Polub nas na Facebooku
Czytasz: Biały ser nie tylko pomaga schudnąć, ale też zapobiega insulinooporności
menu
Polub nas na Facebooku

Biały ser nie tylko pomaga schudnąć, ale też zapobiega insulinooporności

Arx0nt/getty images

Twaróg to jeden z ulubionych produktów osób na diecie. I nic dziwnego! Zawiera mało kalorii, za to ma w sobie mnóstwo białka, które zapobiega utracie masy mięśniowej podczas odchudzania. Ale to nie jedyne powody, dla których biały ser pomaga zgubić zbędne kilogramy.

Twarożek jest produktem o stosunkowo małej wartości energetycznej (twaróg półtłusty dostarcza 133 kcal na 100 g). Kaloryczność twarogu jest zależna głównie od zawartości tłuszczu.

Twaróg - ile ma tłuszczu?

Twarożek jest wytwarzany ze skrzepu mleka pasteryzowanego o różnej zawartości tłuszczu, w tym mleka beztłuszczowego, o obniżonej zawartości tłuszczu lub zwykłego. Zawartość tłuszczu w twarogu, zależy od zawartości tłuszczu w mleku, z którego się go produkuje.

• twaróg śmietankowy zawiera ok. 16 proc.tłuszczu,

• twaróg wiejski dostarcza ok. 12 proc. tłuszczu,

• twaróg tłusty zawiera ok. 8 proc. tłuszczu,

• twaróg półtłusty ma ok. 4 proc. tłuszczu,

• twaróg chudy dostarcza mniej niż 1 proc. tłuszczu.

Biały ser a węglowodany

Dieta bogata w węglowodany, czyli cukry, to wróg numer jeden zgrabnej sylwetki. W twarożku węglowodanów jest niewiele, bo zaledwie około 3 proc. Są to naturalne węglowodany, obecne w mleku, czyli laktoza, tzw. cukier mleczny. Wielu dorosłych nie toleruje laktozy, co objawia się  problemami gastrycznymi, takimi jak wzdęcia, bóle brzucha, a nawet biegunka. Jednak twaróg nie zawiera wiele cukru mlecznego, jest więc bezpiecznym produktem nawet dla osób z nietolerancją laktozy, Tolerowana przez człowieka ilość to ok. 5 gramów, czyli tyle, ile zawiera ok. 135 gramów twarogu.

Biały ser pomaga schudnąć

Wiele diet odchudzających zawiera twaróg. Wynika to między innymi z wysokiej zawartości białka oraz niskiej zawartości kalorii.

Badania wykazały, że dieta, w której figurował biały ser, pomogła zmniejszyć masę ciała średnio o 2,8 kg u kobiet i 1,4 kg u mężczyzn.

Ponadto wykazano, że wysokie spożycie kazeiny - białka obecnego w twarogu, pomaga zwiększyć uczucie sytości. Zaspokojenie głodu na dłuższy czas przekłada się z kolei do zmniejszenia spożycia kalorii i tym samym utratę wagi.

Badania dowiodły również, że zawarty w twarogu wapń pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi, szczególnie w połączeniu z ćwiczeniami. Dzieje się tak dlatego, że wapń wpływa na procesy metaboliczne, które zmniejszają gromadzenie się tłuszczu i przyspieszają jego utratę.

Twaróg pomaga budować masę mięśniową

Twarożek jest popularnym produktem spożywczym wśród sportowców i osób ćwiczących. Dlaczego?

Ze względu na wysoką zawartość białka. Dieta bogata w ten składniki w połączeniu z treningiem siłowym może pomóc w zwiększeniu masy mięśniowej i jej wyrzeźbieniu. W procesie redukcji tkanki tłuszczowej, dieta bogata w białko zapobiega utracie masy mięśniowej.

Białko z twarogu jest szczególnie zalecane osobom ćwiczącym, ponieważ aż 80 proc. białka w twarogu to kazeina. Dlatego białko z twarogu jest tak samo skuteczne w budowaniu mięśni jak białko serwatkowe.

Twaróg dla osób z insulinoopornością

Twaróg ma niski indeks glikemiczny – IG 30. Bez obaw mogą spożywać go osoby chorujące na cukrzycę. Jest też wskazany dla osób z  insulinoopornością, która prowadzi do rozwoju cukrzycy typu 2, a objawia się problemami z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Co więcej, twarożek może zapobiegać insulinooporności, ponieważ wapń w produktach mlecznych zmniejsza oporność na insulinę.

Jedno z badań wykazało, że spożywanie produktów mlecznych może obniżyć ryzyko insulinooporności nawet o 21 proc.

Twaróg – wartości odżywcze

Twaróg jest produktem o wysokiej wartości odżywczej. Stanowi źródło pełnowartościowego, łatwostrawnego i dobrze przyswajalnego białka.

Białko twarogu dostarcza cennych aminokwasów egzogennych, nazywanych inaczej niezbędnymi, których organizm nie może wytwarzać samodzielnie.

Warto zauważyć, że białko stanowi ponad 70 proc. kalorii w twarogu. Zawartość białka jest większa w produktach o mniejszej zawartości tłuszczu, a niższa w bardziej tłustych twarogach.

Twaróg zaleca się włączać do codziennego jadłospisu zwłaszcza osobom, których stan fizjologiczny wymaga zwiększenia ilości spożywanego białka. Do tej grupy należą m.in. dzieci i młodzież w okresie intensywnego wzrostu, kobiety ciężarne i w okresie laktacji oraz sportowcy i osoby aktywne fizycznie.

Twaróg jest nie tylko bogaty w białko, zawiera także inne niezbędne składniki odżywcze. Dostarcza witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak A (39 mcg), D (0,09) i E. W białym serze znajdują się także witaminy z grupy B (B1, B2-0,45 mg, B3, B6, B12 -0,8 mcg) oraz cenne składniki mineralne: cynk (0,92 mg), potas (113 mg), magnez, sód, fosfor oraz wapń (choć w twarogu jest go najmniej ze wszystkich rodzajów przetworów mlecznych, bo jedynie 94 mg w 100 gramach produktu).

Selen - cenny pierwiastek w twarogu

Jedna filiżanka (ok. 226 gramów) twarogu zapewnia 37 proc. zalecanego dziennego spożycia selenu - to kolejny powód, by dbając o zdrowie i wygląd, sięgać po biały ser. Wykazano, że selen pomaga organizmowi bronić się przed działaniem wolnych rodników, które uszkadzają komórki. Działanie antyoksydacyjne witamin i minerałów, m.in. selenu,  polega na zapobieganiu procesom nowotworowym, starzeniu się skóry, chorobom sercowo-naczyniowym i wielu innym negatywnym skutkom ubocznych produktów metabolizmu.

Zobacz, dlaczego warto jeść nabiał

źródło: x-news

źródło: www.healthline.com

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
7
0
Polecamy
Produkty bogatobiałkowe - wyłącznie dla aktywnych fizycznie?
Źródła aminokwasów
Produkty bogatobiałkowe - wyłącznie dla aktywnych fizycznie? Źródła aminokwasów Dzień Dobry TVN
Nabiał - charakterystyka wyrobów.
Czy nabiał jest zdrowy?
Nabiał - charakterystyka wyrobów. Czy nabiał jest zdrowy? Dzień Dobry TVN
Białko sojowe - właściwości i odchudzanie.
Białko sojowe a serwatkowe.
Czym jest teksturowane białko sojowe?
Białko sojowe - właściwości i odchudzanie. Białko sojowe a serwatkowe. Czym jest teksturowane białko sojowe? TVN zdrowie
Żółty ser – wartości odżywcze, właściwości.
Ile i jaki spożywać? 
Żółty ser – wartości odżywcze, właściwości. Ile i jaki spożywać?  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Kozieradka - jak ją stosować i na co pomagają jej lecznicze właściwości?
Kozieradka - jak ją stosować i na co pomagają jej lecznicze właściwości?
CAR-T -innowacyjna metoda leczenia raka. Na czym polega?
CAR-T -innowacyjna metoda leczenia raka. Na czym polega?
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Dieta węglowodanowa, wysokowęglowodanowa, węglowodanowo-białkowa. Co można jeść? Zasady diet
Dieta węglowodanowa, wysokowęglowodanowa, węglowodanowo-białkowa. Co można jeść? Zasady diet
Zakrzepica kończyn dolnych - czy musi prowadzić do zakrzepicy płuc?
Zakrzepica kończyn dolnych - czy musi prowadzić do zakrzepicy płuc?
Co może powodować ból zęba przy nagryzaniu? Jak leczyć ból zęba podczas gryzienia?
Co może powodować ból zęba przy nagryzaniu? Jak leczyć ból zęba podczas gryzienia?