Polub nas na Facebooku
Czytasz: Maseczki nie szkodzą zdrowiu - nawet w czasie uprawianiu sportu
menu
Polub nas na Facebooku

Maseczki nie szkodzą zdrowiu - nawet w czasie uprawianiu sportu

maseczka2

andresr GettyImages

Chociaż uprawianie sportu w maseczce powoduje spory dyskomfort, to jednak nie jest szkodliwe dla zdrowia - twierdzą kanadyjscy naukowcy. Dowiedli oni, że nawet podczas intensywnych ćwiczeń trzywarstwowa maseczka nie ogranicza u zdrowych osób natlenienia krwi i mięśni.

Oddychanie przez maseczkę, szczególnie w czasie wysiłku fizycznego, może być trudniejsze i prowadzić do szybszego zmęczenia.  Nic zatem dziwnego, że osoby uprawiające sport, również rekreacyjnie, mają poważne obawy, czy zasłanianie ust w czasie ćwiczeń nie utrudnia pobierania tlenu i oddawania dwutlenku węgla. Teoretycznie mogłoby to bowiem prowadzić do niedotlenienia i zbyt dużego stężenia CO2 we krwi. Co na to naukowcy?

Czytaj też:

Czy maseczka szkodzi zdrowiu?

Noszenie maseczki w czasie wysiłku fizycznego nie jest szkodliwe dla zdrowia - wskazują najnowsze badania opublikowane na łamach "International Journal of Environmental Research and Public Health". Naukowcy z University of Saskatchewan (USask) sprawdzili działanie często używanych, trójwarstwowych masek.

W przypadku masek jednowarstwowych rezultaty mogłyby być inne - zaznaczają badacze.

Kanadyjscy naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym wzięło  udział 14 aktywnych fizycznie, zdrowych kobiet i mężczyzn. Badacze uwzględnili ich dietę, wcześniejszą aktywność fizyczną i sen.

Ochotnicy poddali się testowi, pedałując na rowerach stacjonarnych. Po krótkiej rozgrzewce, stopniowo zwiększali intensywność ćwiczenia. Ćwiczenia były powtórzone trzykrotnie - raz w chirurgicznych maseczkach, raz w zwykłych maseczkach materiałowych i raz bez masek.

Zwykle uczestnicy dochodzą do wyczerpania po 6-12 minutach, zależnie od stopnia wytrenowania

- zwraca uwagę prof. Phil Chilibeck, autor badania.

Naukowcy nieinwazyjnymi metodami mierzyli stężenie tlenu we krwi i mięśniach uczestników. Nie zauważyli znacznych różnic w ćwiczeniach z maseczkami i bez.

Nasze wyniki są istotne, ponieważ pokazują, że ludzie mogą w czasie intensywnych ćwiczeń nosić maski na twarzy z minimalnym wpływem na natlenienie krwi i mięśni

- piszą badacze.

Warto przypomnieć, że są to kolejne już badania, w których naukowcy postanowili sprawdzić, jak noszenie maseczki wpływa na zdrowie. O tym, że zasłanianie ust i nosa nie prowadzi do wdychania nadmiaru dwutlenku węgla – informowali wcześniej amerykańscy badacze na łamach czasopisma "Annals of the American Thoracic Society".

Czy trzeba nosić maseczkę podczas biegania i jazdy na rowerze? Zobacz wideo:

Źródło: Dzień Dobry TVN

W Polsce od soboty 10 października mamy obowiązek zakrywania ust i nosa w przestrzeni publicznej, również na ulicy.

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Zdrowia z obowiązku noszenia maseczki "nie są zwolnione osoby, które uprawiają sport rekreacyjnie, chyba że np. biegają na terenie lasów, parku, zieleńca, ogrodu botanicznego, ogrodu zabytkowego, rodzinnego ogródka działkowego i plaży".

Reasumując: podczas biegania lub jazdy na rowerze w przestrzeni publicznej należy nosić maseczkę. Bez maseczki można uprawiać sport w parku, na plaży, w lesie, innych terenach zielonych.   

Przypomnijmy, że z obowiązku noszenia maseczki zwolnione są jedynie osoby, które mają zaświadczenie lekarskie lub dokument potwierdzający niepełnosprawność: całościowe zaburzenia rozwoju, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim lub trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa.

Źródło: PAP

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
55
7
Polecamy
Większość domowych maseczek jest skuteczna, nawet podczas kichania - wynika z najnowszych badań
Większość domowych maseczek jest skuteczna, nawet podczas kichania - wynika z najnowszych badań TVN zdrowie
Rehabilitacja po covidzie.
Co robić, aby w pełni wrócić do zdrowia? Oto ćwiczenia dla ozdrowieńców
Rehabilitacja po covidzie. Co robić, aby w pełni wrócić do zdrowia? Oto ćwiczenia dla ozdrowieńców Dzień Dobry TVN
Maseczki nie powodują przytrucia dwutlenkiem węgla.
Są bezpieczne nawet dla osób z chorobami płuc
Maseczki nie powodują przytrucia dwutlenkiem węgla. Są bezpieczne nawet dla osób z chorobami płuc TVN zdrowie
Jak często biegać?
Sposób na kondycję
Jak często biegać? Sposób na kondycję Dzień Dobry TVN
Komentarze (2)
667 cm
W sposób nieszkodliwy dla zdrowia się udusisz. Geniusze. Niech zastosują to na sobie. Będzie komu przyznać nagrodę Darwina.
Czytaj całość
Prof.Filutek bis
Naukowcy z Kanady to tacy naukowcy jak ci z ZSSR czyli Radiow bo wynalazł radio ,Miczurin który skrzyżował jabłoń z psem żeby sama się podlewała i wielu innych uczonych wiekopomnych wynalazków
Czytaj całość
Nie przegap
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie