Polub nas na Facebooku
Czytasz: L-karnityna – działanie i skutki uboczne. Jak ją stosować?

L-karnityna – działanie i skutki uboczne. Jak ją stosować?

Zainteresował Cię ten artykuł?
Kawałek mięsa

Fot: Yuji Kotani / gettyimages.com

L-karnityna to aminokwas, który jest skutecznym związkiem wspomagającym odchudzanie. Może być tworzony samoistnie w organizmie lub dostarczany wraz z żywnością. Przed rozpoczęciem suplementacji L-karnityny warto zapoznać się z jej działaniem, ewentualnymi skutkami ubocznymi i dawkowaniem.

L-karnityna stanowi ważny składnik codziennej diety. Znajduje się przede wszystkim w mięsie: baraninie, wołowinie, wieprzowinie i rybach. Niewielkie ilości związku można również spotkać w drobiu. Ponadto zawarty jest on w produktach mlecznych i drożdżach. Owoce i warzywa zawierają jego niewielką ilość. Znajduje się między innymi w zbożach, owocach awokado i nasionach soi.

Produkcja i przyswajalność L-karnityny

Organizm człowieka może samodzielnie produkować L-karnitynę z aminokwasu lizyny. Aby wytworzyć ją samoistnie, potrzebne są również inne związki – metionina, żelazo, witamina C i B6 oraz niacyna. Ilość wytwarzanej L-karnityny może ulec zmniejszeniu w przypadku wystąpienia niedoboru któregokolwiek z powyższych składników.

Od 50 do 85% L-karnityny wchłania się w przewodzie pokarmowym. Najlepiej przyswajalna jest L-karnityna zawarta w naturalnych składnikach pokarmowych, najgorzej zaś w preparatach doustnych.

Jak stosować L-karnitynę?

Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na L-karnitynę to średnio 15 mg. Najczęściej jest ono pokrywane przez endogenną syntezę oraz codzienną dietę. Organizm człowieka ważącego 70 kg może dziennie wyprodukować od 11 do 34 mg L-karnityny. Dieta zaś może dostarczyć średnio od 20 do 200 mg związku dziennie. Należy nadmienić, iż w przypadku wegetarian wraz z żywnością do organizmu dostarczane jest zaledwie 1 mg L-karnityny dziennie.

Suplementacja L-karnityny jest szczególnie ważna w przypadku osób zmagających się z nadwagą, chorobami układu sercowo-naczyniowego, schorzeniami wątroby i nerek oraz zaburzeniami gospodarki lipidowej i węglowodanowej w organizmie.

Ze względu na to, że około 75% dziennego zapotrzebowania na L-karnitynę pokrywa dieta, a wyłącznie 25% pochodzi z syntezy, suplementacja tego związku jest w pełni uzasadniona w przypadku wykrycia jej niedoborów w organizmie.

Trudno jest jednoznacznie określić dzienne dawki L-karnityny jako suplementu. Wyniki wielu badań są niejednoznaczne. Szacuje się, że dzienna dawka przyjmowana w postaci preparatów doustnych i w płynie to 100–2000 mg. Wskazaniem do przyjmowania L-karnityny jest stosowanie diety wegetariańskiej, z której wykluczone zostało czerwone mięso.

Dobroczynne działanie L-karnityny

Główną funkcją L-karnityny jest transportowanie kwasów tłuszczowych wewnątrz komórek organizmu – z cytoplazmy do mitochondriów. Następuje wówczas wytworzenie energii i cząsteczek ATP. Najogólniej mówiąc – zwiększa ona potencjał mitochondriów do spalania tłuszczów.

L-karnityna uczestniczy w przemianie węglowodanów i niektórych aminokwasów rozgałęzionych. Znana jest także ze swych właściwości eliminujących cząsteczki mleczanu powstałe w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego. Dlatego też sugeruje się, aby dostarczać ją do organizmu podczas wzmożonych treningów. Gdy występuje niedobór L-karnityny, nie tylko spada tempo spalania tkanki tłuszczowej, ale również organizm człowieka ma problem z pełną i szybką regeneracją.

L-karnityna pozytywnie wpływa na działanie mózgu, przyspieszając jego pracę i pobudzając neurony. Związek ten łagodzi skutki starzenia się i pobudza do działania, eliminując zmęczenie. Regularne zażywanie L-karnityny wzmacnia naczynia krwionośne. Ponadto jest ona odpowiedzialna za regulację aktywności hormonów zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn – głównie hormonów tarczycy i testosteronu.

L-karnityna a odchudzanie

L-karnityna to składnik, który znalazł zastosowanie w suplementach diety wspomagających odchudzanie. Według badań przeprowadzonych przez Pistone’a związek ten przyczyniał się do redukcji tkanki tłuszczowej i zwiększenia masy mięśniowej u osób starszych. Analizy Kaatsa pozwoliły wysnuć podobny wniosek. Podczas stosowania niskokalorycznej i niskotłuszczowej diety zawierającej oprócz L-karnityny także błonnik nastąpiła redukcja masy ciała.


Czy dieta kapuściana jest zdrowa? Źródło: Wiem co jem na diecie

Działanie uboczne L-karnityny

Działania niepożądane stosowania suplementów zawierających L-karnitynę nie zostały stwierdzone. Tylko w przypadku nielicznych osób mogą wystąpić przejściowe dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Objawiają się one nudnościami, bólami brzucha i biegunkami.

Według przeprowadzonych badań podczas stosowania nawet bardzo dużych dawek L-karnityny u żadnej z osób badanych nie wystąpiło zatrucie tym związkiem. W świetle dotychczasowych analiz jest to substancja w pełni bezpieczna, bez negatywnego wpływu na organizm człowieka.

Bibliografia:

1. Kaats G.R., The short-term therapeutic efficacy of treating obesity with a plan of improved nutrition and moderate caloric restriction, „Current Therapeutic Research”, 51(2), s. 261–274.

2. Pistone G., Levocarnitine administration in elderly subjects with rapid muscle fatigue: effect on body composition, lipid profile and fatigue, „Drugs & Aging”, 2003, 20(10), s. 761–7.

3. Czeczot H., Ścibior D., Rola L-karnityny w przemianach, żywieniu i terapii, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej”, 2005, 59, s. 9–19.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
11
0
Komentarze (2)
Sivid
Mam, reklama zasłoniła, nie ważne, dzięki za artykuł ;)
Czytaj całość
SIVID
Źródła?
Czytaj całość
Nie przegap
Rozwoju cywilizacji nie zatrzymamy, czy jesteśmy zatem w stanie obronić się przed alergiami? Reklama
Na jakie choroby często chorują Polacy?  Reklama
Jak zmierzyć zawartość tłuszczu w organizmie? Normy zawartości tłuszczu w organizmie
RDW w morfologii krwi – o czym świadczy podwyższenie lub obniżenie?
Sok z brzozy – właściwości i zastosowanie. Pijmy na zdrowie!
Korzeń mniszka lekarskiego, kwiaty i liście – właściwości lecznicze mniszka i stosowanie