Polub nas na Facebooku
Czytasz: Kakao – jakie ma wartości odżywcze?
menu
Polub nas na Facebooku

Kakao – jakie ma wartości odżywcze?

Kubek z ciepłym kakao

Fot: Sergeeva / gettyimages.com

Kakao to surowiec, który ma szerokie zastosowanie. Stosuje się je w kuchni, jako dodatek do wytrawnych potrawa czy deserów. Z jego prozdrowotnych właściwości korzysta także przemysł kosmetyczny. Jak kakao wpływa na organizm człowieka i jak przygotować je samodzielnie?

Kakao to nic innego jak zmielone ziarno kakaowca. Roślina ta rośnie przede wszystkim w Afryce oraz Ameryce Południowej. Kakao choć kojarzy się głównie z czekoladą, to ma znacznie szersze zastosowanie. Bardzo często dodawane jest potrwa zarówno tych słodkich, jak i wytrawnych. Na jego bazie powstają desery oraz kosmetyki. Kakao stosuje się także w leczeniu niektórych schorzeń. Z jego prozdrowotnych właściwości korzysta przede wszystkim medycyna niekonwencjonalna.

Kakao – wartości odżywcze

Kakao jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, głównie polifenoli. Związki te zwalczają wolne rodniki, które mają swój bezpośredni udział w mutacji komórek i tworzeniu się zmian nowotworowych. Polifenole mają także korzystny wpływ na układ krążenia. Uszczelniają naczynia krwionośne, rozrzedzają krew, dzięki czemu sprawniej przepływa w naczyniach. Dodatkowo nie ma mowy o tworzeniu się groźnych dla zdrowia zakrzepów, a także pomagają kontrolować poziom cholesterolu i nie dopuszczają do tworzenia się jego złogów w tętnicach.

Kakao zawiera także sporo żelaza, magnezu, wapnia i potasu. Żelazo jest niezbędne do produkcji czerwonych krwinek, tym samym nie może go zabraknąć w diecie osób, które chorują na anemię. Magnez nie tylko wzmacnia mięśnie, wspomaga pracę serca, a także łagodzi skutki stresu. Wapń i fosfor są niezbędne do prawidłowego działania całego układu kostnego (także zębów).

Kakao dostarcza także witamin z grypy B oraz witaminy A i E. Witaminy z grupy B mają korzystny wpływ na działanie układu nerwowego oraz poprawiają wygląd skóry. Witaminy A natomiast potrzebują przede wszystkim oczy. Witamina E, nazywana też witaminą młodości, to jeden z silniejszych przeciwutleniaczy, który nie tylko zwalcza wolne rodniki, ale spowalnia proces starzenia się organizmu.

Bardzo cennym składnikiem kakao jest także epikatechina, czyli rodzaj flawonoidu. Zdaniem badaczy regularne picie kakao może chronić przed demencją, udarem mózgu czy cukrzycą. Kakao zawiera także kofeinę oraz teobrominę. Oba związki pobudzają i dodają energii, dodatkowo teobromina łagodzi oznaki zmęczenia. Warto zaznaczyć, że związek ten może łagodzić kaszel. Badania pokazują, że jest trzy razy silniejszy od kodeiny. Kofeina natomiast poprawia nastrój oraz zwiększa produkcję serotoniny, czyli hormonu szczęścia.

Kakao ma niski indeks glikemiczny, czyli nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi, dlatego może być bezpiecznie spożywane przez osoby z cukrzycą.

Zobacz film i dowiedz się wszystkiego o kakao:

Zobacz film: Jak powstaje kakao? Źródło: Wiem co jem

Kakao – jak przygotować kakao?

Smak i aromat kakao zależą przede wszystkim od odmiany kakaowca. Najczęściej mówi się o trzech rodzajach – Criollo (jest łagodne w smaku), Forastero (jest gorzkie i robi się z niego czekoladę) oraz Tinitario (to połączenie dwóch poprzednich odmian kakaowca).

Starożytne ludy, które przygotowywały napój z ziaren kakaowca wzbogacały jego smak wanilią, chili lub miodem. Kiedy kakao dotarło do Europy zaczęto łączyć je z mlekiem, śmietanką lub cukrem.

Napój kakaowy można przygotować samemu w domu. Przy wyborze kakao, aby dostarczyć sobie jak najwięcej substancji odżywczych, należy bardzo dokładnie przeczytać skład i wybrać to najmniej przetworzone. Do przygotowania kakao niezbędne jest mleko (osoby uczulone lub nietolerujące laktozy mogą sięgnąć po mleka roślinne, np. sojowe, kokosowe, migdałowe) lub woda. Niewielką ilość proszku (1 łyżeczkę) należy wsypać do kubka i zalać mlekiem. Do zaostrzenia smaku można dodać odrobinę pieprzu cayenne, wanilii, kardamonu lub cynamonu. Mimo że kakao jest bardzo zdrowe to jest też stosunkowo kaloryczne. 100 gramów kakao ma ok. 230 kcal.

Kakao – zastosowanie

Z kakao powstaje przede wszystkim czekolada. Najbardziej wartościowa jest ta, która zawiera go co najmniej 70 proc. Już trzy kostki takiej czekolady wystarcza, aby dostarczyć sobie wszystkich wartościowych substancji, które znajdują się w kakao.

Kakao jest także doskonałym dodatkiem do ciast, deserów, czy pierników. Można z niego przygotować również makaron.

Ze względu na zawartość witaminy E (0.10/0.01 mg) po kakao coraz chętniej sięgają producenci kosmetyków. Witamina E ujędrnia oraz wygładza skórę. Zawarta w kakao kofeina pomaga ją oczyścić. Kakao wchodzi także w skład wielu kremów na cellulit.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
11
0
Polecamy
Czy słodziki są zdrowe? Jak słodzik będzie dla Ciebie najlepszy? Czy istnieje słodzik dla cukrzyków?
Czy słodziki są zdrowe? Jak słodzik będzie dla Ciebie najlepszy? Czy istnieje słodzik dla cukrzyków? Dzień Dobry TVN
Właściwości kawy orkiszowej. Jak ją parzyć i jak wpływa na organizm?
Właściwości kawy orkiszowej. Jak ją parzyć i jak wpływa na organizm? Dzień Dobry TVN
 Ziarna kakaowca – właściwości i wartości odżywcze. Jak je spożywać?
 Ziarna kakaowca – właściwości i wartości odżywcze. Jak je spożywać? TVN zdrowie
Pieczone jabłka z bakaliami i cynamonem – czy są zdrowe?
Pieczone jabłka z bakaliami i cynamonem – czy są zdrowe? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie