Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak radzić sobie z bezsennością? Skuteczne sposoby na bezsenność
menu
Polub nas na Facebooku

Jak radzić sobie z bezsennością? Skuteczne sposoby na bezsenność

Kobieta, która leży w łóżku i nie może zasnąć

Fot: 4FR / gettyimages.com

Problemy ze snem, zwłaszcza nawracające, warto skonsultować z lekarzem, ponieważ ich przyczyną może być poważna choroba. Niewyspanie odbija się nie tylko na zdrowiu fizycznym, ale także psychicznym. Aby poradzić sobie z bezsennością, można skorzystać z metod farmakologicznych, psychoterapii lub domowych sposobów.

Bezsenność to zaburzenie snu, które polega na jego niewystarczającej ilości lub niezadowalającej jakości. Pojawiają się trudności z zasypianiem, częste wybudzanie w nocy lub przedwczesne budzenie się. Czynniki te wpływają negatywnie na układ nerwowy. Skutkiem nieprzespanej nocy są zaburzenia koncentracji, nadmierna senność, pogorszenie pamięci i nerwowość. Do przyczyn bezsenności zalicza się zaburzenia psychiczne, uszkodzenie mózgu, a także stres, nieprawidłowe nawyki i nieprzestrzeganie zasad higieny nocnego wypoczynku. Uważa się, że na problemy ze snem cierpi około 30% społeczeństwa. Warto wiedzieć, jak radzić sobie z bezsennością, ponieważ wpływa ona negatywnie na zdrowie.

Zobacz także: Bezsenność - przyczyny, leczenie i sprawdzone sposoby

Co pomaga na bezsenność?

W leczeniu bezsenności, która nie została wywołana innymi chorobami, stosuje się domowe sposoby, psychoterapię oraz farmakoterapię. Zalecane jest, aby w pierwszej kolejności wybrać niefarmakologiczne sposoby na bezsenność: naukę technik relaksacyjnych, przestrzeganie zasad higieny snu, naukę techniki kontroli bodźców oraz psychoterapię poznawczo-behawioralną.

Jeżeli wymienione sposoby na bezsenność nie pomagają, lekarz decyduje o włączeniu środków farmakologicznych. Najczęściej stosuje się leki antydepresyjne, neuroleptyczne, nasenne (benzodiazepiny), a także melatoninę i preparaty ziołowe, które są dostępne bez recepty. W przypadku bezsenności wywołanej innymi chorobami postępowanie polega na leczeniu schorzenia pierwotnego.

Domowe sposoby na bezsenność

Domowe sposoby na bezsenność mogą być stosowane samodzielnie lub wraz z innymi formami terapii zaburzeń snu. U dorosłych i nastolatków za problemy odpowiadają nieprawidłowe nawyki, czyli nieprzestrzeganie higieny snu. Zmiana przyzwyczajeń zwykle łagodzi objawy bezsenności.

Higiena snu to zbiór zasad, które podpowiadają, jak zwalczyć bezsenność i mieć zdrowy sen. Do zaleceń, które istotnie łagodzą problemy ze snem, zalicza się:

  • udawanie się na spoczynek i budzenie się o stałej porze;
  • prowadzenie regularnego trybu życia;
  • zrezygnowanie z aktywności w łóżku innych niż sen;
  • niekorzystanie z urządzeń elektronicznych przed snem;
  • unikanie picia kawy i mocnej herbaty w godzinach wieczornych;
  • niespożywanie ciężkostrawnych i obfitych posiłków wieczorem;
  • unikanie drzemki w ciągu dnia;
  • zrezygnowanie z intensywnego wysiłku fizycznego przed snem;
  • wyciszenie się i zrelaksowanie przed udaniem się na spoczynek.

Skuteczny, ale często pomijany sposób na bezsenność, to odpowiedni klimat w sypialni. Duże znaczenie ma to, czy materac jest wygodny, a pomieszczenie ciche i przyciemnione. Wieczorem warto przewietrzyć pokój i ustawić odpowiednią temperaturę (poniżej 22℃).

Powyższe zasady mogą być wykorzystywane także jako sposoby na bezsenność u nastolatków. Częstą przyczyną zaburzeń snu u młodzieży jest stres, nieregularny tryb życia, brak aktywności fizycznej i nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych. Jeżeli wyeliminowanie tych czynników nie przynosi rezultatów, należy udać się do lekarza pierwszego kontaktu.

Czy bezsenność można wyleczyć? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Jak leczyć bezsenność? Źródło: x-news

Naturalne sposoby na bezsenność

Bardzo skuteczne okazują się także naturalne sposoby na bezsenność. W terapii wykorzystuje się rośliny, które wykazują działanie uspokajające – rumianek, melisa, ziele dziurawca i korzeń kozłka lekarskiego. Dzięki wyciągom z nich zasypianie jest ułatwione, a sen długi i spokojny. Zioła na bezsenność można kupić w aptece. Przyrządzony z nich napar należy wypić wieczorem, pół godziny przed położeniem się do łóżka.

Naturalnym sposobem na bezsenność jest także dieta. Spożywanie niektórych produktów może wpływać na jakość snu. W przypadku śniadania i obiadu zalecane jest stosowanie się do ogólnych zasad zdrowego żywienia. Kolacja natomiast powinna być lekka, łagodna w smaku oraz sycąca, ale nie obfita. Należy ograniczyć białko i tłuszcze, a zastąpić je węglowodanami o niskim indeksie glikemicznym, np. kaszą, ciemnym pieczywem, warzywami – szczególnie bogatymi w magnez i witaminy z grupy B.

Sposoby na bezsenność w ciąży

Zaburzenia snu w ciąży są najczęściej wywołane zmianami hormonalnymi oraz objawami występującymi w ciąży – bólem kręgosłupa, częstym oddawaniem moczu, problemami z oddychaniem, powiększającym się brzuchem, stresem.

Sposoby na bezsenność w ciąży obejmują przede wszystkim wspomniane wcześniej przestrzeganie zasad higieny snu. Szczególne znaczenie ma zadbanie o odpowiedni mikroklimat w sypialni i prawidłową pozycję ciała – zaleca się korzystać z dodatkowych poduszek. Ważne jest prawidłowe odżywianie się, relaks i zrezygnowanie z drzemek w ciągu dnia. Ciężarna może także pić napary ziołowe, np. melisę.

Bibliografia:

1. I. Grabska-Kobyłecka, D. Nowak, Sen, bezsenność i jej leczenie – krótki przegląd aktualnej wiedzy ze szczególnym uwzględnieniem ziołolecznictwa, [w:] Pediatria i „Medycyna Rodzinna”, nr 3, s. 270–277.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
50
5
Polecamy
Przyczyny bezsenności i skuteczne sposoby, jak z nią walczyć?
Przyczyny bezsenności i skuteczne sposoby, jak z nią walczyć? Dzień Dobry TVN
Co jest przyczyną bezsenności u dorosłych, nastolatków i dzieci?
Co jest przyczyną bezsenności u dorosłych, nastolatków i dzieci? TVN zdrowie
Jak poradzić sobie z chrapaniem?
Najlepsze domowe sposoby
Jak poradzić sobie z chrapaniem? Najlepsze domowe sposoby Dzień Dobry TVN
Bezsenność - przyczyny, leczenie i sprawdzone sposoby
Bezsenność - przyczyny, leczenie i sprawdzone sposoby TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania