Polub nas na Facebooku
Czytasz: Kwas askorbinowy – dawkowanie, występowanie, właściwości 

Kwas askorbinowy – dawkowanie, występowanie, właściwości 

Zainteresował Cię ten artykuł?
NAN

Fot: bit24 / fotolia.com

Kwas askorbinowy ma właściwości przeciwutleniające, dzięki temu skutecznie chroni organizm przed wolnymi rodnikami i stresem oksydacyjnym. Kwas askorbinowy poprawia wygląd skóry, przyspiesza wchłanianie żelaza oraz gojenie się ran.

Kwas askorbinowy w organizmie człowieka wchłania się dwunastnicy i jelicie cienkim. Proces wchłaniania mogą zaburzać, np.: wymioty, palenie papierosów, problemy trawienne, np. przewlekła biegunka, oraz stosowanie niektórych leków.

Kwas askorbinowy – biologiczne funkcje w organizmie

Kwas askorbinowy w organizmie bierze udział w biosyntezie kolagenu, czyli przekształceniu prokolagenu we właściwy kolagen. Białko tkanki łącznej jest głównym składnikiem ścięgien. Ubytki kolagenu w skórze człowieka są przyczyną powstawania zmarszczek i wiotczenia skóry i zmniejszenia jej elastyczności co wynika z naturalnego procesu starzenia się. Inne funkcje, jakie pełni witamina C w organizmie człowieka, to:

  • przyspieszanie przyswajania wapnia i żelaza,
  • uczestnictwo w syntezie hormonów,
  • wyrównywanie ciśnienia tętniczego,
  • obniżanie poziomu glukozy we krwi na czczo u diabetyków,
  • wspieranie zdrowia dziąseł,
  • odbudowywanie tkanek w czasie gojenia się ran
  • uczestnictwo w biosyntezie karnityny, czyli aminokwasu, który wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, a także zwiększa wytrzymałość organizmu w czasie ćwiczeń fizycznych.

Kwas askorbinowy – właściwości

Witamina C to jeden z najbardziej znanych antyoksydantów. Właściwości przeciwutleniające kwasu askorbinowego powodują, że ochrania on przed chorobami serca, naczyń krwionośnych, a także stresem oksydacyjnym (tlenowym). Witamina C ma zdolność usuwania nadmiaru wolnych rodników, dzięki czemu zmniejsza ilość wyrządzonych przez nie uszkodzeń lipidów, białek, a także zmian w DNA. Właściwości kwasu askorbinowego przeciwdziałają zatem nowotworów. Witamina pełni niezastąpioną rolę w budowaniu odporności organizmu, ponieważ reguluje pracę układu immunologicznego, a także bierze udział w syntezie interferonu, który walczy z obecnością patogenów, takich jak: bakterie i wirusy.

Zobacz film: Jaka jest skuteczność witaminy C? Źródło: Wiem, co jem

Naturalne występowanie kwasu askorbionowego

Najwięcej kwasu askorbinowego znajduje się w produktach roślinnych, czyli ziołach, owocach i warzywach. Źródłem kwasu askorbinowego jest również mięso, np.: wątróbka, nerki, a także niedojrzałe włoskie orzechy i miody. Dużą zawartością czystej witaminy C charakteryzuje się: rokitnik, pokrzywa, oregano (czyli lebiodka pospolita), szczypior oraz pnącza cytrynowca chińskiego. Wśród warzyw najwięcej kwasu askorbinowego ma: natka pietruszki, papryka, brokuły, kalarepa oraz brukselka. Owce o dużej zawartości witaminy C to: czarna i czerwona porzeczka, owoce dzikiej róży, kiwi, truskawki, cytryny, grejpfruty i pomarańcze.

Kwas askorbinowy – dawkowanie

Dzienna dawka kwasu askorbinowego równa zapotrzebowaniu organizmu na kwas askorbinowy uzależniona jest od takich czynników, jak: wiek, stan fizjologiczny oraz płeć. Dawkowanie witaminy C zwiększa się u kobiet w ciąży, osób palących papierosy, uprawiających sport, chorujących na nadciśnienie tętnicze i zaburzenia pracy jelit, a także w czasie silnych wymiotów bądź przewlekłych biegunek.

Średnie zapotrzebowanie na witaminę C w mg na dobę wynosi:

  • dzieci od roku do 9 lat – 30-40 mg/h,
  • chłopcy w wieku 10-18 lat – 40-65 mg/h,
  • dziewczęta od 10 do 18 roku życia – 40-55 mg/h,
  • mężczyźni powyżej 19 lat – 75 mg/h,
  • kobiety powyżej 19 roku życia – 60 mg/h,
  • kobiety w ciąży – 65-70 mg/h,
  • kobiety karmiące piersią – 95-100 mg/h.

Leczenie kwasem askorbinowym

Istnieją sprzeczne doniesienia co do skuteczności witaminy C podawanej dożylnie w leczeniu onkologicznym. Obecnie nie istnieją żadne dowody naukowe ostatecznie potwierdzające skuteczność takiej terapii. Witamina C dostępna jest w różnych formach, np.: tabletek musujących, syropów oraz kropli. Wspomaga ona wchłanianie żelaza, ochrania serce oraz pozytywnie wpływa na stan skóry.

Niedobór kwasu askorbionowego w organizmie – co powoduje?

Niedobór kwasu askorbinowego powoduje głównie: obniżenie odporności organizmu, uczucie osłabienia, zaburzenia produkowania kolagenu, większą podatność na infekcje, wolniejsze gojenie się ran, krew płynącą z dziąseł. Poważne braki kwasu askorbinowego prowadzą do gnilca, inaczej szkorbutu. Choroba prowadzi do samoistnych krwawień, patologicznych złamań, stanów zapalnych dziąseł oraz niedokrwistości. Osoby w grupie zwiększonego ryzyka niedoboru witaminy C to: alkoholicy, palacze papierosów lub osoby stale zażywające duże ilości leków, zwłaszcza aspiryny.

Zobacz film: Produkty wzbogacone o witaminę C. Źródło: Wiem, co jem


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
145
27
Komentarze (0)
Nie przegap
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?