Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jesteś po rozstaniu? Poczujesz się lepiej po 3 miesiącach
menu
Polub nas na Facebooku

Jesteś po rozstaniu? Poczujesz się lepiej po 3 miesiącach

Getty Images/ Wave Brekmedia

Rozpad związku to często traumatyczne przeżycie dla obojga partnerów. Często wiąże się z wyraźnymi wahaniami nastroju, utrzymującym się smutkiem, poczuciem żalu, porażki i osamotnienia. Jak przetrwać rozstanie? Przeczytaj rady Marzeny Mawricz, psycholożki. 

Psycholog Marzena Mawricz nie ma wątpliwości, że pierwsze dni i tygodnie po rozpadzie związku są kluczowe:

    „Te 90 dni, 11 tygodni to jest mniej więcej tyle, ile potrzebujemy, żeby nasza biochemia mózgu wróciła do normy. Oczywiście nie powinnam sprowadzać miłości do neuroprzekaźników, niemniej jednak tak właśnie jest.” – tłumaczy psycholog.

Okres następujący po rozstaniu to czas kiedy mogą pojawiać się: ataki paniki, wzmożone uczucia lęku i bezradności. Po tym okresie, w naszym mózgu zaczyna wydzielać się wzmożona ilość dopaminy.

Rola dopamina po rozstaniu

Dopamina jest neuroprzekaźnikiem produkowanym przez komórki nerwowe mózgu i rdzenia kręgowego. Ostatnie badania wykazały, że jej produkcja zachodzi też w nerkach, trzustce i pęcherzykach płucnych. Dopamina funkcjonuje za pomocą receptorów w błonach presynaptycznych i postsynaptycznych. Powstaje na skutek przekształcenia tyrozyny w L-DOPA Dopamina zwiększa też motywację do działania, przez co jest nazywana neuroprzekaźnikiem wzmocnienia. Ludzie, którzy mają jej optymalny poziom cieszą się pełnią życia i więcej rzeczy sprawia im radość. Łatwiej jest też im budować relacje z ludźmi oraz odczuwają przyjemniejsze emocje.

Po rozstaniu to dopamina motywuje nas na nowo i skłania do aktywnego działania w kwestii ponownej walki o związek. Kiedy to się nie udaje, naszym nastrojem zaczyna sterować brak serotoniny. Stąd wynika wzmożone uczucie apatii, a nawet symptomy depresji.

Przeczytaj także: Depresja po rozstaniu - jak sobie z nią poradzić?

Jak poradzić sobie z rozstaniem? Pomocne rady

  •     Daj sobie czas, by przeżyć proces żałoby. Płacz, trudne emocje i rozpacz będą i powinny towarzyszyć osobie po zerwaniu przez kilka dni, tygodni lub miesięcy. Jednak najtrudniejsza są zawsze pierwsze chwile. Po przebyciu najtrudniejszego bólu i pogodzeniu się z rozstaniem warto symbolicznie zamknąć ten okres w swoim życiu. Można to zrobić poprzez pozbycie się pamiątek z tego okresu, dokonanie delikatnych zmian w wyglądzie czy przearanżowanie mieszkania
  •     Zajmuj swoje myśli. Książki i filmy mają silne oddziaływanie terapeutyczne i warto je wówczas wykorzystać. Ich dobór zależy od preferencji danej osoby, ale warto wybrać historie z ciekawą fabuła, w którą łatwo jest się zagłębić. W tym okresie warto też sięgać po drobne przyjemności, takie jak spacery, ciepłe kąpiele czy smaczne jedzenie i dbać o swoje ciało.
  •     Przeanalizuj powody rozpadu związku. Nie chodzi o to, by zapominać o przyjemnych chwilach, ale żeby zrozumieć własne potrzeby, pragnienia, wartości i to, w jaki sposób chce się żyć, dzięki czemu kolejne relacje będą bardziej udane.
  •     Spędzaj czas z przyjaciółmi i bliskimi. Największą pomocą w takich chwilach często są bliscy przyjaciele i możliwość spędzania z nimi czasu. Rozmowa z nimi może być równie skuteczna, jak wizyta u psychologa.
  •     Twórz swoje nowe życie. Warto stworzyć nowe zwyczaje i rutynę działania oraz poszukać nowych przyzwyczajeń, które zastąpią te wykonywane z byłym partnerem. Pomocne jest też uświadomienie sobie swoich pragnień już jako jednostki i tworzenie nowych planów.

Zobacz cały wywiad z psycholog Marzeną Mawricz i dowiedz się, co jeszcze pomoże ci w przetrwaniu rozstania:

Dzień Dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
85
7
Polecamy
Jak sobie poradzić z rozstaniem po długim związku?
Jak sobie poradzić z rozstaniem po długim związku? TVN zdrowie
Jak się rozstać z klasą?
Jak się rozstać z klasą? Dzień Dobry TVN
Depresja po rozstaniu z partnerem – jak sobie z nią poradzić?
Depresja po rozstaniu z partnerem – jak sobie z nią poradzić? TVN zdrowie
Jesteś po rozstaniu?
Kluczowe jest pierwsze 90 dni.
Psycholog:
„To czas, który trzeba przetrwać”
Jesteś po rozstaniu? Kluczowe jest pierwsze 90 dni. Psycholog: „To czas, który trzeba przetrwać” Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.