Polub nas na Facebooku
Czytasz: Koenzym Q10 - sprzymierzeniec zdrowia i urody - gdzie go znaleźć?
menu
Polub nas na Facebooku

Koenzym Q10 - sprzymierzeniec zdrowia i urody - gdzie go znaleźć?

mat. prasowe

Od pewnego czasu w świecie kosmetyków obserwujemy prawdziwą eksplozję produktów przeciwstarzeniowych z koenzymem Q10. Widzimy go zwłaszcza w formułach kremów do twarzy i ciała, ale nie tylko: także nutraceutyki dostarczają solidnej dawki Q10. Sprawdźmy, gdzie jeszcze możesz znaleźć ten cenny dla Twojego zdrowia i urody składnik.

Co to jest koenzym Q10?

Co sprawia, że koenzym Q10 dodaje ci energii i witalności, dba o twoją urodę oraz pomaga zachowywać młodość? Sekret tkwi w jego naturze, ponieważ ta substancja jest produkowana przez twój organizm właśnie w tym celu! Koenzym Q10 może występować w formie ubichinolu lub ubichinonu - nazwa ta nie jest przypadkowa. W łacinie ubiquitus to „wszechobecny”, a Q10 w istocie znajduje się w każdej komórce naszego ciała. Przemysł kosmetyczny i farmakologiczny wykorzystują syntetyczną cząsteczkę, która odwzorowuje właściwości naturalnej, a nawet zwiększa jej biodostępność. Przykładowo koenzym Q10 znajdziesz na stronie Mito-Pharma, zarówno w formie suplementu, jak i kosmetyku.

Koenzym Q10 pełni w organizmie wiele funkcji, ale najważniejsze są dwie:

  • przekształcanie cząsteczki w niezbędną do wszystkich procesów metabolicznych energię ATP;
  • neutralizowanie wolnych rodników, które mogą nieodwracalnie uszkadzać tkanki.

Nadmiar wolnych rodników objawia się wieloma symptomami, m.in. wypadaniem włosów czy pojawianiem się zmarszczek i plam na skórze, ale i osłabieniem serca i krążenia. Produkcja energii wraz z działaniem antyoksydacyjnym to ważna dla naszego zdrowia mieszanka - to właśnie dlatego nie możesz pozwolić sobie na spadek poziomu koenzymu Q10!

Ile koenzymu Q10 dziennie potrzebujesz?

Zapotrzebowanie na koenzym Q10 waha się od 22-400 mg dziennie. Zwiększoną ilość tego składnika znajdziesz w takim pożywieniu jak:

  • tłuste ryby, takie jak łosoś, tuńczyk, sardynki, makrela;
  • mięso, zwłaszcza kurczak;
  • warzywa, w tym brokuły i szpinak (surowe);
  • oleje roślinne;
  • orzechy, zwłaszcza ziemne;
  • soja i produkty pochodne, w tym tofu;
  • pomarańcze i truskawki;
  • produkty zbożowe z pełnego ziarna, najlepiej z obecnością zarodka;
  • jajka.

W wielu przypadkach niedobór koenzymu Q10 ma podłoże dietetyczne. Jeśli Twoja dieta jest uboga w powyższe składniki, prawdopodobnie nie będziesz w stanie zaspokoić swojego zapotrzebowania na ubichinol.

Dlaczego powinniśmy go przyjmować i jaki koenzym Q10 wybrać?

Ponieważ niestety produkcja koenzymu Q10 spada wraz z wiekiem - właśnie wtedy, gdy najbardziej go potrzebujemy do zachowania formy i urody. Jest to jednak mechanizm fizjologiczny, a nie patologiczny, choć istnieją pewne czynniki, które mogą przyspieszyć utratę ubichinolu. Są to m.in. stres, niewłaściwa dieta, długotrwały wysiłek fizyczny czy niektóre leki (np. na cholesterol). Jeśli przekroczyłeś 30. rok życia i obserwujesz u siebie problem z chronicznym zmęczeniem i rozdrażnieniem, problemy z płodnością i obniżonym libido, deficyty pamięci oraz cierpisz na migreny czy dolegliwości ze strony układu sercowo-naczyniowego, warto rozważyć suplementację ubichinolu.

Jaki koenzym Q10 będzie najlepszy?

Tylko niewielka ilość koenzymu Q10 z żywności może dotrzeć do naszych mitochondriów - to tam jednak musi się dostać, by móc wspierać wytwarzanie energii. Producenci stosują dwie formy koenzymu Q10: zredukowaną - ubichinol - oraz utlenioną - ubichinon. Szybszy transport tej cząsteczki jest także możliwy dzięki specjalnej formie suplementów diety. Zapewnia go zwłaszcza koenzym Q10 w płynie, w którym zawarto ultra małe cząsteczki tej cennej substancji. Warto zatem rozważyć tę drogę podania, by mieć gwarancją szybkiego i bezpośredniego dotarcia Q10 do mitochondriów komórek. Przede wszystkim jednak, wybierając suplementy, kierujmy się jakością, czystością, a także wysoką biodostępnością preparatu - tylko takie dają nam pewność działania produktu.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
84
8
Polecamy
Przeciwutleniacze - czym są, jaką pełnią funkcję?
Czy znajdziemy przeciwutleniacze w żywności?
Przeciwutleniacze - czym są, jaką pełnią funkcję? Czy znajdziemy przeciwutleniacze w żywności? Dzień Dobry TVN
Chrom na odchudzanie
Chrom na odchudzanie Dzień Dobry TVN
Co to jest spirulina?
Jakie są jej potwierdzone właściwości?
Co to jest spirulina? Jakie są jej potwierdzone właściwości? TVN zdrowie
Kolagen w jedzeniu:
w czym jest, jakie ma właściwości?
Czy dieta kolagenowa ma wpływ na organizm?
Kolagen w jedzeniu: w czym jest, jakie ma właściwości? Czy dieta kolagenowa ma wpływ na organizm? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Najlepszy krem do depilacji twarzy
Najlepszy krem do depilacji twarzy
Zaburzenia rytmu serca – rodzaje, przyczyny i objawy
Zaburzenia rytmu serca – rodzaje, przyczyny i objawy
Trombocyty – norma. Za niskie lub za wysokie płytki krwi
Trombocyty – norma. Za niskie lub za wysokie płytki krwi
Jak choruje mózg? 10 najczęściej diagnozowanych chorób
Jak choruje mózg? 10 najczęściej diagnozowanych chorób
Śpiączka farmakologiczna – głęboki sen pod stałą kontrolą lekarzy
Śpiączka farmakologiczna – głęboki sen pod stałą kontrolą lekarzy
Jak podnieść libido: afrodyzjaki, masaż, sport, relaks i sen, pewność siebie oraz urozmaicona gra wstępna
Jak podnieść libido: afrodyzjaki, masaż, sport, relaks i sen, pewność siebie oraz urozmaicona gra wstępna