sposoby na przeziębienie, czyli owoce i warzywa z największą zawartością witaminy C!
menu
Polub nas na Facebooku

Naturalne sposoby na przeziębienie, czyli owoce i warzywa z największą zawartością witaminy C!

stock_colors/Getty Images

Sezon przeziębień trwa w najlepsze. By skutecznie się chronić, warto dodać do codziennej diety owoce i warzywa, które są prawdziwymi skarbnicami witaminy C. To ona wzmacnia naturalną odporność organizmu. Poznaj warzywa i owoce, które biją rekordy w zawartości witaminy C.

1.     Dzika róża 1800 mg / 100 g

Owoce dzikiej róży są cenione najbardziej za wysoką zawartość witaminy C. Jej zawartość w surowych owocach jest nawet kilkadziesiąt razy wyższa niż w owocach cytrusowych. Suszenie, mrożenie i gotowanie powoduje, że ilość witaminy C znacznie się zmniejsza, jednak nadal pozostaje kilkakrotnie wyższa niż w cytrusach. Jeden do trzech owoców dzikiej róży pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę C. Te liczby robią wrażenie!

Polecamy również:
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia Materiał sponsorowany

Przeczytaj także: Ten napar z owoców dzikiej róży Agnieszki Cegielskiej to bomba witaminowa!

2.     Czarna porzeczka 183 mg / 100 g

W 100 g czarnej porzeczki znajduje się tylko 51 kalorii, czyli niedużo jak na owoc. Jej zawartość witaminy C w 100 g, czyli 183 mg pokrywa 240% dziennego zapotrzebowania u osoby dorosłej. Ponad to, czarna porzeczka posiada sporo potasu i wapnia, a także magnez, fosfor i żelazo. Bardzo wysoka zawartość witaminy C w czarnej porzeczce to gwarant, że ten owoc jest sprzymierzeńcem osób cierpiących na przeziębienia, obniżoną odporność, słabe naczynia krwionośne, paradontozę i próchnicę zębów.

3.     Natka pietruszki 178 mg/ 100 g

Natka pietruszki zawiera duże ilości witamin: A, C, E, K, B2, B3 (PP), B6 i  kwas foliowy. Na szczególną uwagę zasługuje zasobność natki pietruszki w witaminę C. W 100 g liści może znajdować się nawet ponad 170 mg, podczas gdy dzienne zapotrzebowanie zdrowego dorosłego człowieka na kwas askorbinowy to około 80 mg. Natka pietruszki dostarcza zatem więcej witaminy C niż cytrusy, czy papryka. Liście natki stanowią także bogate źródło prowitaminy A, czyli beta-karotenu. Obecne w liściach żelazo niehemowe jest dobrze wchłaniane dzięki wysokiemu stężeniu witaminy C.

4.     Czerwona papryka 144 mg/100 g

Czerwona papryka to doskonałe źródło witaminy C, a także wielu olejków eterycznych odpowiedzialnych za charakterystyczny smak i aromat. Dodatkowo to źródło flawonoidów, prowitaminy A, witaminy E, witaminy C, potasu, wapnia, magnezu i żelaza. By zachować jej wysoką zawartość wit. C, należy spożywać ją na surowo, ponieważ wysoka temperatura sprawia, że część tej witaminy ulega rozkładowi.

5.     Brokuły 83 mg/100 g

Brokuł to skarbnica zdrowia dla organizmu. Oprócz wysokiej zawartości tej witaminy wzmacniającej odporność, brokuły pozytywnie wpływają na gospodarkę wodno-elektrolitową oraz właściwą pracę nerek. Brokuły zawierają także luteinę, zeaksantynę, ryboflawinę i witaminę C, które chronią wzrok i zabezpieczają przed chorobami oczu związanymi z wiekiem.

6.     Szpinak 86 mg /100 g

Na co, oprócz wzmocnienia może liczyć jedząc szpinak? Szpinak zawiera bardzo duże ilości beta-karotenu (prowitaminy A), witaminy C, E i K. Dostarcza również sporo witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego. Składniki mineralne, w jakie obfituje zielone warzywo, to przede wszystkim potas, magnez, wapń, fosfor. Szpinak zawiera luteinę – jeden z zawartych w roślinach, niezbędnych dla zdrowia karotenoidów, których organizm ludzki nie jest w stanie wytwarzać samodzielnie, więc musi pozyskiwać je z pożywienia. Na tle innych warzyw szpinak wyróżnia się dużą zawartością białka. Jest także wartościowym źródłem błonnika pokarmowego.

7.     Truskawki 66 mg/100 g

Walory smakowe truskawek czynią z nich jedne z najbardziej lubianych krajowych owoców. Warto je spożywać również ze względu na bogactwo zawartych w nich składników odżywczych. Truskawki są doskonałym źródłem witaminy C, bo w 100 g znajduje się aż 66 mg kwasu askorbinowego, a średnie dzienne zapotrzebowanie to 90 mg dla dorosłego mężczyzny i 75 mg dla dorosłej kobiety. Owoce dostarczają także witamin z grupy B (tiaminę, ryboflawinę, niacynę, pirydoksynę, kwas foliowy) oraz witaminy A i E.

8.     Poziomki 60 mg/100 g

Obecne w poziomkach związki wzmacniają ogólną odporność. Wykazują działanie antyseptyczne – dzięki temu wspomagają naturalne siły obronne organizmu w walce z różnego typu infekcjami (skórnymi, dróg oddechowych, pokarmowymi itd.) o pochodzeniu bakteryjnym, wirusowym lub grzybiczym. Przeciwdziałają zmianom zapalnym, m.in. chorobom przyzębia. Mogą także łagodzić dolegliwości bólowe, np. w dnie moczanowej. Owoce poziomki pospolitej dostarczają szeregu substancji o właściwościach antyoksydacyjnych. Ograniczają ilość kancerogennych mutacji i hamują procesy starzenia się komórek.

Przeczytaj także: Jak wzmocnić odporność przedszkolaka?

9.     Kiwi 59 mg / 100 g

Właściwości witaminy C z kiwi pozwolą poprawić odporność organizmu oraz walczyć z przeziębieniem. Owoc kiwi cechują też właściwości przeciwutleniające, dlatego wzmacnia on organizm i spowalnia procesy starzenia komórek. Włączone na stałe do codziennej diety kiwi może zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory.

10. Cytryna 53 mg/100 g

Duża ilość witaminy C w cytrynie sprawa, że spożywanie jej w znacznym stopniu wspomaga pracę układu odpornościowego. Ma ona wpływ na przyspieszenie powrotu do zdrowia. Stąd też zalecenia, aby w czasie największej zachorowalności na grypę profilaktycznie spożywać cytrynę, aby uniknąć choroby. Ze względu na jej właściwości bakteriobójcze cytrynę można stosować w początkowym stanie zapalnym dróg oddechowych. Spożycie roztworu letniej wody z sokiem z cytryny często może zwalczyć pierwsze objawy zapalenia gardła.

Zobacz nasze video: Te produkty zawierają najwięcej witaminy C

Źródło: x-news

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
64
5
Polecamy
Jakie warzywa są najzdrowsze?
Które zawierają najwięcej witamin?
Jakie warzywa są najzdrowsze? Które zawierają najwięcej witamin? Dzień Dobry TVN
Egzotyczne owoce.
Jakie mają wartości odżywcze?
Egzotyczne owoce. Jakie mają wartości odżywcze? Dzień Dobry TVN
Witamina C – właściwości i naturalne źródła.
W czym jest jej najwięcej?
Witamina C – właściwości i naturalne źródła. W czym jest jej najwięcej? TVN zdrowie
Kiwi - właściwości, wartości odżywcze i kaloryczność owocu
Kiwi - właściwości, wartości odżywcze i kaloryczność owocu TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Czym się kierować przy wyborze oczyszczacza powietrza? Oto kwestie, które warto brać pod uwagę
Czym się kierować przy wyborze oczyszczacza powietrza? Oto kwestie, które warto brać pod uwagę Materiał sponsorowany
Technologia, która zmienia powietrze na tak czyste, jak to w lesie! 
Technologia, która zmienia powietrze na tak czyste, jak to w lesie!  Materiał sponsorowany
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?