Polub nas na Facebooku
Czytasz: Komosa ryżowa (quinoa) – właściwości i wartości odżywcze
menu
Polub nas na Facebooku

Komosa ryżowa (quinoa) – właściwości i wartości odżywcze

NAN

Fot: Anna / fotolia.com

Komosa ryżowa, znana też jako quinoa, zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy i nie jest groźna dla osób z celiakią. Quinoa stała się popularna zwłaszcza w ostatnich latach jako element zdrowych diet odchudzających. Komosa zawiera duże ilości białka roślinnego i błonnika.

Komosa ryżowa stosowana jest często w zastępstwie ryżu i kasz. Jest pożywna, smaczna i zdrowa. Posłuży jako doskonały dodatek na przykład do warzywnego gulaszu. Warto wiedzieć, że quinoa nie zalicza się do zbóż - wytwarza nasiona zawierające skrobię, jednak nie jest zbożem.

Komosa ryżowa – charakterystyka

Quinoa jest rośliną jednoroczną, uprawianą w Ameryce Południowej od ponad 3–5 tysięcy lat (rozbieżność zależna od różnych źródeł). Jest spokrewniona z polską komosą białą. Na obszarach górskich w kraju Inków stosowana była w zastępstwie kukurydzy. Znaczenie komosy ryżowej zmalało, gdy po podboju państwa przez Hiszpanów zaczęto uprawiać jęczmień i pszenicę. Obecnie uprawy komosy ryżowej są rozszerzane i wprowadzane na terenach europejskich – poza Stanami Zjednoczonymi znajdują się głównie w Kanadzie, Indiach i Wielkiej Brytanii.

Zobacz film: Komosa ryżowa – wegetariańskie mięso. Źródło: Dzień Dobry TVN

Komosa ryżowa – wartości odżywcze

W 100 g ugotowanej komosy ryżowej znajduje się 120 kcal. Roślina ta jest źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zawiera pełnowartościowe białko, witaminy i składniki mineralne, a także błonnik, który reguluje przemianę materii.

Wśród istotnych składników budulcowych quinoy znajdują się saponiny. Sprawiają, że roślina ma właściwości antyalergiczne, może także zwalczać wirusy i stymulować system immunologiczny do poprawnej pracy. Wykazuje także działanie przeciwzapalne i przeciwgrzybiczne. Zapobiegają również działaniu wolnych rodników na skórę, dzięki czemu nie ulega ona tak szybko procesowi starzenia.

Quinoa jest bogatym źródłem flawonoidów, głównie kwercetyny i kampferolu, dzięki czemu wykazuje właściwości antyoksydacyjne. Zawiera także niemałą dawkę magnezu (aż 64 mg w 100 g ziarna) oraz – w przeciwieństwie do zwyczajnych zbóż – flawonoidy.

Komosa ryżowa a celiakia

Komosa ryżowa nie zawiera glutenu, co sprawia, że wydaje się rośliną idealną do spożywania przez osoby zmagające się z chorobą trzewną – celiakią (czyli zaburzeniami związanymi z tolerancją glutenu). Na podstawie wyników niektórych badań podejrzewa się jednak, że komosa zaostrza przebieg tej choroby poprzez stymulowanie odpowiedzi immunologicznej wrodzonej oraz nabytej.

Sprawdzili to uczeni z londyńskiego Kings College - m.in. Victora F. Zevallosa. Przeprowadzili badania, dzięki którym mity na temat komosy dotyczące zaostrzania przebiegu choroby zostały obalone. 

W eksperymencie naukowców wzięło udział 19 osób stosujących na co dzień dietę bezglutenową. Przez 6 tygodni osoby te spożywały dodatkowo 50 g komosy ryżowej, a następnie zostały przebadane. Na podstawie wyników wykazano, że ta ilość jest bezpieczna dla zdrowia tych osób.

Zobacz film: Super foods: Komosa vs kasza jaglana. Źródło: Wiem co jem, wiem co kupuję.

Quinoa a cukrzyca

W składzie komosy ryżowej znajduje się znaczna ilość węglowodanów złożonych. Wśród 21,3 g węglowodanów w 100 g produktu zaledwie 0,87 g to cukry proste. Quinoa ma niski indeks glikemiczny – po ugotowaniu jego wartość wynosi 35. Dzięki sporej zawartości błonnika (2,8 g / 100 g) roślina pomaga obniżyć poziom glukozy we krwi. Z tych powodów jest to doskonałe pożywienie dla osób zmagających się z cukrzycą.

Komosa ryżowa – czy można ją jeść przy miażdżycy?

Ziarna komosy ryżowej są doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Obniżają one poziom cholesterolu LDL (ang. low-density lipoprotein) we krwi, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia miażdżycy i innych dolegliwości związanych z zaburzeniami działania układu krążenia.

Kwas linolenowy zawarty w ziarnach komosy to rodzaj znanego szerzej kwasu omega-3. Przyczynia się on do zmniejszenia stanów zapalnych w organizmie, a oprócz profilaktyki przeciwmiażdzycowej zapobiega chorobom serca i zapaleniom stawów. Kwas linolowy, jako niesyntezowany przez organizm, również jest niezwykle ważny w poprawnym funkcjonowaniu układu krążenia. W codziennej diecie powinien pokrywać 30% zapotrzebowania na tłuszcz. Kwas ten zapobiega powstawaniu blaszki miażdżycowej. Z kolei kwas oleinowy (z grupy kwasów omega-9) wspiera osoby z zaburzeniami funkcjonowania wątroby. Zapobiega też powstawaniu kamieni żółciowych.

Quinoa dla zdrowia

Komosa ryżowa zawiera pełnowartościowe białka, które nie są naturalnie syntezowane w organizmie. To dobra alternatywa dla białek zwierzęcych i może być zamiennie stosowana w diecie. 

Quinoa zalecana jest głównie tym, którzy muszą ograniczyć mięso ze względów zdrowotnych.

Naukowcy z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego przeprowadzili badania, z których wynika, że wyciągi z nasion, kiełków i liści komosy ryżowej hamują powstawanie komórek rakowych prostaty. Badania zostały jednak wykonane na szczurach, a w przypadku ludzi takiego działania nie udowodniono.

Zobacz film: Kasza gryczana i kasza quinoa – różnice. Źródło: Wiem co jem na diecie

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
32
0
Polecamy
Produkty bogatobiałkowe - wyłącznie dla aktywnych fizycznie?
Źródła aminokwasów
Produkty bogatobiałkowe - wyłącznie dla aktywnych fizycznie? Źródła aminokwasów Dzień Dobry TVN
Witamina C – lepsza z laboratorium czy naturalna?
Witamina C – lepsza z laboratorium czy naturalna? Dzień Dobry TVN
Amarantus – co to jest i dlaczego warto go jeść?
Amarantus – co to jest i dlaczego warto go jeść? TVN zdrowie
Szarłat – gatunki, właściwości i zastosowanie amarantusa
Szarłat – gatunki, właściwości i zastosowanie amarantusa TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.