Polub nas na Facebooku
Czytasz: Mięso to samo zdrowie? Niekoniecznie. Do czego może doprowadzić jedzenie mięsa w zbyt dużych ilościach?
menu
Polub nas na Facebooku

Mięso to samo zdrowie? Niekoniecznie. Do czego może doprowadzić jedzenie mięsa w zbyt dużych ilościach?

Mięso

Fot: Diana Miller / gettyimages.com

Mięso stanowi doskonałe źródło białka oraz niektórych witamin, np. witaminy B12. Mimo to specjaliści od żywienia zalecają, aby jeść je maksymalnie dwa razy w tygodniu. Czy mięso naprawdę nam szkodzi?

Produkty mięsne znajdują się na samym szczycie piramidy żywienia, która określa, co i w jakich proporcjach powinniśmy jeść. Mimo że powinno się znaleźć w naszej diecie, to trzeba sobie zdawać sprawę, że mięso mięsu nie jest równe. Zamiast zdrowszego drobiowego większość z nas sięga przede wszystkim po mięso wieprzowe. Szczególnie niebezpieczne jest to wysoko przetworzone, czyli w postaci wędlin, pasztetów czy parówek.

Tłuszcz i groźne konserwanty

Wbrew pozorom groźne są nie tylko tłuszcze nasycone, które podnoszą poziom cholesterolu i sprzyjają rozwojowi miażdżycy, udaru mózgu czy chorób serca. Do produkcji tego rodzaju „przysmaków” wykorzystuje się całą masę konserwantów – przede wszystkim azotany i azotyny, które wchodzą w skład bardzo popularnej w przemyśle wędliniarskim soli peklowanej (to dzięki niej w mięsie nie rozwijają się groźne bakterie, np. salmonelli i E. coli). Osoby, które jedzą ich za dużo, są bardziej narażone na uszkodzenie nerek czy układu nerwowego (zdarza się, że zawarte w takim mięsie związki zakłócają przepływ impulsów nerwowych).

Co producenci dodają do mięsa? Dowiesz się tego z naszego filmu:

Zobacz film:Do mięsa dodaje się ten sam składnik, z którego produkuje się proch strzelniczy. Źródło: Co nas truje?

Do produkcji wędlin, kiełbas czy pasztetów wykorzystuje się również białko sojowe. Mało kto zdaje sobie sprawę, że soja jest doskonałym źródłem fitohormonów – związków roślinnych, które działają podobnie, jak hormony, dlatego też soja wchodzi w skład wielu preparatów, które łagodzą przykre objawy menopauzy. Niestety to, co pomaga kobietom zachować równowagę hormonalną, u mężczyzn może doprowadzić do ginekomastii, czyli rozrostu gruczołów sutkowych.

Przetworzone mięso zawiera stabilizatory, które mogą wywoływać alergię, osteoporozę, a także niewydolność nerek. Sztuczne aromaty – niekiedy stoją za bólami głowy. Równie niebezpieczne są wzmacniacze smaku. Zdarza się, że odpowiadają za problemy żołądkowe, np. biegunki. Ale to nie koniec. Tego rodzaju produkty zawierają bardzo dużo soli, która zatrzymuje wodę w organizmie i przyczynia się do rozwoju nadciśnienia tętniczego oraz innych problemów z układem krążenia. Stosowane przez producentów barwniki mogą wywoływać migreny oraz nadpobudliwość u dzieci.

Czy sól peklowana jest bezpieczna dla zdrowia? Dowiesz się tego z naszego filmu:

Zobacz film: Eksperyment: co robi sól peklowa z mięsem. Źródło: Co nas truje?

Tylko ze sprawdzonego źródła

Jednak konserwanty i sztuczne wzmacniacze smaku to nie jedyne zagrożenie. Mięso, które pochodzi z niesprawdzonego źródła może być siedliskiem groźnych pasożytów. Zjedzenie, zwłaszcza surowego i niesprawdzonego przez żadne służby mięsa może sprawić, że w naszym organizmie zagnieździ się włosień kręty. Ten mający zaledwie 2-3 milimetry pasożyt może zafundować nam spore problemy ze zdrowiem. Dorosła samica może „złożyć’ nawet 1,5 tysiąca młodych larw, które po przedostaniu się do krwi bardzo często docierają do płuc lub mózgu. Zdarza się, że pasożyt kryje się pod powieką lub w obrębie gałki ocznej.

Co gorsza, obecności pasożyta w organizmie towarzyszą mało charakterystyczne dolegliwości. Mimo że pojawiają się wymioty czy biegunki, to znaczny wzrost temperatury sprawia, że ogromna grupa chorych jest przekonana, że zachorowała na grypę. Aby potwierdzić chorobę pasożytniczą konieczne jest badanie krwi.

Zobacz nasz film i dowiedz się co może się stać, gdy zjesz mięso niewiadomego pochodzenia:

Zobacz film: Pasożyty, które mogą mieszkać w mięsie. Źródło: Co nas truje?

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
7
1
Polecamy
Czy pasztet jest zdrowszą alternatywą dla mięsa?
Co tak naprawdę się w nim znajduje?
Czy pasztet jest zdrowszą alternatywą dla mięsa? Co tak naprawdę się w nim znajduje? TVN zdrowie
Lubisz grillować?
Dowiedz się jak robić to smacznie i zdrowo
Lubisz grillować? Dowiedz się jak robić to smacznie i zdrowo TVN zdrowie
Dziś Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu.
Czy warto jeść czerwone mięso?
Dziś Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu. Czy warto jeść czerwone mięso? Dzień Dobry TVN
Czy dieta dopasowana do grupy krwi jest skuteczna i zdrowa?
Czy dieta dopasowana do grupy krwi jest skuteczna i zdrowa? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis