Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jakich napojów lepiej nie podawać dzieciom?
menu
Polub nas na Facebooku

Jakich napojów lepiej nie podawać dzieciom?

Grupa dzieci chłopcy i dziewczynki przytulają się do siebie.

Fot. bowdenimages / Getty Images

Nasze dzieci są narażone na wiele niebezpieczeństw, także tych pochodzących z żywności. To rodzice powinni uważać na to, co spożywają najmłodsi - wyrobienie dobrych nawyków żywieniowych procentuje na przyszłość. 

Słodkie napoje, napoje gazowane - dzieci je uwielbiają, ponieważ są słodkie i smaczne. Niestety smak nie idzie w parze z jakością, bowiem w słodkich napojach znajdziemy całe morze cukru oraz substancji konserwujących, aromatów oraz barwników, które z naturalnymi składnikami nie mają nic wspólnego.

W ramach akcji Żółtego talerza Kulczyk Foundation rodzice i dzieci są zachęcani do picia wody. Dlaczego wody, skoro nie jest ona źródłem ani energii, ani makroskładników (białka, tłuszczów czy węglowodanów)?

Woda przede wszystkim

Otóż woda w organizmie pełni wiele ważnych funkcji. Stanowi odpowiednie środowisko dla wszystkich procesów życiowych. Od jej zawartości w ślinie, soku żołądkowym i soku jelitowym zależy formowanie kęsów pożywienia, przesuwanie treści pokarmowej w przewodzie pokarmowym oraz właściwe działanie enzymów trawiennych. Dzięki wodzie odbywa się transport substancji odżywczych, enzymów, hormonów i produktów przemian materii. Woda w organizmie bierze też udział w procesie regulacji temperatury ciała. W przypadku wysokiej temperatury otoczenia, gorączki lub intensywnego wysiłku fizycznego nadmiar ciepła jest usuwany przede wszystkim poprzez parowanie w postaci potu.

Polecamy: Co się dzieje w naszym organizmie po spożyciu napojów gazowanych?

Ciekawostki:

  • Nasz mózg składa się w 90% z wody, w kościach jest jej 25%, a w tkance tłuszczowej 10-25%.
  • Wodę z organizmu wydalamy nie tylko z moczem, ale również przez skórę i płuca.
  • Zapotrzebowanie na wodę wzrasta nie tylko podczas upałów lub aktywności fizycznej, ale również podczas przebywania na dużych wysokościach, np. w górach.

Zalecenia ilościowe na płyny ogółem (obejmują wszystkie źródła pokarmowe) według norm IŻŻ (2017) dla dzieci 7-9 lat wynoszą 1,75 litra na dobę. To właśnie woda powinna być napojem wybieranym do ugaszenia pragnienia, ale nie tylko - powinno się spożywać ją do posiłków jak również to najbezpieczniejszy wybór do popicia leków - w zasadzie powinna być produktem pierwszego wyboru, po który sięgają dzieci.

Warto wiedzieć: WHO bije na alarm - picie słodkich napojów zwiększa ryzyko śmierci

Co powinno pić dziecko?

Fot: Żółty talerz

Co poza wodą?

Oczywiście, że dzieci będą chciały czasem napić się czegoś poza wodą. Co wtedy można im podać? Zaleca się:

  • Soki owocowe, warzywne i owocowo-warzywne,
  • Herbaty (owocowe, czarne, zielone, ziołowe),
  • Mleko i napoje mleczne.

Warto jednak pamiętać, że wyżej wymienione napoje w przeciwieństwie do wody charakteryzują się pewną wartością odżywczą. Zwykle dostarczają one energii, głównie w postaci cukrów: fruktozy, sacharozy czy laktozy . Mogą być też źródłem białka i tłuszczu (mleko i napoje mleczne). Soki owocowe lub niektóre napoje owocowe są również źródłem witamin (szczególnie witaminy C i beta-karotenu) oraz składników mineralnych (głównie potasu). Przeciętnie taki sok lub napój zawiera około 40-60 kcal na 100 ml, co daje średnio 100 – 150 kcal w szklance. Warto pamiętać, że mleko i napoje mleczne (w tym kakao naturalne przygotowane na mleku) są ważnym dla rosnącego organizmu źródłem wapnia, którego często brakuje w diecie dzieci. Herbata czarna czy zielona jest źródłem kofeiny, której nadmierne spożycie może powodować rozdrażnienie i nadpobudliwość dlatego lepszym wyborem dla dzieci jest herbata owocowa bez dodatku cukru.

Ciekawostki:

  • W niewielkich ilościach kofeina poprawia pamięć i koncentrację, jednak w większej ilości 100-400 mg może powodować nerwowość i drżenie mięśni, a w bardzo dużych nawet śmierć (10 g).
  • Czarna herbata zawiera prawie dwa razy więcej kofeiny niż herbata zielona.
  • W słodkich napojach znajduje się bardzo dużo cukru, a w energetyzujących dodatkowo jeszcze znajdziemy także kofeinę, która w większej ilości 100-400 mg może powodować nerwowość i zaburzenia rytmu serca.

Polecamy: Cała prawda o napojach gazowanych: jak powstają, ile zawierają cukru. Skład gazowanych napojów

Jakich składników lepiej unikać?

Lista substancji dodatkowych , których powinni wystrzegać się dorośli oraz dzieci jest długa. Niezalecane w żywieniu dzieci, a często występujące w napojach to:

  • barwniki: tartrazyna (E102), żółcień chinolinowa (104), żółcień pomarańczowa (110), azorubina (122), czerwień koszenilowa (124), czerwień allura (129)
  • konserwanty: benzoesan sodu (E211), kwas ortofosforowy (E338),
  • substancje słodzące, np. aspartam (E951), acesulfam K (E950), cyklaminiany (E952);

To zaledwie część niebezpiecznych substancji, które mają wpływ na organizm i samopoczucie i których lepiej się wystrzegać.

Opracowane: dr hab. Anna Harton, SGGW w Warszawie, ekspert programu „Żółty Talerz” oraz dr hab. Joanna Myszkowska-Ryciak, SGGW w Warszawie, ekspert programu „Żółty Talerz.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
0
Polecamy
10 powodów, dlaczego warto pić wodę.
Czy warto pić wodę z cytryną?
10 powodów, dlaczego warto pić wodę. Czy warto pić wodę z cytryną? Dzień Dobry TVN
Pijesz wodę, ale czy wiesz co z tego masz?
Poznaj 10 powodów, dla których warto pić wodę
Pijesz wodę, ale czy wiesz co z tego masz? Poznaj 10 powodów, dla których warto pić wodę TVN zdrowie
Jeśli nie kawa to co?
Alternatywa dla kawy
Jeśli nie kawa to co? Alternatywa dla kawy Dzień Dobry TVN
Napoje izotoniczne – są zdrowe?
Lepiej wybierać sklepowe czy domowe? 
Napoje izotoniczne – są zdrowe? Lepiej wybierać sklepowe czy domowe?  TVN zdrowie
Komentarze (1)
Tata
Na pewno nic co ma dodany cukier. Fuj!
Czytaj całość
Nie przegap
Ból barku - skąd się bierze i jak sobie z nim poradzić?
Ból barku - skąd się bierze i jak sobie z nim poradzić?
Chrup rzodkiewkę. Usprawnisz trawienia i zadbasz o piękne włosy
Chrup rzodkiewkę. Usprawnisz trawienia i zadbasz o piękne włosy
Czym jest SMS-wa szyja i SMS-owy kciuk?
Czym jest SMS-wa szyja i SMS-owy kciuk? Materiał sponsorowany
Jakie wartości odżywcze mają jabłka i dlaczego warto je jeść?
Jakie wartości odżywcze mają jabłka i dlaczego warto je jeść?
Kiedy oko zawodzi. Co powinno sprowokować do wizyty u specjalisty?
Kiedy oko zawodzi. Co powinno sprowokować do wizyty u specjalisty? Materiał sponsorowany
Lubisz pić herbatę? Sprawdź, co z tego masz!
Lubisz pić herbatę? Sprawdź, co z tego masz!