Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak rozpocząć przygodę z bieganiem? Jaki sport uprawiać po przebytych kontuzjach?

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem? Jaki sport uprawiać po przebytych kontuzjach?

Zainteresował Cię ten artykuł?
bieganie

Fot.: Mike Harrington / Getty Images

Przygodę z bieganiem można rozpocząć w każdym wieku, to nie nasze lata decydują o tym, czy powinniśmy biegać. Jednak po niektórych kontuzjach lub urazach lepiej wybrać inne sporty. Jak zacząć biegać, jak przygotować się do maratonu i kiedy lepiej wybrać inne sporty niż bieganie?

Biegać można w każdym wieku. Oczywiście przed rozpoczęciem intensywnych treningów należy odpowiednio się przygotować. Niezbędna jest nie tylko rozgrzewka, ale i odpowiednie badania. Jak mówi lek. Mateusz Janik, specjalista z zakresu kontuzji u osób czynnie uprawiających sport:

Jeżeli dotychczas byliśmy aktywną osobą i regularnie uprawialiśmy sport (jakąś inną dyscyplinę) to nie musimy wykonywać konkretnych badań przed rozpoczęciem biegania. Jeśli nie byliśmy jednak aktywni, wskazana byłaby konsultacja z lekarzem, najprawdopodobniej będzie się to wiązało w wykonaniem badań krwi, pomiarem ciśnienia oraz wykonaniem EKG.

Bieganie jest zdrowe, a treningi można rozpocząć w każdym wieku. Zapytany o najlepszy wiek na rozpoczęcie biegania lekarz Mateusz Janik odpowiedział:

Bieganie jest naturalną formą ruchu i nie ma złego czasu, żeby podjąć tę aktywność.

Jednak warto pamiętać, żeby się nie przeforsować, co może doprowadzić do poważnych kontuzji. Przed bieganiem należy odpowiednio się rozgrzać. 

Polecamy: Rozgrzewka przed bieganiem - jak powinna wyglądać? Ćwiczenia dobre na nogi, kolana i nie tylko!

Zobacz film: Jak rozpocząć przygodę z bieganiem? Źródło: 36,6.

Kontuzje i urazy, także te przebyte w przeszłości, mogą wpływać na sport, który uprawiamy. Osoby z chorymi kolanami, biodrami, czy kręgosłupem powinny wybierać mniej obciążające sporty, np. pływanie czy jazdę na rowerze. 

Co nam daje bieganie?

 Bieganie zwiększa pojemność płuc, wzmacnia serce, hamuje procesy starzenia się organizmu, także skóry, wymusza równomierną pracę wszystkich mięśni w ciele. Wzmacnia także układ kostny, odżywia chrząstki stawowe, pozwala także uniknąć zachorowania na osteoporozę.

Bieganie wspomaga m.in.:

  • układ krążenia (zmniejsza ryzyko występowania chorób tego układu),
  • serce (minimalizuje ryzyko zawału oraz choroby wieńcowej),
  • układ mięśniowy i kostny (zapobiega osteoporozie),
  • mózg (dotlenia go, co poprawia m.in. koncentrację).

Bieganie poprawia ogólną wydolność organizmu, jednak nie następuje to od razu. 

To, o czym często zapominają amatorzy to to, że po treningu bardzo ważna jest regeneracja. Decydując się na treningi intensywnie pracujemy, a czasem nie mamy czasu na sen i zdrowe jedzenie. Bezpośrednio po treningu nasza forma jest słabsza i dopiero po pewnym czasie organizm się regeneruje i nasza kondycja wzrasta. Żeby trening przynosił efekty należy pamiętać o odpowiedniej regeneracji.

Skurcze - częsta przypadłość biegaczy

Skurcze mięśni nie wynikają tylko z braku magnezu! Są sygnałem, że nasze ciało nie było gotowe na wysiłek fizyczny. Jeśli obawiamy się o to, że brakuje nam pierwiastków lub minerałów powinniśmy zadbać o zbilansowaną dietę.

Skurcze są sygnałem, że nie byliśmy przygotowani do treningu. Są także efektem zaburzeń elektrolitowych i odwodnienia organizmu. To są dwa główne czynniki, które zwykły biegacz może napotkać podczas trenowania. Należy odpowiednio się nawadniać oraz wybierać trening adekwatnie do naszych możliwości. Warto także pamiętać, że magnez to nie jedyny pierwiastek, który ma wpływ na pojawianie się kurczy.

Na koniec - maraton?

Do maratonu należy odpowiednio się przygotować, aby sobie nie zaszkodzić. Należy ustalić plan treningowy i zadbać o dietę. Jak przestrzega lek. Mateusz Janik:

Nie ma dobrego przepisu na przygotowanie się do maratonu. Z cała pewnością potrzebny jest czas, bowiem wymagana jest duża ilość treningów. Podstawą jest przygotowanie i realizowanie planu treningowego, w którym należy uwzględnić krótsze dystanse, np. półmaraton. Przygotowanie do maratonu to nie tylko treningi biegowe, ale także ogólnorozwojowe. Maraton to długotrwały wysiłek i jest wyzwaniem nie tylko dla naszych mięśni, ale i innych narządów (serce, wątroba, płuca), które w czasie treningów też muszą być odpowiednio przygotowane.



Zobacz zapis czatu z lek. Mateuszem Janikiem, spec. z zakresu kontuzji u osób czynnie uprawiających sport

Bieganie nie wymaga od nas inwestowania w drogi sprzęt. Jednak dobre buty to absolutna podstawa. Jak je wybrać? Podpowiadamy:

Zobacz film: Jak wybrać buty do biegania? Źródło: 36,6

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
3
1
Więcej na temat
Jak poprawić sobie nastrój tuż przed i w czasie miesiączki?
Jak poprawić sobie nastrój tuż przed i w czasie miesiączki?
Fakty i mity na temat mleka
Fakty i mity na temat mleka
Czy pijawki mogą leczyć? Odpowiedź poznacie w sobotę w programie 36,6°C
Czy pijawki mogą leczyć? Odpowiedź poznacie w sobotę w programie 36,6°C
Fragment odcinka 36,6 °C, którego nie zobaczycie w TV!
Fragment odcinka 36,6 °C, którego nie zobaczycie w TV!
Komentarze (0)
Nie przegap
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Trójglicerydy: ich rola w organizmie, normy, interpretacja wyników i sposoby na obniżenie
Trójglicerydy: ich rola w organizmie, normy, interpretacja wyników i sposoby na obniżenie