Polub nas na Facebooku
Czytasz: Nadmiar witaminy B w organizmie – objawy, przyczyny

Nadmiar witaminy B w organizmie – objawy, przyczyny

kolorowy napis witamina b

Fot. magical_light / Getty Images

Nadmiar witaminy B właściwie nie jest obserwowany w praktyce klinicznej. Nawet mimo suplementacji, z przewodu pokarmowego wchłania się niewielki odsetek tych witamin. Objawy nadmiaru większości witamin z grupy B nie zostały do tej pory opisane

Witaminy z grupy B odpowiadają za właściwe funkcjonowanie procesów metabolicznych w organizmie, będąc jednocześnie kofaktorem wielu reakcji biochemicznych. Witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie. W swojej budowie posiadają cząsteczkę azotu. Mimo iż mogłoby się wydawać, że jak każda inna witamina, to te także mają zbawienny wpływ na funkcjonowanie organizmu, to jednak ich nadmiar może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia człowieka. Do nadmiaru witamin z grupy B dochodzi przy nadmiernej ich suplementacji. Trudno bowiem samą dietą doprowadzić do jej nadmiaru.

Nadmiar witaminy B12

Aby witamina B12 została właściwie wchłonięta z przewodu pokarmowego, konieczna jest właściwa produkcja czynnika wewnętrznego w żołądku. Ze względu na to, że schorzenia błony śluzowej żołądka czy wiek są czynnikami predysponującymi do zmniejszenia ilości wydzielanego czynnika wewnętrznego, zdecydowanie łatwiej o niedobór witaminy B12 niż jej nadmiar. Najbardziej charakterystycznym i najczęstszym rodzajem zaburzeń poziomu witamin z grupy B w organizmie jest niedobór witaminy B12. Doprowadza to do niedokrwistości makrocytarnej, czyli związanej ze zwiększoną objętością krwinek czerwonych i zmniejszoną zawartością hemu. Pojawiają się wtedy drętwienia, mrowienia kończyn, a nawet porażenia. Witamina B12 znajduje się głównie w produktach zwierzęcych, więc niewłaściwe prowadzenie diety wegetariańskiej może skutkować znacznymi niedoborami tej witaminy. Mimo iż zapotrzebowanie na witaminy wynosi około 10–15 mikrogram na dobę, to jednak nie ustalono górnej granicy ich toksyczności. Nie określono też, czy nadmiar witaminy B 12 może dać jakiekolwiek objawy niepożądane.

Nadmiar witaminy B6

Pirydoksyna, czyli witamina B6, obecna jest w wielu produktach roślinnych i zwierzęcych, głównie w mięsie, rybach, roślinach strączkowych. Bogate w witaminę B6 są także ziarna zbóż.

Jednak witamina ta jest niestety bardzo wrażliwa na obróbkę przemysłową pokarmów. Bierze udział w przemianach metabolicznych białek, węglowodanów i tłuszczy. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 wynosi 0,3–2,2 mg. Ponieważ jej źródła są bardzo liczne, trudno o jej niedobór. Zdarza się jednak, że w przypadku zespołów złego wchłaniania konieczne jest włączenie jej suplementacji. Nadmiar witaminy B6 jest tym bardziej rzadko spotykany. Objawy obejmują wtedy zaburzenia neurologiczne, apatię i senność.

Sprawdźcie czy można przedawkować witaminy: 

Zobacz film: Czy można przedawkować witaminy? Źródło: Wiem, co jem. Wiem, co kupuję

Nadmiar witaminy B2

Źródłem witaminy B2, czyli ryboflawiny, są m.in. sery, migdały, produkty mięsne. Witamina ta wchłaniana jest w początkowych odcinkach jelita cienkiego. Witamina B2 uczestniczy w pozyskiwaniu energii ze spożywanego pokarmu, a także w budowaniu i funkcjonowaniu nabłonka dróg oddechowych, moczowych czy śródbłonka naczyń krwionośnych. Witamina B2 jest konieczna dla właściwej pracy systemu nerwowego. Stosowana jest jako suplement w wielu chorobach przewlekłych, szczególnie tych przebiegających z przewlekłym bólem. Najczęściej podstawowe zapotrzebowanie jest pokrywane wraz z pokarmem, szczególnie jeśli prowadzi się zdrową i zbilansowaną dietę. Nawet, jeśli jest ona dodatkowo suplementowana, to jednak rzadko dochodzi do nadmiaru witaminy B2. Objawy obejmują wtedy ciemne zabarwienie moczu, czasem nadmiar może także skutkować pogorszeniem istniejącej niewydolności nerek.

Nadmiar pozostałych witamin z grupy B

Mimo iż należy zachować zdrowy rozsądek w stosowaniu jakiejkolwiek suplementacji, to jednak stosowanie np. Vitamin B complex nie jest niebezpieczne. Uznaje się, że niebezpieczeństwo przedawkowania witamin dotyczy głównie tych rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K). Witamina B5, czyli kwas pantotenowy, również uczestniczy w procesach metabolicznych. Jej nadmierna suplementacja może prowadzić do obniżenia stężenia syntetycznej dopaminy stosowanej u chorych na Parkinsona. Witamina B1, czyli tiamina, uczestniczy we właściwym funkcjonowaniu mięśni, układu nerwowego i błon śluzowych. Niedobór witaminy B1 występuje u chorych uzależnionych od alkoholu, a przy znacznych niedoborach witaminy B1 istnieje ryzyko porażenia mięśni szkieletowych, czyli choroby beri-beri. Nadmiar nie jest zazwyczaj obserwowany.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
9
2
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zadbać o właściwe nawilżenie powietrza w mieszkaniu?
Jak zadbać o właściwe nawilżenie powietrza w mieszkaniu? Materiał sponsorowany
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Przepisy na pięć zdrowych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja)
Przepisy na pięć zdrowych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) Materiał sponsorowany
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie
Jak podnieść ciśnienie tętnicze krwi?
Jak podnieść ciśnienie tętnicze krwi? Materiał sponsorowany