Polub nas na Facebooku
Czytasz: Lubisz szpilki? Sprawdź, co buty na wysokim obcasie mogą zrobić z kręgosłupem
menu
Polub nas na Facebooku

Lubisz szpilki? Sprawdź, co buty na wysokim obcasie mogą zrobić z kręgosłupem

Kobieta w szpilkach

Fot: YakobchukOlena / gettyimages.com

To, w jakich butach chodzimy może mieć wpływ na to, jak funkcjonuje cały organizm. Jeśli są źle dobrane, w pierwszej kolejności cierpią stopy. Ale nie tylko. Buty na wysokim obcasie mogą się przyczynić także do problemów z kręgosłupem. Dlaczego lepiej zrezygnować z chodzenia w szpikach i jakie buty będą najlepsze dla pleców i nóg?

Szpilki sprawiają, że noga wygląda na smuklejszą. Wiele pań w takim obuwiu czuje się bardziej seksowna i kobieca. Niestety, co miłe dla oka często bywa nie tylko niewygodne, ale przede wszystkim szkodliwe. Zatem, w jakich butach powinniśmy chodzić, a z których lepiej zrezygnować?

Szpiki - jak wpływają na kręgosłup?

Chodzenie w szpilkach do najprostsza droga do przeciążenia i bólu kręgosłupa. Dlaczego? Podczas chodzenia w szpilkach kobieta musi się nienaturalnie wygiąć i przenieść cały ciężar ciała na palce stóp - dzięki temu może utrzymać równowagę. Taka nieprawidłowa postawa najczęściej wywołuje ból w części lędźwiowej kręgosłupa, a także bóle karku. Wysokie obcasy zwiększają również krzywiznę u podstawy kręgosłupa i wymuszają jego nieprawidłowe ułożenie, a to skutkuje dużym naciskiem na kręgi. Noszenie szpilek może prowadzić także do przeciążenia i problemów z kolanami.

Wysoki i cienki obcas bardzo obciąża przód stopy, a to sprzyja tworzeniu się odcisków, wrastających paznokci, a nawet haluksów. Znacznie bezpieczniejszy będzie but na niższym, ale i szerszym obcasie z zaokrąglonym czubkiem. Dzięki temu unikniemy wszelkich zniekształceń i problemów z wrastającymi paznokciami.

Chodzenie w szpilkach może prowadzić do problemów również ze ścięgnem Achillesa. Jest ono przyczepione do kości piętowej. Podczas chodzenia na obcesach stopa stawiana jest bardziej pionowo i nieustannie uderza w podłoże. Może doprowadzić do mikrourazów, a nawet zerwania ścięgna.

Czy zatem buty na obcasie powinny całkowicie zniknąć z kobiecych szaf? Niekoniecznie. Noszone rzadko mogą pomóc uporać się z dyskopatią, czyli uszkodzeniem krążków międzykręgowych. Chodzenie w szpilkach - zwłaszcza w przypadku młodych i dojrzałych kobiet - uczy trzymania prostych pleców, tym samym zwiększa się lordoza i ból maleje. Co ciekawe, szpilki wzmacniają także mięśnie Kegla. Ich osłabienie prowadzi do problemów z nietrzymaniem moczu.

Jak wybierać buty?

  • Buty na koturnie

Modne od pewnego czasu buty na wysokiej koturnie, tylko pozornie wydają się stabilniejsze i bezpieczniejsze dla stopy. Tego rodzaju obuwie jest sztywne i tak samo, jak szpilki obciąża przednią część stopy. Alternatywą dla takiego obuwia będzie to na dużo niższej platformie.

  • Baleriny

Buty bez obcasów, do tego z wąskimi przodami, w ogóle nie dają żadnej amortyzacji. Chodzenie w nich niczym nie różni się od chodzenia boso po chodniku. Jeśli chcemy założyć baleriny, dobrze jest wybierać takie, które mają delikatny obcas, tj. 2-3 centymetry i nie są aż tak miękkie i elastyczne. Dzięki temu korpus buta jest bardziej stabilny, a stopa ma zapewnioną lepsza amortyzację.

  • Buty sportowe

Mimo że są bardzo wygodne, też mogą szkodzić. Na co w tym przypadku warto zwrócić uwagę? Specjaliści podkreślają, że trzeba unikać butów, które są bardzo elastyczne i mają cienką podeszwę. Jeśli czeka nasz dłuższa podróż lub spacer, lepiej jest wybrać buty na wyższej podeszwie i sztywniejszym zapiętkiem. Dzięki temu stopa otrzyma lepszą amortyzacje i będzie stabilniejsza.

  • Japonki

Z takich butów najlepiej w ogóle zrezygnować. Japonki w ogóle nie trzymają ani nie zabezpieczają stopy, dlatego latem dużo lepiej sprawdzą się sandały. Najlepsze będą takie, które trzymają zarówno przód, jak i tył stopy, jest nie tylko stabilniejsze, ale pozawala uniknąć przeciążeń.

Jak dbać o stopy?

Bez względu na to, czy preferujemy buty na wysokim obcasie czy też te zupełnie płaskie, należy pamiętać, że stopy potrzebują szczególnej pielęgnacji. Kobiety, które lubią szpilki nie powinny mieć ich na nogach dłużej niż 8-10 godzi dziennie. Dodatkowo warto umieścić w nich żelową wkładkę, która zapewni nodze lepszą stabilność. Należy także moczyć nogi w wodzie z solą lub sodą oczyszczoną, usuwać zgrubiały naskórek, smarować kremem, a także - możliwie jak najczęściej - chodzić na boso.

Zobacz film: Jak wybierać buty, aby sobie nie zaszkodzić? Źródło: 36,6.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
10
3
Polecamy
Jak wybrać najwygodniejsze szpilki?
Wskazówki
Jak wybrać najwygodniejsze szpilki? Wskazówki Dzień Dobry TVN
Niewygodnie na obcasach?
Jest na to rada – silikonowe wkładki na haluksy
Niewygodnie na obcasach? Jest na to rada – silikonowe wkładki na haluksy Dzień Dobry TVN
Obtarte pięty – przyczyny, profilaktyka i sposoby leczenia
Obtarte pięty – przyczyny, profilaktyka i sposoby leczenia TVN zdrowie
Jak dbać o stopy?
Kiedy zgłosić się do ortopodologa?
Jak dbać o stopy? Kiedy zgłosić się do ortopodologa? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek. Dlaczego warto je jeść po chorobie?
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek. Dlaczego warto je jeść po chorobie?
Atrofia jąder - czym jest? Jakie są przyczyny?
Atrofia jąder - czym jest? Jakie są przyczyny?
COVID-19. Jak sprawdzić, że przeszło się zakażenie koronawirusem?
COVID-19. Jak sprawdzić, że przeszło się zakażenie koronawirusem?
Niskorosłość - jakie są przyczyny? Jak wygląda leczenie?
Niskorosłość - jakie są przyczyny? Jak wygląda leczenie?
Szczepionka na COVID-19 od Pfizera różni się od wielu szczepionek. Co zawiera? Kiedy będzie dostępna w Polsce?
Szczepionka na COVID-19 od Pfizera różni się od wielu szczepionek. Co zawiera? Kiedy będzie dostępna w Polsce?
Co to jest bikram joga? Jakie korzyści płyną z uprawiania tzw. gorącej jogi?
Co to jest bikram joga? Jakie korzyści płyną z uprawiania tzw. gorącej jogi?