Polub nas na Facebooku
Czytasz: Joga kundalini – co to jest? Ćwiczenia, zagrożenia i korzyści z uprawiania kundalini jogi

Joga kundalini – co to jest? Ćwiczenia, zagrożenia i korzyści z uprawiania kundalini jogi

Zainteresował Cię ten artykuł?
joga

Fot.: Photographee.eu / stock.adobe.com

Joga kundalini to jedna z odmian jogi wokół której jest wiele kontrowersji. Jest tak dlatego, że akurat ta odmiana skupia się na rozwijaniu ezoterycznych systemów rozwoju duchowego. Joga kundalini jest postrzegana jako mistyczna i tajemnicza. Wykonywana w nieodpowiedni sposób może niekorzystnie wpływać na zdrowie osoby ćwiczącej. 

„Kundalini – co to jest?” - takie pytanie zadaje sobie wiele osób, które po raz pierwszy stykają się z tym rodzajem jogi. Kundalini joga ma na celu pobudzenie do działania wewnętrznych ośrodków energetycznych w ludzkim ciele. Osobom, którym udaje się wprowadzić w odpowiedni stan, pozwala to uzyskać pewną harmonię oraz równowagę fizyczną, psychiczną i emocjonalną.

Jeśli chodzi o samo pochodzenie jogi kundalini, to wywodzi się ona z Indii. Trzeba jednak zaznaczyć, że na przestrzeni lat ewoluowała, a największą popularność osiągnęła w krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych. Jednym z głównych czynników mających wpływ na dużą popularność tej formy aktywności ma fakt, że do praktykowania kundalini jogi przyznaje się wiele gwiazd światowej muzyki i showbiznesu.

Joga kundalini: zagrożenia i korzyści ćwiczeń

Tak, jak w przypadku większości form aktywności fizycznej, tak i w przypadku jogi kundalini istnieją przeciwwskazania i zagrożenia związane z jej praktykowaniem, jak również korzyści, których jest całkiem sporo. Joga kundalini – zagrożenia, które są zazwyczaj wynikiem nieodpowiedniego wykonywania ćwiczeń:

  • urazy i kontuzje,
  • osłabienie organizmu,
  • pogorszenie ogólnego samopoczucia.

Aby uniknąć nieprzyjemnych skutków z wykonywania kundalini jogi, należy stosować się do podstawowych zasad w kwestii jej praktykowania. Osoby początkujące, które nie miały wcześniej styczności z innymi rodzajami jogi nie powinny rozpoczynać ćwiczeń bez konsultacji z wykwalifikowanym nauczycielem czy trenerem. W początkowym etapie ćwiczeń można bowiem popełniać wiele błędów, które przyniosą więcej problemów niż korzyści, a nie o to przecież chodzi. Szczególnie powinny uważać kobiety w ciąży, które chciałyby rozpocząć przygodę z jogą kundalini. W takich przypadkach wskazana jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem. Jeżeli on stwierdzi, że nie ma przeciwwskazań, to następnie należy udać się do nauczyciela jogi, który dostosuje odpowiedni harmonogram zajęć. Podobnie powinien wyglądać proces w przypadku osób mających problemy zdrowotne, głównie ze stawami i kręgosłupem. W takich przypadkach również bardzo ważne jest indywidualne postępowanie.

Lista korzyści wynikających z regularnego uprawiania jogi kundalini zawiera przede wszystkim kwestie związane odprężeniem i pozbyciem się stresu. Plusy z wykonywania jogi kundalini:

  • zwiększenie wiary we własne możliwości,
  • poprawa krążenia krwi,
  • dotlenienie organizmu,
  • uelastycznienie ciała i poprawienie jego ruchliwości,
  • redukcja stresu,
  • ogólna poprawa samopoczucia,
  • zmniejszenie uczucia zmęczenia i znużenia,
  • zwiększenie odporności organizmu,
  • pozbycie się negatywnych myśli.

Mimo że kundalini joga daje wiele korzyści, to przez niektóre środowiska jest uważana za niebezpieczną praktykę. Taką opinię wydają najczęściej środowiska religijne, które twierdzą, że kundalini ingeruje w sferę duchową człowieka, co może być niezgodne z daną wiarą. Każdy powinien zatem indywidualnie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wykonywanie tego rodzaju jogi jest zgodne z jego przekonaniami. Należy jednak podkreślić, że jeżeli joga kundalini jest wykonywana zgodnie z zasadami, to praktyka jest całkowicie bezpieczna.

Joga kundalini: ćwiczenia. Na czym dokładnie polegają?

Kundlaini joga opiera się na praktykowaniu asany ćwiczeń oddechowych, mantry i medytacji. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że osoby, które chcą uczestniczyć w takich zajęciach nie muszą posiadać dużej siły fizycznej i być wysportowane. Należy jednak odpowiednio przygotować się do każdych zajęć. Przede wszystkim nie wolno spożywać posiłków do dwóch godzin przed treningiem oraz nie można uczestniczyć w zajęciach po spożyciu alkoholu lub innych środków.

Podstawowa jednostka zajęć jogi kundalini trwa 90 minut. Początkowo wykonywana jest tzw. mantra początkowa, czyli projekcja umysłu poprzez dźwięk. Po niej wykonywana jest rozgrzewka całego ciała, która przygotowuje je do ćwiczeń właściwych, czyli określonego przez nauczyciela zestawu asan (siedzenie w specjalnej pozycji). Zajęciom towarzyszy akompaniament mantr. Kolejnym etapem zajęć jest chwila na odpoczynek i rozluźnienie. Na koniec wykonywana jest natomiast tzw. matra końcowa, która ma na celu wprowadzenie uczestników w stan relaksu.

Zanim przystąpi się do zajęć z jogi kundalini warto pamiętać również o tym, aby wyposażyć się w wygodny, najlepiej bawełniany strój. Ponadto można mieć własną matę, ponieważ nie wszystkie miejsca oferujące zajęcia z jogi oferują uczestnikom maty, ale wymagają, aby posiadać własne. 

Zobacz film: Joga a religia. Źródło: Fakty


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Kolejny sezon programu 36,6°C! Zobacz jakie tematy zostaną poruszone w kolejnych odcinkach
Kolejny sezon programu 36,6°C! Zobacz jakie tematy zostaną poruszone w kolejnych odcinkach
Owsiki u dorosłych – przyczyny i objawy owsików u dorosłych
Owsiki u dorosłych – przyczyny i objawy owsików u dorosłych
Andrzej Michalik udowadnia, że cukrzyca nie oznacza rezygnacji z marzeń!
Andrzej Michalik udowadnia, że cukrzyca nie oznacza rezygnacji z marzeń!
Jak szybko rosną włosy? Sposób na szybko rosnące włosy
Jak szybko rosną włosy? Sposób na szybko rosnące włosy
Żylaki - miejsca powstawania, rodzaje, objawy, leczenie
Żylaki - miejsca powstawania, rodzaje, objawy, leczenie
Zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
Zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej