Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jaką dietę stosować przy Haschimoto? 

Jaką dietę stosować przy Haschimoto? 

Przytarczyce

Fot: Shidlovski / gettyimages.com

Odpowiedź: Dieta przy Haschimoto pozwala na pewne produkty, ale część z nich powinna być ograniczona lub wręcz wyeliminowana:

Produkty wskazane:

  • zbożowe: mąka i kleik kukurydziany, biały i brązowy ryż, gryka, proso, amarantus, płatki ryżowe, skrobia kukurydziana, pieczywo i makarony z mąk bezglutenowych, kaszki ryżowe i kukurydzine (dla dzieci), chrupki kukurydziane, mąki bezglutenowe, bezglutenowe płatki owsiane, dziki ryż, kwinoa (komosa ryżowa);
  • mleko i produkty mleczne: mleko bezlaktozowe lub mleka roślinne (migdałowe, ryżowe, kokosowe), kefir, maślanka, jogurt (wszystkie o niskiej zawartości tłuszczu);
  • mięso, ryby, jaja: ryby morskie (zawierają jod ważny dla tarczycy) mintaj, morszczuk, dorsz, sola, jajka na twardo i na miękko, chude mięsa- kurczak, indyk, czasem kawałek wieprzowiny (żeby nie było anemii);
  • tłuszcze: oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy;
  • warzywa: strączkowe (cieciorka, soczewica), zielony groszek, szparagi, szpinak, cukinia, kabaczek, dynia, cykoria, fasolka szparagowa, kiełki, koper, natka pietruszki, sałata, seler naciowy, bakłażan, pomidor;
  • owoce: brzoskwinia, morela, jabłko (wszystkie duszone lub upieczone w mikrofali), awokado, borówki, maliny, truskawki, pomelo, śliwki, figi świeże.

Sporadycznie lub jako składnik koktajlu na bazie mleka zsiadłego, jogurtu lub maślanki (bo bardzo obniżają indeks glikemiczny) - kiwi, mango, ananas.

Jak przyjdzie ochota na coś słodkiego, to niewielka garść: żurawina, rodzynki + łyżka pestek dyni, słonecznika, żeby obniżyć indeks glikemiczny.

Produkty zakazane

  • produkty zawierające gluten: białe pieczywo, makarony, płatki owsiane, pszenica i jej odmiany (orkisz, kamut), pszenżyto, jęczmień, żyto, owies, kasza manna, kuskus, kasza jęczmienna (mazurska, perłowa, pęczak), bułka tarta;
  • warzywa krzyżowe- kalafior, brokuł, brukselka, kapusta (biała i czerwona), jarmuż, kalarepa, rzodkiewki;
  • inne warzywa- ogórek, papryka.

Zalecenia dodatkowe:

  • Jeśli chcemy zrzucić dodatkowe kilogramy należy:
  • jeść regularnie 5 posiłków dziennie, w niewielkich ilościach, żeby nie doprowadzić do spadku glikemii i napadu głodu;
  • proszę się starać, aby w każdym posiłku było coś, co jest dobrym źródłem białka np.
  1. pomidora z mozzarellą;
  2. sałatkę z tuńczykiem, łososiem, ugotowaną/upieczoną piersią z kurczaka;
  3. koktajl bananowy z dodatkiem maślanki lub jogurtu;
  4. kasza gryczana z dodatkiem serka wiejskiego;
  5. pieczywo ryżowe z białym serem;
  6. pieczone mięso z warzywami;
  7. risotto warzywne z dodatkiem mięsa;
  8. płatki kukurydziane z maślanką;
  9. ugotowane kartofelki z jajkiem sadzonym na patelni bez tłuszczu z dodatkiem zsiadłego mleka;
  • potrawy jeść w temperaturze pokojowej lub lekko podgrzane;
  • zmiksowane zupy kremy na bazie ulubionych warzyw (bez warzyw krzyżowych) z dodatkiem pokrojonego w kawałki gotowanego mięsa;
  • nie smażymy! Dopuszczalne metody przygotowywania potraw to gotowanie, duszenie, pieczenie, bez dodatku tłuszczu;
  • jeśli chcemy zjeść gotowaną marchewkę lub gotowane/pieczone buraki, to możemy, ale żeby obniżyć indeks glikemiczny należy dodać coś, co zawiera białko, np. pyszne jest połączenie słodkiego pieczonego buraka z niewielką ilością pokrojonej w kostkę słonej fety. Gotowaną marchewkę można zjeść z kawałkiem gotowanego mięsa;
  • naleśniki przygotowujemy tylko na bazie bezglutenowej mąki lub na mące gryczanej;
  • przy przygotowywaniu posiłków należy ograniczyć dodatek soli kuchennej. Jako przyprawy można wykorzystywać: tymianek, majeranek, bazylię, koperek, pietruszkę;
  • codziennie należy wypijać napój przyspieszający metabolizm: na 1,5 l butelkę wody mineralnej dodać 10 łyżek soku z cytryny , 8 łyżek syropu klonowego i 5 szczypt pieprzu cayenne. Wypić całość w ciągu całego dnia. 

Na pytanie odpowiedziała dietetyk Agnieszka Piskała. Agnieszka Piskała jest absolwentką Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW oraz podyplomowych studiów pedagogicznych. Należy do wąskiego grona diet coach’ów certyfikowanych w Polsce przez Instytut Psychoimmunologii Wojciecha Eichelbergera. Właścicielka Instytutu NUTRITION LAB, którego celem jest budowa świadomości prawidłowego odżywiania wśród Polaków. Propagatorka nutridietetyki. Prelegent najważniejszych konferencji poświęconych żywieniu i zdrowiu człowieka. Autorka wielu artykułów nt. żywienia, ekspert w porannych programach telewizyjnych i radiowych. Współautorka książek „Mama i tata to my” i „Chrzań te diety”, w których obala dobrze znane i powszechne mity żywieniowe.

Agnieszka Piskała przez 13 lat zdobywała doświadczenie w największym, międzynarodowym koncernie spożywczym - w firmie Nestle. Pracowała na stanowiskach specjalisty w Serwisie Konsumenta, gdzie – jako ekspert – udzielała m.in. porad dietetycznych. Następnie współtworzyła komunikację żywieniową dla produktów firmy oraz prowadziła szkolenia w zakresie zdrowego żywienia. Liderka I, II i III edycji projektu żywieniowego skierowanego do studentów dietetyki w całej Polsce, realizowanego w ramach międzynarodowej strategii Nutrition, Health&Wellness.

Kolejne pytania:

Co jeść przy łojotokowym zapaleniu skóry? Czy można zażegnać problem dietą?

Lepiej ćwiczyć na czczo czy po śniadaniu?

Jakie produkty stosować na poprawę kondycji skóry?

Zobacz także: Metabolizm zwolnił, a diety nie działają? Poradź się eksperta! Zobacz zapis czatu z Agnieszką Piskałą, dietetykiem

    Czy artykuł okazał się pomocny?
    Tak Nie
    0
    0
    Polecamy
    Dieta roślinna – pyszne posiłki i proste zasady, które w krótkim czasie prowadzą do poprawy stanu zdrowia całego organizmu
    Dieta roślinna – pyszne posiłki i proste zasady, które w krótkim czasie prowadzą do poprawy stanu zdrowia całego organizmu Dzień Dobry TVN
    Co na śniadanie dla rocznego dziecka – propozycje na dania na ciepło i zimno
    Co na śniadanie dla rocznego dziecka – propozycje na dania na ciepło i zimno Dzień Dobry TVN
    Czy są produkty, które powinniśmy jeść każdego dnia?
    Czy są produkty, które powinniśmy jeść każdego dnia? TVN zdrowie
    Jak ułożyć dietę wegetariańską? O czym trzeba pamiętać i czego nie może w niej zabraknąć?
    Jak ułożyć dietę wegetariańską? O czym trzeba pamiętać i czego nie może w niej zabraknąć? TVN zdrowie
    Komentarze (0)
    Nie przegap
    Czy temperatura prania ma znaczenie?
    Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
    Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
    Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
    Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
    Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
    Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
    Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
    Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
    Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
    O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
    O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?