Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jakie ćwiczenia powinnam wykonywać, aby wzmocnić mięśnie miednicy? Jak często?
menu
Polub nas na Facebooku

Jakie ćwiczenia powinnam wykonywać, aby wzmocnić mięśnie miednicy? Jak często?

Odpowiedź eksperta: Chcę obalić mit, że przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu ważne są tylko ćwiczenia mięśni dna miednicy. Jest ona ważna, ale ćwiczenia muszą być wykonywane odpowiednio. Bardzo ważne jest: - korekcja postawy i nauka prawidłowego oddechu przed rozpoczęciem ćwiczeń; - ocena przez fizjoterapeutę stanu funkcjonalnego naszych mięśni (badanie palpacyjne przez waginę/emg dna miednicy z elektrodą dopochwową)/ USG. Nie ma innej metody na ocenę pracy tych mięśni, gdyż są one głęboko ukryte; - nauka prawidłowej kontrakcji tych mięśni (napięcia i rozluźnienia, które jest bardzo ważne); - nauka izolowanej pracy mięśni dna miednicy (bez napinania mięśni pośladków brzucha i ud); - nauka koordynacji pracy tych mięśni z oddechem (mięśnie aktywują się na wydechu); - dobór parametrów do ćwiczeń na podstawie badania (np. jeśli potrafi Pani napiąć i utrzymać te mięśnie przez 3 sek. to takie ćwiczenia trzeba będzie stosować), itd. Warto pójść raz do fizjoterapeuty, by poznać siebie i swój problem i unikać ćwiczeń, które nie są wskazane przy danej dolegliwości.

Na pytania odpowiada: Katarzyna Krzysztoszek, doktorantka Akademii Wychowania Fizycznego. Ukończyła wiele kursów specjalistycznych, aby jak najlepiej pomagać swoim pacjentom. Pracuje w Grupie Luxmed oraz w gabinecie FizjoPelvi, przedmiotem jej badań jest trening mięśni dna miednicy. 

Kolejne pytania: 

Do czego może doprowadzić nieleczone nietrzymanie moczu, czy jest się czego bać? 

Czy nietrzymanie moczu może być objawem jakiegoś innego schorzenia, np. problemów z nerkami?  

Jakie ćwiczenia powinnam wykonywać, aby wzmocnić mięśnie miednicy? Jak często?

Zobacz także: Nietrzymanie moczu – przyczyny, czynniki ryzyka, objawy i leczenie

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
4
Polecamy
Ćwiczenia z piłką na brzuch i kręgosłup – jakie efekty osiągniemy?
Ćwiczenia z piłką na brzuch i kręgosłup – jakie efekty osiągniemy? Dzień Dobry TVN
Trening ABT z Qczajem, czyli: ćwiczenia, dzięki którym szybko zyskasz... "absolutnie boski tyłek"!
Trening ABT z Qczajem, czyli: ćwiczenia, dzięki którym szybko zyskasz... "absolutnie boski tyłek"! Dzień Dobry TVN
Nietrzymanie moczu. Czy można sobie szybko pomóc? Jak wygląda terapia uroginekologiczna? 
Nietrzymanie moczu. Czy można sobie szybko pomóc? Jak wygląda terapia uroginekologiczna?  TVN zdrowie
Jak mam pełen pęcherz to nie mogę wytrzymać, żeby dojść do łazienki tylko taką strużką zaczyna ciec... Czy mogę coś z tym zrobić? 
Jak mam pełen pęcherz to nie mogę wytrzymać, żeby dojść do łazienki tylko taką strużką zaczyna ciec... Czy mogę coś z tym zrobić?  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie