Polub nas na Facebooku
Czytasz: Maseczki nie szkodzą zdrowiu - nawet w czasie uprawianiu sportu
menu
Polub nas na Facebooku

Maseczki nie szkodzą zdrowiu - nawet w czasie uprawianiu sportu

maseczka2

andresr GettyImages

Chociaż uprawianie sportu w maseczce powoduje spory dyskomfort, to jednak nie jest szkodliwe dla zdrowia - twierdzą kanadyjscy naukowcy. Dowiedli oni, że nawet podczas intensywnych ćwiczeń trzywarstwowa maseczka nie ogranicza u zdrowych osób natlenienia krwi i mięśni.

Oddychanie przez maseczkę, szczególnie w czasie wysiłku fizycznego, może być trudniejsze i prowadzić do szybszego zmęczenia.  Nic zatem dziwnego, że osoby uprawiające sport, również rekreacyjnie, mają poważne obawy, czy zasłanianie ust w czasie ćwiczeń nie utrudnia pobierania tlenu i oddawania dwutlenku węgla. Teoretycznie mogłoby to bowiem prowadzić do niedotlenienia i zbyt dużego stężenia CO2 we krwi. Co na to naukowcy?

Czytaj też:

Czy maseczka szkodzi zdrowiu?

Noszenie maseczki w czasie wysiłku fizycznego nie jest szkodliwe dla zdrowia - wskazują najnowsze badania opublikowane na łamach "International Journal of Environmental Research and Public Health". Naukowcy z University of Saskatchewan (USask) sprawdzili działanie często używanych, trójwarstwowych masek.

W przypadku masek jednowarstwowych rezultaty mogłyby być inne - zaznaczają badacze.

Kanadyjscy naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym wzięło  udział 14 aktywnych fizycznie, zdrowych kobiet i mężczyzn. Badacze uwzględnili ich dietę, wcześniejszą aktywność fizyczną i sen.

Ochotnicy poddali się testowi, pedałując na rowerach stacjonarnych. Po krótkiej rozgrzewce, stopniowo zwiększali intensywność ćwiczenia. Ćwiczenia były powtórzone trzykrotnie - raz w chirurgicznych maseczkach, raz w zwykłych maseczkach materiałowych i raz bez masek.

Zwykle uczestnicy dochodzą do wyczerpania po 6-12 minutach, zależnie od stopnia wytrenowania

- zwraca uwagę prof. Phil Chilibeck, autor badania.

Naukowcy nieinwazyjnymi metodami mierzyli stężenie tlenu we krwi i mięśniach uczestników. Nie zauważyli znacznych różnic w ćwiczeniach z maseczkami i bez.

Nasze wyniki są istotne, ponieważ pokazują, że ludzie mogą w czasie intensywnych ćwiczeń nosić maski na twarzy z minimalnym wpływem na natlenienie krwi i mięśni

- piszą badacze.

Warto przypomnieć, że są to kolejne już badania, w których naukowcy postanowili sprawdzić, jak noszenie maseczki wpływa na zdrowie. O tym, że zasłanianie ust i nosa nie prowadzi do wdychania nadmiaru dwutlenku węgla – informowali wcześniej amerykańscy badacze na łamach czasopisma "Annals of the American Thoracic Society".

Czy trzeba nosić maseczkę podczas biegania i jazdy na rowerze? Zobacz wideo:

Źródło: Dzień Dobry TVN

W Polsce od soboty 10 października mamy obowiązek zakrywania ust i nosa w przestrzeni publicznej, również na ulicy.

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Zdrowia z obowiązku noszenia maseczki "nie są zwolnione osoby, które uprawiają sport rekreacyjnie, chyba że np. biegają na terenie lasów, parku, zieleńca, ogrodu botanicznego, ogrodu zabytkowego, rodzinnego ogródka działkowego i plaży".

Reasumując: podczas biegania lub jazdy na rowerze w przestrzeni publicznej należy nosić maseczkę. Bez maseczki można uprawiać sport w parku, na plaży, w lesie, innych terenach zielonych.   

Przypomnijmy, że z obowiązku noszenia maseczki zwolnione są jedynie osoby, które mają zaświadczenie lekarskie lub dokument potwierdzający niepełnosprawność: całościowe zaburzenia rozwoju, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim lub trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa.

Źródło: PAP

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
55
6
Polecamy
Większość domowych maseczek jest skuteczna, nawet podczas kichania - wynika z najnowszych badań
Większość domowych maseczek jest skuteczna, nawet podczas kichania - wynika z najnowszych badań TVN zdrowie
Maseczki nie powodują przytrucia dwutlenkiem węgla.
Są bezpieczne nawet dla osób z chorobami płuc
Maseczki nie powodują przytrucia dwutlenkiem węgla. Są bezpieczne nawet dla osób z chorobami płuc TVN zdrowie
Jak często biegać?
Sposób na kondycję
Jak często biegać? Sposób na kondycję Dzień Dobry TVN
Specjalista ostrzega przed konsekwencjami nienoszenia maseczek.
„Nie mamy wyraźnego spadku zakażeń”
Specjalista ostrzega przed konsekwencjami nienoszenia maseczek. „Nie mamy wyraźnego spadku zakażeń” Dzień Dobry TVN
Komentarze (1)
Prof.Filutek bis
Naukowcy z Kanady to tacy naukowcy jak ci z ZSSR czyli Radiow bo wynalazł radio ,Miczurin który skrzyżował jabłoń z psem żeby sama się podlewała i wielu innych uczonych wiekopomnych wynalazków
Czytaj całość
Nie przegap
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek. Dlaczego warto je jeść po chorobie?
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek. Dlaczego warto je jeść po chorobie?
Atrofia jąder - czym jest? Jakie są przyczyny?
Atrofia jąder - czym jest? Jakie są przyczyny?
COVID-19. Jak sprawdzić, że przeszło się zakażenie koronawirusem?
COVID-19. Jak sprawdzić, że przeszło się zakażenie koronawirusem?
Niskorosłość - jakie są przyczyny? Jak wygląda leczenie?
Niskorosłość - jakie są przyczyny? Jak wygląda leczenie?
Szczepionka na COVID-19 od Pfizera różni się od wielu szczepionek. Co zawiera? Kiedy będzie dostępna w Polsce?
Szczepionka na COVID-19 od Pfizera różni się od wielu szczepionek. Co zawiera? Kiedy będzie dostępna w Polsce?
Co to jest bikram joga? Jakie korzyści płyną z uprawiania tzw. gorącej jogi?
Co to jest bikram joga? Jakie korzyści płyną z uprawiania tzw. gorącej jogi?