Polub nas na Facebooku
Czytasz: Kordyceps – wyjątkowy grzyb z Tybetu poprawi odporność i wytrzymałość organizmu
menu
Polub nas na Facebooku

Kordyceps – wyjątkowy grzyb z Tybetu poprawi odporność i wytrzymałość organizmu

Kordyceps

Fot: marhero / gettyimages.com

Odporność można budować na wiele sposobów. Najlepsze efekty przyniesie jednak dieta i uzupełnienie jej o produkty, które wspomagają działanie układu immunologicznego. Jednym z nich kordyceps (maczużnik) – niezwykły grzyb pochodzący z Wyżyny Tybetańskiej. Dlaczego warto po niego sięgnąć?

Kordyceps to grzyb-pasożyt, który rozwija się w ciele larwy zaliczanej do rodzaju Thitarodes. Sproszkowany maczużnik (włącznie z larwą ćmy) od wieków stosowany jest przez Chińczyków w celu wzmocnienia odporności, przyspieszenia tempa przemiany materii, wzrostu libido i zwiększenia wydolności fizycznej. Niestety grzyb jest bardzo drogi. Za kilogram surowca trzeba zapłacić 20 tysięcy dolarów. Na szczęście udało się go wyhodować w laboratorium i właśnie taki trafia do suplementów diety, np. AIR7.

Kordyceps – jak wzmacnia odporność?

Kordyceps to przede wszystkim bogactwo witamin z grupy B. Organizm potrzebuje ich do produkcji przeciwciał, czyli substancji, które jako pierwsze zwalczają groźne dla nas patogeny. Dodatkowo mają one korzystny wpływ na układ pokarmowy i florę bakteryjną jelit. Jak to się ma do odporności? Otóż to właśnie w nich mieści się aż 70 proc. naszej odporności i jelita także wytwarzają przeciwciała. Poza tym witaminy z grupy B poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci, a także łagodzą negatywne skutki stresu i napięcia.

Korzystny wpływ na florę bakteryjną mają także beta-glukany. To składowe błonnika pokarmowego, który odżywia nasze bakterie jelitowe bakterie.

Na kordyceps warto zwrócić uwagę także ze względu na witaminę E, czyli jeden z silniejszych przeciwutleniaczy. Niszczą one wolne rodniki odpowiedzialne za rozwój zmian nowotworowych w organizmie oraz inne związki, które mogą stanowić zagrożenie dla organizmu.

Grzyby kordyceps – kiedy stosować?

Kordyceps chiński służy nie tylko lepszej odporności. Jest szczególnie zalecany osobom, które żyją w ciągłym stresie, odczuwają zmęczenie, osłabione lub skarżą się na gorsze samopoczucie, zwłaszcza okresie jesienno-zimowym.

Badania naukowe wykazały, że grzyb maczużnik może znaleźć zastosowanie w profilaktyce przerzutów u chorych na raka. U pacjentów poddawanych chemio- lub radioterapii, którzy przyjmowali kordyceps, terapia onkologiczna przyniosła lepszy efekt (u ponad 85 proc. chorych poprawił się wynik morfologii krwi). W grzybie występują także związki, które działają podobnie do antybiotyków oraz inhibitorów MAO (inhibitory monoaminooksydazy to związki stosowane w leczeniu choroby Parkinsona i depresji atypowej) oraz substancji wykazujących działanie zbliżone do antybiotyków.

Gdzie go szukać tego niezwykłego grzyba? Dostanie sproszkowanego surowca jest bardzo trudne. Na szczęście naukowcom udało się go wyhodować w warunkach laboratoryjnych. Tym samym wchodzi on w skład wielu suplementów diety, które wzmacniają odporność, m.in. AIR7.

Kordyceps – kto nie powinien go stosować?

Suplementów diety wzbogaconych o kordyceps nie można łączyć z niektórymi lekami. Zawarte w grzybie substancje bioaktywne nasilają działanie leków antydepresyjnych, obniżających ciśnienie tętnicze krwi oraz przeciwcukrzycowych, a także zaburzają działanie leków przeciwzakrzepowych i immunosupresyjnych. Dlatego, osoby, które przyjmują takie leki, powinny – w pierwszej kolejności – skonsultować się z lekarzem. Trzeba także pamiętać, że suplementów z dodatkiem sproszkowanego grzyba nie można podawać dzieciom poniżej 12 roku życia.

Kordyceps – dawkowanie

Suplementy zawierające kordyceps można stosować w dowolnym momencie dnia, ale przyjmuje się, że najlepsze efekty przynosi połykanie ich z samego rana, na czczo. Dawka maczużnika powinna mieścić się w przedziale od 500 do 4000 mg dziennie, przy czym osoby stosujące więcej niż 1000 mg dziennie powinny podzielić tę ilość na mniejsze porcje (wówczas substancje bioaktywne kordycepsu wchłaniają się w sposób optymalny).

Zobacz film i dowiedz się, jak wzmocnić odporność:

Zobacz film: Jak wzmocnić odporność? Źródło: Raport life 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
53
4
Polecamy
Kordyceps – czym jest i kiedy go stosować?
Działanie i właściwości maczużnika
Kordyceps – czym jest i kiedy go stosować? Działanie i właściwości maczużnika TVN zdrowie
5 wyjątkowych składników na poprawę odporności, o których mogłaś nie słyszeć
5 wyjątkowych składników na poprawę odporności, o których mogłaś nie słyszeć Dzień Dobry TVN
Wyciąg z jemioły – właściwości, działanie oraz skutki uboczne
Wyciąg z jemioły – właściwości, działanie oraz skutki uboczne Dzień Dobry TVN
Jak zadbać o zdrowe jelita i odporność w pandemii?
Co jeść a czego unikać?
Jak zadbać o zdrowe jelita i odporność w pandemii? Co jeść a czego unikać? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie