Polub nas na Facebooku
Czytasz: L-karnityna – działanie i skutki uboczne. Jak ją stosować?

L-karnityna – działanie i skutki uboczne. Jak ją stosować?

Zainteresował Cię ten artykuł?
Kawałek mięsa

Fot: Yuji Kotani / gettyimages.com

L-karnityna to aminokwas, który jest skutecznym związkiem wspomagającym odchudzanie. Może być tworzony samoistnie w organizmie lub dostarczany wraz z żywnością. Przed rozpoczęciem suplementacji L-karnityny warto zapoznać się z jej działaniem, ewentualnymi skutkami ubocznymi i dawkowaniem.

L-karnityna stanowi ważny składnik codziennej diety. Znajduje się przede wszystkim w mięsie: baraninie, wołowinie, wieprzowinie i rybach. Niewielkie ilości związku można również spotkać w drobiu. Ponadto zawarty jest on w produktach mlecznych i drożdżach. Owoce i warzywa zawierają jego niewielką ilość. Znajduje się między innymi w zbożach, owocach awokado i nasionach soi.

Produkcja i przyswajalność L-karnityny

Organizm człowieka może samodzielnie produkować L-karnitynę z aminokwasu lizyny. Aby wytworzyć ją samoistnie, potrzebne są również inne związki – metionina, żelazo, witamina C i B6 oraz niacyna. Ilość wytwarzanej L-karnityny może ulec zmniejszeniu w przypadku wystąpienia niedoboru któregokolwiek z powyższych składników.

Od 50 do 85% L-karnityny wchłania się w przewodzie pokarmowym. Najlepiej przyswajalna jest L-karnityna zawarta w naturalnych składnikach pokarmowych, najgorzej zaś w preparatach doustnych.

Jak stosować L-karnitynę?

Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na L-karnitynę to średnio 15 mg. Najczęściej jest ono pokrywane przez endogenną syntezę oraz codzienną dietę. Organizm człowieka ważącego 70 kg może dziennie wyprodukować od 11 do 34 mg L-karnityny. Dieta zaś może dostarczyć średnio od 20 do 200 mg związku dziennie. Należy nadmienić, iż w przypadku wegetarian wraz z żywnością do organizmu dostarczane jest zaledwie 1 mg L-karnityny dziennie.

Suplementacja L-karnityny jest szczególnie ważna w przypadku osób zmagających się z nadwagą, chorobami układu sercowo-naczyniowego, schorzeniami wątroby i nerek oraz zaburzeniami gospodarki lipidowej i węglowodanowej w organizmie.

Ze względu na to, że około 75% dziennego zapotrzebowania na L-karnitynę pokrywa dieta, a wyłącznie 25% pochodzi z syntezy, suplementacja tego związku jest w pełni uzasadniona w przypadku wykrycia jej niedoborów w organizmie.

Trudno jest jednoznacznie określić dzienne dawki L-karnityny jako suplementu. Wyniki wielu badań są niejednoznaczne. Szacuje się, że dzienna dawka przyjmowana w postaci preparatów doustnych i w płynie to 100–2000 mg. Wskazaniem do przyjmowania L-karnityny jest stosowanie diety wegetariańskiej, z której wykluczone zostało czerwone mięso.

Dobroczynne działanie L-karnityny

Główną funkcją L-karnityny jest transportowanie kwasów tłuszczowych wewnątrz komórek organizmu – z cytoplazmy do mitochondriów. Następuje wówczas wytworzenie energii i cząsteczek ATP. Najogólniej mówiąc – zwiększa ona potencjał mitochondriów do spalania tłuszczów.

L-karnityna uczestniczy w przemianie węglowodanów i niektórych aminokwasów rozgałęzionych. Znana jest także ze swych właściwości eliminujących cząsteczki mleczanu powstałe w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego. Dlatego też sugeruje się, aby dostarczać ją do organizmu podczas wzmożonych treningów. Gdy występuje niedobór L-karnityny, nie tylko spada tempo spalania tkanki tłuszczowej, ale również organizm człowieka ma problem z pełną i szybką regeneracją.

L-karnityna pozytywnie wpływa na działanie mózgu, przyspieszając jego pracę i pobudzając neurony. Związek ten łagodzi skutki starzenia się i pobudza do działania, eliminując zmęczenie. Regularne zażywanie L-karnityny wzmacnia naczynia krwionośne. Ponadto jest ona odpowiedzialna za regulację aktywności hormonów zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn – głównie hormonów tarczycy i testosteronu.

L-karnityna a odchudzanie

L-karnityna to składnik, który znalazł zastosowanie w suplementach diety wspomagających odchudzanie. Według badań przeprowadzonych przez Pistone’a związek ten przyczyniał się do redukcji tkanki tłuszczowej i zwiększenia masy mięśniowej u osób starszych. Analizy Kaatsa pozwoliły wysnuć podobny wniosek. Podczas stosowania niskokalorycznej i niskotłuszczowej diety zawierającej oprócz L-karnityny także błonnik nastąpiła redukcja masy ciała.


Czy dieta kapuściana jest zdrowa? Źródło: Wiem co jem na diecie

Działanie uboczne L-karnityny

Działania niepożądane stosowania suplementów zawierających L-karnitynę nie zostały stwierdzone. Tylko w przypadku nielicznych osób mogą wystąpić przejściowe dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Objawiają się one nudnościami, bólami brzucha i biegunkami.

Według przeprowadzonych badań podczas stosowania nawet bardzo dużych dawek L-karnityny u żadnej z osób badanych nie wystąpiło zatrucie tym związkiem. W świetle dotychczasowych analiz jest to substancja w pełni bezpieczna, bez negatywnego wpływu na organizm człowieka.

Bibliografia:

1. Kaats G.R., The short-term therapeutic efficacy of treating obesity with a plan of improved nutrition and moderate caloric restriction, „Current Therapeutic Research”, 51(2), s. 261–274.

2. Pistone G., Levocarnitine administration in elderly subjects with rapid muscle fatigue: effect on body composition, lipid profile and fatigue, „Drugs & Aging”, 2003, 20(10), s. 761–7.

3. Czeczot H., Ścibior D., Rola L-karnityny w przemianach, żywieniu i terapii, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej”, 2005, 59, s. 9–19.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
17
0
Komentarze (2)
Sivid
Mam, reklama zasłoniła, nie ważne, dzięki za artykuł ;)
Czytaj całość
SIVID
Źródła?
Czytaj całość
Nie przegap
Nadciśnienie tętnicze a zaburzenia erekcji - czy to ma związek? Wszystko, co musicie wiedzieć o nadciśnieniu
Nadciśnienie tętnicze a zaburzenia erekcji - czy to ma związek? Wszystko, co musicie wiedzieć o nadciśnieniu
Pudding chia – składniki i przepis. Wartość odżywcza i właściwości nasion chia
Pudding chia – składniki i przepis. Wartość odżywcza i właściwości nasion chia
Ejakulacja – damskie wytryski, brak wytrysku, ejakulacja przedwczesna
Ejakulacja – damskie wytryski, brak wytrysku, ejakulacja przedwczesna
Apteczka samochodowa – czy jest obowiązkowym wyposażeniem auta?
Apteczka samochodowa – czy jest obowiązkowym wyposażeniem auta?
Medycyna podróży. Wszystko, co musisz wiedzieć przed wyjazdem na wakacje
Medycyna podróży. Wszystko, co musisz wiedzieć przed wyjazdem na wakacje
Nowa choroba psychiczna na liście WHO. W Polsce chorych jest ponad 2 miliony!
Nowa choroba psychiczna na liście WHO. W Polsce chorych jest ponad 2 miliony!