Polub nas na Facebooku
Czytasz: Joga – jakie ćwiczenia i pozycje są najlepsze do medytacji?
menu
Polub nas na Facebooku

Joga – jakie ćwiczenia i pozycje są najlepsze do medytacji?

Kobiety na zajęciach jogi

Fot: Photographee.eu / fotolia.com

Joga jest jednym z sześciu podstawowych systemów filozofii indyjskiej, który zajmuje się związkami między ciałem a umysłem. Ćwiczyć jogę może każdy, niezależnie od wieku, wagi czy wyznawanej religii.

Wbrew powszechnej opinii, joga nie jest tylko siedzeniem na macie „po turecku” i wykonywaniem dziwnych figur. To tylko jeden z elementów, które składają się na całość treningu. Dwa pozostałe są niewidoczne, ponieważ chodzi o rozwój sfery psychicznej i emocjonalnej. Głównym celem jogi jest poznanie własnego ciała oraz możliwości oddziaływania na nie psychiki. Dlatego bardzo ważnym elementem każdych zajęć jest odpowiednie skupienie i medytacja, pomagająca obserwować różnego rodzaju wibracje ciała. W jodze wyróżnia się osiem podstawowych stopni praktyki:

  • zasady moralne (yama),
  • praca nad samym sobą (niyamy),
  • ćwiczenia fizyczne i pozycje (asana),
  • kontrola oddechu i jego regulacja (pranayama),
  • kontrola zmysłów (pratyahara),
  • koncentracja (dharana),
  • medytacja (dhyana),
  • urzeczywistnienie jaźni (samadhi).

Poprzez praktykę jogi można dogłębnie poznać związki dotyczące ciała, umysłu i emocji. Nauka jogi mówi, że dzięki niej można systematycznie odkrywać złożoność rzeczywistości oraz jak własną pracą wpływać na własne relacje z otoczeniem.

Zobacz także: Czym jest pilates – jakie są ćwiczenia i ich efekty?

Zobacz film: Joga twarzy - jak ją wykonywać? Źródło: Warsztat urody

Hatha joga: na czym polega?

W Polsce jedną z najbardziej popularnych odmian jogi jest: hatha joga. Wywodzi się ona z tradycji indyjskiej i bazuje głównie na pozycjach asana, czyli siedzących. Jej podstawowym zadaniem jest fizyczne i energetyczne oczyszczanie organizmu. Hatha joga różni się od klasycznego rodzaju jogi tym, że nie jest tak mocno nastawiona na metafizykę i związanym z nią bytem człowieka, ale zawiera większość jej podstawowych elementów na czele z dążeniem do medytacji. W pojęciu hathajoga zamykają się wszystkie rodzaje jogi, które zawierają w sobie ćwiczenia fizyczne i oddechowe. Można zaliczyć do nich:

  • autorskie systemy jogi dynamicznej (są to różnego rodzaju systemy jogi opracowane przez różnych nauczycieli głównie z Indii, w których największy nacisk kładzie się na pracę nad oddechem),
  • sivananada joga (ta forma jogi bazuje na wykonywaniu kwestii nakreślonych przez mistrza: prawidłowe ćwiczenia, odpowiednie oddychanie, prawidłowa relaksacja, prawidłowa dieta, właściwa medytacja),
  • joga lyengara (jedna z najpopularniejszych form jogi w naszym kraju, w której ćwiczenia wykonuje się dokładnie i powoli z wykorzystaniem elementów dodatkowych, jak: liny, klocki, krzesła etc.),
  • asztanga wijasa joga (seria ćwiczeń wykonywanych wedle określonej kolejności, charakteryzujących się dużą dynamiką).

Joga: pozycje pomagające walczyć z osłabieniem i bezsennością

Joga w domu może być wykonywana praktycznie przez każdego. Najważniejsze jest właściwe zaplanowanie ćwiczeń na kilka kolejnych dni i sumienne realizowanie planu. W przeciwieństwie do wielu innych aktywności fizycznych, w przypadku jogi nie potrzebny jest dzień przerwy na regenerację. Dlatego zdecydowanie lepiej stworzyć krótsze sesje treningowe na każdy dzień niż dłuższe, które będą realizowane co 2-3 dni. Osoba początkująca powinna posiadać matę do jogi, która poprawi komfort podczas ćwiczeń i ułatwi ich wykonywanie.

Joga dla początkujących opiera się na ćwiczeniach z zestawu asan i nie powinna trwać dłużej niż 20-30 minut. Docelowo treningi powinny być dłuższe, ale w pierwszej fazie przygody z jogą należy odpowiednio dozować liczbę ćwiczeń. Ponadto trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • trening powinien być wykonywany boso,
  • ćwiczenia powinny być wykonywane dopiero po 1,5 godziny po posiłku,
  • nie wolno praktykować jogi na materacu lub łóżku, najlepiej robić to na specjalnej macie,
  • należy stworzyć odpowiednie warunki do medytacji (musi być cicho i spokojnie),
  • podczas ćwiczeń należy rozluźniać mięśnie twarzy,
  • pozycje powinny być utrzymywane przynajmniej przez minutę,
  • zwracać dużą uwagę na oddychanie podczas ćwiczeń (regulowanie oddechu).

W domu można praktykować różne rodzaje jogi, w zależności od efektu, jaki chce się uzyskać. Bardzo popularne są pozycje, które pomagają walczyć z osłabieniem, bezsennością i rozładowują napięcie nerwowe.

Zobacz także: Co może nam dać joga?

Joga w ciąży: czy jest bezpieczna?

Często pojawiającym się pytaniem dotyczącym jogi jest kwestia możliwości jej praktykowania przez kobiety w ciąży. W tym temacie decydują kwestie indywidualne, wymagana jest konsultacja z lekarzem, który powinien wydać opinię. Jeżeli ciąża przebiega bez zakłóceń, to jest spora szansa na to, że lekarz zezwoli na wykonywanie ćwiczeń. Oczywiście w tym przypadku obowiązują pewne ograniczenia, ponieważ kobiety w ciąży nie powinny wykonywać niektórych ruchów. Dozwolone są podstawowe, które można wykonać w tzw. pozycji lotosu. Ćwiczenia jogi w czasie ciąży mogą przynieść szereg korzyści, takich jak:

  • pobudzenie krążenia,
  • regulacja układu hormonalnego,
  • zapobieganie bólom kręgosłupa,
  • ułatwienie oddychania i pozwolenie na jego pełne kontrolowanie,
  • wzmocnienie mięśni brzucha, krocza i ud.

Szczególnie wzmocnienie mięśni brzucha jest istotną kwestią dla kobiet w ciąży, ponieważ są one wykorzystywane podczas porodu.

Zobacz film: Joga a rozwój dziecka. Źródło: Dzień Dobry TVN


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
83
10
Polecamy
Hatha joga – ćwiczenia w domu.
Hatha joga a odchudzanie – jaki ma wpływ? 
Hatha joga – ćwiczenia w domu. Hatha joga a odchudzanie – jaki ma wpływ?  TVN zdrowie
Joga kundalini – co to jest?
Ćwiczenia, zagrożenia i korzyści z uprawiania kundalini jogi
Joga kundalini – co to jest? Ćwiczenia, zagrożenia i korzyści z uprawiania kundalini jogi TVN zdrowie
Joga dla początkujących – ćwiczenia i asany do wykonywania w domu.
Joga dla początkujących – ćwiczenia i asany do wykonywania w domu. Dzień Dobry TVN
Pilates - w ciąży i dla początkujących
Pilates - w ciąży i dla początkujących Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć?
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć? Materiał sponsorowany
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka Materiał sponsorowany
Jak chronić skórę przed słońcem?
Jak chronić skórę przed słońcem?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?