Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jaką dietę stosować przy Haschimoto? 

Jaką dietę stosować przy Haschimoto? 

Przytarczyce

Fot: Shidlovski / gettyimages.com

Odpowiedź: Dieta przy Haschimoto pozwala na pewne produkty, ale część z nich powinna być ograniczona lub wręcz wyeliminowana:

Produkty wskazane:

  • zbożowe: mąka i kleik kukurydziany, biały i brązowy ryż, gryka, proso, amarantus, płatki ryżowe, skrobia kukurydziana, pieczywo i makarony z mąk bezglutenowych, kaszki ryżowe i kukurydzine (dla dzieci), chrupki kukurydziane, mąki bezglutenowe, bezglutenowe płatki owsiane, dziki ryż, kwinoa (komosa ryżowa);
  • mleko i produkty mleczne: mleko bezlaktozowe lub mleka roślinne (migdałowe, ryżowe, kokosowe), kefir, maślanka, jogurt (wszystkie o niskiej zawartości tłuszczu);
  • mięso, ryby, jaja: ryby morskie (zawierają jod ważny dla tarczycy) mintaj, morszczuk, dorsz, sola, jajka na twardo i na miękko, chude mięsa- kurczak, indyk, czasem kawałek wieprzowiny (żeby nie było anemii);
  • tłuszcze: oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy;
  • warzywa: strączkowe (cieciorka, soczewica), zielony groszek, szparagi, szpinak, cukinia, kabaczek, dynia, cykoria, fasolka szparagowa, kiełki, koper, natka pietruszki, sałata, seler naciowy, bakłażan, pomidor;
  • owoce: brzoskwinia, morela, jabłko (wszystkie duszone lub upieczone w mikrofali), awokado, borówki, maliny, truskawki, pomelo, śliwki, figi świeże.

Sporadycznie lub jako składnik koktajlu na bazie mleka zsiadłego, jogurtu lub maślanki (bo bardzo obniżają indeks glikemiczny) - kiwi, mango, ananas.

Jak przyjdzie ochota na coś słodkiego, to niewielka garść: żurawina, rodzynki + łyżka pestek dyni, słonecznika, żeby obniżyć indeks glikemiczny.

Produkty zakazane

  • produkty zawierające gluten: białe pieczywo, makarony, płatki owsiane, pszenica i jej odmiany (orkisz, kamut), pszenżyto, jęczmień, żyto, owies, kasza manna, kuskus, kasza jęczmienna (mazurska, perłowa, pęczak), bułka tarta;
  • warzywa krzyżowe- kalafior, brokuł, brukselka, kapusta (biała i czerwona), jarmuż, kalarepa, rzodkiewki;
  • inne warzywa- ogórek, papryka.

Zalecenia dodatkowe:

  • Jeśli chcemy zrzucić dodatkowe kilogramy należy:
  • jeść regularnie 5 posiłków dziennie, w niewielkich ilościach, żeby nie doprowadzić do spadku glikemii i napadu głodu;
  • proszę się starać, aby w każdym posiłku było coś, co jest dobrym źródłem białka np.
  1. pomidora z mozzarellą;
  2. sałatkę z tuńczykiem, łososiem, ugotowaną/upieczoną piersią z kurczaka;
  3. koktajl bananowy z dodatkiem maślanki lub jogurtu;
  4. kasza gryczana z dodatkiem serka wiejskiego;
  5. pieczywo ryżowe z białym serem;
  6. pieczone mięso z warzywami;
  7. risotto warzywne z dodatkiem mięsa;
  8. płatki kukurydziane z maślanką;
  9. ugotowane kartofelki z jajkiem sadzonym na patelni bez tłuszczu z dodatkiem zsiadłego mleka;
  • potrawy jeść w temperaturze pokojowej lub lekko podgrzane;
  • zmiksowane zupy kremy na bazie ulubionych warzyw (bez warzyw krzyżowych) z dodatkiem pokrojonego w kawałki gotowanego mięsa;
  • nie smażymy! Dopuszczalne metody przygotowywania potraw to gotowanie, duszenie, pieczenie, bez dodatku tłuszczu;
  • jeśli chcemy zjeść gotowaną marchewkę lub gotowane/pieczone buraki, to możemy, ale żeby obniżyć indeks glikemiczny należy dodać coś, co zawiera białko, np. pyszne jest połączenie słodkiego pieczonego buraka z niewielką ilością pokrojonej w kostkę słonej fety. Gotowaną marchewkę można zjeść z kawałkiem gotowanego mięsa;
  • naleśniki przygotowujemy tylko na bazie bezglutenowej mąki lub na mące gryczanej;
  • przy przygotowywaniu posiłków należy ograniczyć dodatek soli kuchennej. Jako przyprawy można wykorzystywać: tymianek, majeranek, bazylię, koperek, pietruszkę;
  • codziennie należy wypijać napój przyspieszający metabolizm: na 1,5 l butelkę wody mineralnej dodać 10 łyżek soku z cytryny , 8 łyżek syropu klonowego i 5 szczypt pieprzu cayenne. Wypić całość w ciągu całego dnia. 

Na pytanie odpowiedziała dietetyk Agnieszka Piskała. Agnieszka Piskała jest absolwentką Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW oraz podyplomowych studiów pedagogicznych. Należy do wąskiego grona diet coach’ów certyfikowanych w Polsce przez Instytut Psychoimmunologii Wojciecha Eichelbergera. Właścicielka Instytutu NUTRITION LAB, którego celem jest budowa świadomości prawidłowego odżywiania wśród Polaków. Propagatorka nutridietetyki. Prelegent najważniejszych konferencji poświęconych żywieniu i zdrowiu człowieka. Autorka wielu artykułów nt. żywienia, ekspert w porannych programach telewizyjnych i radiowych. Współautorka książek „Mama i tata to my” i „Chrzań te diety”, w których obala dobrze znane i powszechne mity żywieniowe.

Agnieszka Piskała przez 13 lat zdobywała doświadczenie w największym, międzynarodowym koncernie spożywczym - w firmie Nestle. Pracowała na stanowiskach specjalisty w Serwisie Konsumenta, gdzie – jako ekspert – udzielała m.in. porad dietetycznych. Następnie współtworzyła komunikację żywieniową dla produktów firmy oraz prowadziła szkolenia w zakresie zdrowego żywienia. Liderka I, II i III edycji projektu żywieniowego skierowanego do studentów dietetyki w całej Polsce, realizowanego w ramach międzynarodowej strategii Nutrition, Health&Wellness.

Kolejne pytania:

Co jeść przy łojotokowym zapaleniu skóry? Czy można zażegnać problem dietą?

Lepiej ćwiczyć na czczo czy po śniadaniu?

Jakie produkty stosować na poprawę kondycji skóry?

Zobacz także: Metabolizm zwolnił, a diety nie działają? Poradź się eksperta! Zobacz zapis czatu z Agnieszką Piskałą, dietetykiem

    Czy artykuł okazał się pomocny?
    Tak Nie
    78
    5
    Polecamy
    Dieta roślinna – pyszne posiłki i proste zasady, które w krótkim czasie prowadzą do poprawy stanu zdrowia całego organizmu
    Dieta roślinna – pyszne posiłki i proste zasady, które w krótkim czasie prowadzą do poprawy stanu zdrowia całego organizmu Dzień Dobry TVN
    Co na śniadanie dla rocznego dziecka – propozycje na dania na ciepło i zimno
    Co na śniadanie dla rocznego dziecka – propozycje na dania na ciepło i zimno Dzień Dobry TVN
    Czy są produkty, które powinniśmy jeść każdego dnia?
    Czy są produkty, które powinniśmy jeść każdego dnia? TVN zdrowie
    Jak ułożyć dietę wegetariańską? O czym trzeba pamiętać i czego nie może w niej zabraknąć?
    Jak ułożyć dietę wegetariańską? O czym trzeba pamiętać i czego nie może w niej zabraknąć? TVN zdrowie
    Komentarze (0)
    Nie przegap
    Najlepsze prezenty dla pary młodej - co kupić na ślub?
    Najlepsze prezenty dla pary młodej - co kupić na ślub? Materiał sponsorowany
    Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
    Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
    O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
    O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
    Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
    Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
    Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
    Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
    Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
    Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką