Czytasz: Jak sobie radzić ze stresem? Sprawdzone sposoby walki z nim 

Jak sobie radzić ze stresem? Sprawdzone sposoby walki z nim 

NAN

Fot: Kaspars Grinvalds / fotolia.com

Istnieje wiele metod radzenia sobie ze stresem. Niestety, większość z nich nie przynosi oczekiwanego skutku lub stosowane są w niewłaściwy sposób. Stres może mieć także różne źródła i stopnie natężenia, dlatego warto wiedzieć, jak szybko i skutecznie można sobie z nim poradzić.

Zdaniem psychologów stres może występować jako reakcja psychologiczna oraz fizjologiczna na bodziec wywołujący napięcie oraz silne emocje. Odczuwanie stresu jako epizodu jest nieuniknione, natomiast życie w długotrwałym stresie może w bardzo szybkim czasie zrujnować zdrowie. Warto zapoznać się z kilkoma sposobami na poradzenie sobie ze stresem.

Radzenie sobie ze stresem – ćwiczenia relaksujące

Osoby cierpiące w wyniku stresu bardzo często są negatywnie nastawione do wielu spraw, w tym także do skuteczności metod pozwalających na wyeliminowanie problemu. Aby spróbować poradzić sobie ze stresem i jego przykrymi skutkami, nie można zakładać, że określone metody i sposoby nie przyniosą zamierzonego efektu. Odpowiednie nastawienie jest kluczem do właściwego korzystania z dobrodziejstw skutecznych metod relaksacyjnych, dzięki którym będzie można zapomnieć o istnieniu stresu.

Lekarze, psycholodzy, a także psychoterapeuci wskazują na ćwiczenia relaksujące jako jeden z najlepszych sposobów radzenia sobie ze stresem. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że można wykonać je samemu, niemal w każdym miejscu. Wykonanie wszystkich ćwiczeń nie powinno zająć więcej niż kilka minut. Pierwsze ćwiczenie polega na rozluźnianiu szyi oraz karku. Spora część osób narzekających na stres ma bardzo napięte mięśnie szyi i karku, co jest jedną z bolączek osób wykonujących tzw. zawody siedzące. Rozluźnienie szyi oraz karku należy wykonać poprzez delikatne, wolne i swobodne kręcenie głową na wszystkie strony. Można zataczać koła, zginać głowę do przodu, tyłu oraz na boki.

Następnie należy skupić się na rozluźnieniu barków, siedząc lub stojąc z wyprostowaną głową, rozluźnionymi szczękami, ramionami oraz rękoma. Należy zachować regularny i rytmiczny oddech. Powietrze wciągać powoli przez nos i wypuszczać ustami. Barki trzeba podnosić do góry w kierunku uszu i swobodnie opuszczać. Po kilkukrotnym powtórzeniu należy wykonać kilka okrężnych ruchów i przejść do rozciągania ciała. Można zrobić to siedząc, stojąc lub leżąc. Relaksujące rozciąganie polega na próbie „wydłużenia” swojego ciała poprzez napinanie i rozluźnianie poszczególnych partii mięśniowych. W czasie rozciągania warto postarać się o ziewanie, co również pozytywnie wpłynie na nastrój.

Pomocne może być także tzw. strząsanie napięcia. To ćwiczenie polegające na staniu w pozycji wyprostowanej z rękoma opuszczonymi wzdłuż tułowia. W trakcie ćwiczenia również należy powoli wdychać powietrze przez nos i wydychać ustami. Każdemu wdechowi powinno towarzyszyć podnoszenie barków oraz ramion. Wraz z wydechem należy energicznie strząsnąć ramiona.

Kolejnym ćwiczeniem jest tzw. drzewo na wietrze. Polega ono na staniu w pozycji wyprostowanej. Stopy należy rozstawić na szerokość bioder, unieść ramiona i rozchylić ręce tak, aby przypominały ruch gałęzi drzew w czasie wiatru. W czasie ćwiczenia trzeba lekko potrząsać rękoma. Ćwiczenie powinno się powtórzyć kilkukrotnie.

Jak sobie poradzić ze stresem? Zadbać o dietę!

Walka z długotrwałym stresem powinna odbywać się także w… kuchni. Dieta osoby narażonej na stres powinna obfitować w witaminy i minerały. Jak przekonują naukowcy, poziom stresu obniża witamina C, którą można spożyć w formie szklanki soku pomarańczowego i wielu innych owoców i warzyw. Warto także zadbać o odpowiedni poziom antyoksydantu, czyli witaminy E, który również korzystnie wpływa na nastrój. W radzeniu sobie ze stresem pomogą pokarmy bogate w witaminę B6, B12 oraz kwas foliowy. Nieodzowna jest także dieta bogata w magnez (zawarty w orzechach, kakao, kaszy gryczanej), mangan (produkty zbożowe, orzechy, jagody), a także wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 (tyrozyna, tryptofan, kwas dokozaheksaenowy).

Radzenie sobie ze stresem to rezygnacja z używek

Zdaniem psychologów słabość do używek (papierosów, alkoholu, kofeiny, narkotyków) nie tylko nie pomaga w radzeniu sobie ze stresem, ale często jest także jego źródłem bądź wzmacnia odczuwanie negatywnych emocji. Skuteczną metodą na radzenie sobie ze stresem jest prowadzenie zdrowego i higienicznego trybu życia.

Sen i aktywność fizyczna lekarstwem na stres

Osoby cierpiące na skutki stresu często mają problemy z zasypianiem lub bezsennością. Sen w odpowiedniej ilości (ok. 8 godzin na dobę) jest uznawany przez wiele osób za elementarną kwestię w radzeniu sobie ze stresem. Osoby mające kłopot ze snem lub zasypianiem powinny spróbować aktywności fizycznej, poprzez np. bieganie, ćwiczenia na siłowni, zajęcia fitness, a także opisywane ćwiczenia relaksujące, które można wykonać także przed pójściem spać.

Zobacz film: Objawy nerwicy. Źródło: Dzień Dobry TVN

Bibliografia

- Reykowski J., Funkcjonowanie osobowości w warunkach stresu psychologicznego, PWN, Warszawa 1966

- Terelak J.F., Psychologia stresu, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2001

- Heszen-Niejodek I., Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie, [w:] Strelau J., (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, GWP, Gdańsk 2005

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy można słodzić gorącą herbatę miodem? - test
Naturalny antybiotyk z tymianku, który przygotujesz w 5 minut. Idealny na jesień.
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał