Czytasz: Kiwi - właściwości, wartości odżywcze i kaloryczność owocu

Kiwi - właściwości, wartości odżywcze i kaloryczność owocu

Dużo kiwi na stole

Fot: Artem Shadrin / fotolia.com

Kiwi to niskokaloryczne bogactwo zdrowia. Owoc jest pomocny przy wypróżnieniach, a ponadto stanowi dobry element diety odchudzającej. Może być stosowany jako element profilaktyki przeciwnowotworowej ze względu na zawartość antyoksydantów. 

Kiwi jest jednym z rodzajów rośliny o nazwie atkinidia. Właściwości kiwi są znane i doceniane poza krajami azjatyckimi od nieco ponad 100 lat. Owoc ten zawiera dużą ilość witaminy C oraz przeciwutleniacze, które spowalniają procesy starzenia komórek, dlatego warto często go spożywać.

Charakterystyka kiwi

Kiwi pochodzi z północnych Chin, a dokładnie z obszarów położonych w dolinie rzeki Jangcy i było z tego względu nazywane chińskim agrestem. Obecnie to Amerykanie są jednymi z największych importerów kiwi na świecie. Od lat 70. ubiegłego stulecia amerykański importer tych włochatych owoców, Norman Sondag, nadał im nową, znaną dzisiaj powszechnie nazwę – kiwi. Mężczyzna zauważył niemałe podobieństwo owocu do ptaka kiwi z Nowej Zelandii. Podobnie jak owoc ptaka kiwi charakteryzuje zaokrąglony kształt ciała, brązowe umaszczenie i pokrycie futerkiem.

Istnieje ponad 50 gatunków owoców kiwi. Aktinidia smakowita uprawiana jest najczęściej w odmianie Hayward. Smak owocu nie jest jego jedyną zaletą. Kiwi zawiera mnóstwo witamin i minerałów oraz substancje poprawiające wzrok i regulujące pracę układu pokarmowego.

Owoce kiwi – wartości odżywcze, witaminy, kalorie

Kiwi jest owocem niskokalorycznym – w 100 g zawiera 61 kalorii. W zależności od wielkości pojedyncze kiwi ma zwykle 40–50 kcal. Zawiera też dużo cennych minerałów: magnez, fosfor, cynk, żelazo, potas (tego pierwiastka aż 312 mg w 100 g kiwi).

Magnez i potas w spożywanym kiwi pozytywnie wpływają na koncentrację i napięcie mięśniowe. Owoc ma w swoim składzie również sporą dawkę witaminy C oraz luteiny i zeaksantyny. Są to związki naturalnie występujące w ludzkim oku. Zapobiegają zaćmie i zwyrodnieniom plamki żółtej.

Czy kiwi zapobiega przeziębieniom?

Ze względu na dużą dawkę witaminy C (93 mg w 100 g owocu) kiwi pokrywa pełną dzienną dawkę zapotrzebowania na tę witaminę. Wśród owoców z jakąkolwiek zawartością witaminy C kiwi znajduje się w czołówce - ma więcej tej witaminy niż cytryna, uważana za jej podstawowe źródło! W 100 g cytryny jest zaledwie 53 mg witaminy C. W pomarańczach jest jej o 3 mg mniej w 100 g owoców.

Właściwości witaminy C z kiwi pozwolą poprawić odporność organizmu oraz walczyć z przeziębieniem. Owoc kiwi cechują też właściwości przeciwutleniające, dlatego wzmacnia on organizm i spowalnia procesy starzenia komórek. Włączone na stałe do codziennej diety kiwi może zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory.

Przejadłeś się? Sięgnij po kiwi

Ciężkostrawne, tłuste posiłki nie sprzyjają poprawnemu funkcjonowaniu układu pokarmowego. W przypadku złego samopoczucia i dyskomfortu po posiłkach, głównie białkowych – zwłaszcza z zawartością mięsa lub mleka – kiwi poprawia samopoczucie i pobudza układ pokarmowy do pracy. Zawiera także enzym ułatwiający trawienie białek i redukujący uczucie przejedzenia.

Kiwi po mocno sycącym posiłku działa jak miotełka, pozwalając organizmowi się oczyścić. Dlatego jest polecany nie tylko w przypadku przejedzenia, ale także w walce z ciężkimi, nawracającymi zaparciami. Właściwości przeczyszczające spowodowane są dość dużą zawartością błonnika: 3 g w 100 g owocu.

Kiwi w diecie

Dieta odchudzająca również jest doskonałym powodem do tego, by wprowadzić kiwi do codziennej diety lub zwiększyć częstotliwość jego spożywania. Błonnik i pozytywny wpływ kiwi na regulację przemiany materii pozwalają sprawnie oczyszczać organizm. W dodatku atkinidia jest niskokaloryczna, więc to jej dodatkowy atut w przypadku tej diety.

Kiwi będzie znakomicie pasować jako dodatek do porannej owsianki lub forma drugiego śniadania – w postaci samego owocu bądź sałatki, np. z pokrojonymi cząstkami grejpfruta, gruszką, awokado i sosem z octu balsamicznego. W celu przełamania smaku tak przygotowanej sałatki warto dodać do niej niewielką ilość wędzonego łososia i sera gorgonzola. Kiwi świetnie sprawdzi się również w postaci blendowanego koktajlu z dodatkiem grejpfruta i płatków owsianych.

Kiwi w profilaktyce przeciwnowotworowej

Specjaliści ds. żywienia z Rowett Research Institute w Szkocji przekonują, że codzienne spożywanie kiwi może przyczynić się do ochrony DNA. Na podstawie badań dowiedli również, że kiwi może przyczynić się do naprawy uszkodzonego DNA i ma substancje niszczące komórki raka jamy ustnej. W celach antynowotworowych najlepiej sprawdza się czerwona odmiana kiwi – źródło bogate w barwnik (tzw. antocyjaniny) wykazujący silne działanie przeciwutleniające i chroniące organizm przed nowotworami oraz chorobami serca. 

To Cię zainteresuje

Moringa – właściwości proszku, liści i oleju z drzewa chrzanowego Żelazo w diecie - naturalne źródła. Jaką rolę pełni żelazo? Kawa kuloodporna, czyli innowacyjny, silnie pobudzający napój. Jakie ma właściwości i jak ją przygotować?

Zobacz film: Jakie wartości odżywcze mają owoce? Źródło: Wiem co jem

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
0
Więcej na temat
Dieta koktajlowa - opinie, efekty, przepisy
Olej kokosowy na włosy, skórę i odchudzanie. Zdrowotne działanie oleju
Miód manuka – „płynne złoto” z Nowej Zelandii
Umami – jaki to smak? Gdzie można znaleźć smak umami? Produkty, dania
Komentarze (0)
Nie przegap
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Co to jest transplantologia? Definicja, statystyki, etyka
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał
Torbiel pajęczynówki – objawy i leczenie. Czym jest to groźne schorzenie?