Polub nas na Facebooku
Czytasz: Monodieta - dlaczego jest niebezpieczna? 
menu
Polub nas na Facebooku

Monodieta - dlaczego jest niebezpieczna? 

Kobieta stoi na wadze.

Fot. LaylaBird / Getty Images

Monodieta, zwłaszcza stosowana przez dłuższy czas, może być niebezpieczna dla zdrowia. Dlaczego? Otóż nie dostarcza ona organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania substancji. 

Dobra dieta jest podstawą w terapii otyłości. Jednak powinna być ona dobierana indywidualnie zwłaszcza, jeśli ma być terapią w leczeniu otyłości. Samodzielne stosowanie diety może być niebezpieczne, jeśli decydujemy się na monodietę powinniśmy zawsze skonsultować się z dietetykiem. 

Aby zredukować masę ciała zwykle stosuje się dietę niskoenergetyczną w połączeniu z aktywnością fizyczną. Dzięki temu mamy ujemny bilans energetyczny, co prowadzi do utraty masy ciała i redukcji tkanki tłuszczowej. Dobrze zbilansowana dieta powinna przynieść korzyści dla organizmu, także w dłuższej perspektywie czasu i nie skutkować efektem jo-jo. Przechodząc na dietę należy sugerować się Piramidą Zdrowego Odżywiania i racjonalne żywienie wprowadzić na stałe, a nie na pewien czas (do osiągnięcia zamierzonego efektu).

Nieracjonalnym przykładem żywienia są monodiety. Opierają się one na jedzeniu tylko pewnej grupy produktów lub, co gorsza, jednego produktu, przez dłuższy czas. Diety takie mogą skutkować natychmiastowym efektem utraty masy, jednak przynoszą zwykle efekt jo-jo po ich zakończeniu.

Przykłady monodiet:

Rodzajów monodiet jest bardzo dużo - zwykle są one oparte na składnikach wykazujących rzekome właściwości odchudzające. Takie diety nie powinny być stosowane dłużej niż 7 dni, należy jednak pamiętać, że nie są one zdrowe i będą skutkować późniejszym gwałtownym przyrostem masy, a skuteczność diety redukcyjnej mierzy się efektami po zakończeniu diety.

Nasz organizm dietę jednoskładnikową traktuje zwykle jako głodówkę i zamiast spalać tkankę tłuszczową przestawia się na magazynowanie. Utrata wagi wynika z utraty wody z organizmu. Monodiety uniemożliwiają także aktywność fizyczną, co jest dodatkowym argumentem, aby ich unikać.

Istnieje teoria, że człowiek w ciągu tygodnia powinien spożyć około 60 różnych produktów, tymczasem Polacy spożywają średnio od 12 do 15 różnego rodzaju produktów. Przechodząc na monodietę można wyrządzić sobie ogromną krzywdę i doprowadzić do niedoborów ważnych mikroelementów - mówi dietetyk Agnieszka Piskała.

Co o monodiecie sądzą dietetycy? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Dieta oczyszczająca - monodieta. Czy warto? Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Polecamy
Głodówki oczyszczające. Głosy za i przeciw
Głodówki oczyszczające. Głosy za i przeciw Dzień Dobry TVN
Dieta sokowa – na czym polega i jak wpływa na organizm?
Dieta sokowa – na czym polega i jak wpływa na organizm? Dzień Dobry TVN
Efekt jojo – na czym polega i jakie są jego przyczyny? Skuteczne sposoby na zapobieganie efektowi jojo
Efekt jojo – na czym polega i jakie są jego przyczyny? Skuteczne sposoby na zapobieganie efektowi jojo TVN zdrowie
Efekt jo-jo – co oznacza, przyczyny, zapobieganie
Efekt jo-jo – co oznacza, przyczyny, zapobieganie TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami Materiał sponsorowany
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia Materiał sponsorowany
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby