Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak przebiega i dla kogo jest skierowana integracja sensoryczna?
menu
Polub nas na Facebooku

Jak przebiega i dla kogo jest skierowana integracja sensoryczna?

NAN

Fot: Photographee.eu / stock.adobe.com

Od okresu niemowlęctwa po zakończenie nauki szkolnej mogą pojawić się u dziecka deficyty oraz nieprawidłowości w układzie nerwowym. Można je poprawiać oraz wspomagać prawidłowy rozwój poprzez specjalną terapię sensoryczną polegającą na odbieraniu i przetwarzaniu bodźców zmysłowych.

Założycielką integracji sensorycznej jest Anna Jean Ayres. W Polsce za pomocą tej metody leczy się dzieci od 1993 roku. 

Na czym polega integracja sensoryczna?

Człowiek odbiera informacje o otaczającym go świecie poprzez zmysły główne, takie jak: wzrok, słuch, węch, dotyk, smak, oraz zmysły poboczne związane z: bólem, równowagą, temperaturą, ułożeniem ciała względem siebie oraz poczuciem napięcia mięśniowego. Skomplikowany proces, podczas którego system nerwowy odbiera bodźce zewnętrzne z receptorów zmysłowych nazywany jest integracją sensoryczną, w skrócie SI (z ang. "Sensory Integration"). Odebrane sygnały z różnych zmysłów są następnie interpretowane jako powiązane ze sobą oraz stosowane do celowych i efektywnych działań człowieka. Proces integracji jest częściowo nieświadomy i trwa przez całe życie. Jest wykorzystywany do codziennych czynności, takich jak mowa, ruch, wzrok, napięcie mięśni, prawidłowa postawa ciała lub planowanie działań. Na przykład człowiek potrafi prowadzić samochód, jednocześnie rozmawiając z pasażerem i myśląc o tym co ma kupić w sklepie. Póki nie ma zakłóceń w układzie nerwowym osoba prawidłowo funkcjonuje. Jeśli dzieje się coś niepokojącego, można to najczęściej zaobserwować poprzez dziwne zachowania człowieka, np. nieadekwatne ruchy lub problemy z mową.

Dla kogo przeznaczona jest terapia integracji sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej jest przeznaczona dla dzieci, u których pojawiają się objawy zaburzeń w przetwarzaniu informacji zmysłowych. W związku z tym zachowanie dziecka jest nieprawidłowe w odpowiedzi na wyzwania otoczenia. Gdy występują zaburzenia w odbiorze i rozumieniu sygnałów pochodzących ze zmysłów, istnieje możliwość zaburzenia rozwoju poznawczego, motorycznego a nawet społecznego. Terapia funkcji sensorycznych jest wskazana dla dzieci zarówno w wieku niemowlęcym, przedszkolnym, jak i szkolnym.

Może być skuteczna do leczenie takich problemów jak:

  • wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe,
  • opóźniony rozwój motoryki dużej, np. dzieci mało sprawne ruchowo, mające kłopoty z bieganiem, postawą,
  • zaburzona samoobsługa, np. kłopoty z ubieraniem się, zapinaniem guzików, wiązaniem sznurowadeł,
  •  trudności w nabywaniu umiejętności szkolnych, tj. pisanie, czytanie, liczenie,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • zaburzenia równowagi: dziecko ciągle upada, chwieje się,
  • nadruchliwość,
  • spowolnienie ruchów dziecka,
  • trudności z koncentracją uwagi,
  • nadwrażliwość na bodźce dotykowe, np. czesanie, mycie się, noszenie butów,
  • nieprawidłowe reakcje na ból,
  • problemy emocjonalne. 

Terapia integracji sensorycznej jest odpowiednia również dla dzieci z określonymi zaburzeniami lub chorobami:

  • nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD),
  • mózgowe porażenie dziecięce,
  • alkoholowy zespół płodowy (FAS),
  • autyzm,
  • zespół Aspergera,
  • choroby o podłożu genetycznym (np. zespół Downa, Reta),
  • niepełnosprawnościami fizycznymi (np. dzieci niedowidzące i niedosłyszące),
  • z zaburzeniami sprzężonymi. 

Zobacz także: Chodzenie na palcach u dziecka jako normalne zjawisko i jako objaw choroby

Praca nad integracją sensoryczną jest również wykorzystywana jako część profilaktyki dla dzieci:

  • urodzonych przedwcześnie lub po terminie,
  • z ciąży o wysokim ryzyku,
  • urodzonych w czasie porodów powikłanych,
  • po pobytach na oddziale intensywnej terapii,
  • z problemami w uczeniu się.

W jaki sposób przebiega terapia integracji sensorycznej?

Problemy z integracją sensoryczną samoczynnie nie zanikną. Zaburzenia układu nerwowego trzeba wspierać właściwie dopasowanymi technikami. Tak więc w przypadku obserwacji u dziecka dysfunkcji któregoś z obszarów rozwojowych należy udać się do specjalisty. Zdiagnozuje on, czy jest to związane z zaburzeniami integracji sensorycznej i stworzy dobry program działań dla dziecka. Terapia odbywa się w specjalnie przygotowanym do tego pomieszczeniu i ma formę ukierunkowanej zabawy terapeuty z dzieckiem. Zajęcia są skoncentrowane na poprawie integracji pomiędzy zmysłami w obrębie układu nerwowego. Nie należy mylić terapii z nauką konkretnych umiejętności, np. czytania. Terapeuta pracujący tą metodą ma dużą wiedzę z zakresu neurobiologii, tak więc trakcie pracy stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia obszary deficytowe. Podczas aktywności ruchowej jest dostarczana właściwa ilość bodźców sensorycznych, które w konsekwencji wywołują poprawę integracji zmysłów. Dzięki zastosowaniu technik rozwojowych terapeuta ogranicza lub całkowicie eliminuje nadwrażliwość sensoryczną na niepożądane bodźce. W przypadku obniżonej wrażliwości, pobudza się ją dostarczając silne sygnały zmysłowe. Często wykorzystuje się również tzw. techniki wyciszające, polegające na modulacji pracy układu nerwowego. Stosuje się masaże za pomocą przedmiotów o różnych fakturach. Niezależnie od metody, ważna jest obecność rodzica w trakcie terapii, ponieważ wiele czynności dziecko wykonuje z nim, np. masaż polegający na dociskaniu ciała dziecka do rodzica. Terapeuta w trakcie zajęć musi być czujny na reakcje dziecka oraz wszelkie zmiany w zachowaniu. Cały czas powinien uaktualniać program pracy. Nie istnieje gotowy schemat działań, ponieważ każda terapia jest dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka.

Zobacz film: Depresja jako problem społeczny. Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
33
4
Polecamy
Opinia logopedyczna – pierwszy krok w terapii mowy dziecka
Opinia logopedyczna – pierwszy krok w terapii mowy dziecka Dzień Dobry TVN
Czy terapia behawioralna może pomóc dzieciom z autyzmem?
Czy terapia behawioralna może pomóc dzieciom z autyzmem? Dzień Dobry TVN
Terapia behawioralna i logopedyczna osób z zespołem Aspergera – założenia i efekty
Terapia behawioralna i logopedyczna osób z zespołem Aspergera – założenia i efekty TVN zdrowie
Definicja, zasady i metody terapii pedagogicznej
Definicja, zasady i metody terapii pedagogicznej TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Poziome ustawienie kości krzyżowej, co to jest?
Poziome ustawienie kości krzyżowej, co to jest?
Co oznacza i do czego prowadzi zanik kory mózgowej? Przyczyny i objawy schorzenia
Co oznacza i do czego prowadzi zanik kory mózgowej? Przyczyny i objawy schorzenia
Czym może być guzek w pachwinie udowej? Jakie objawy mogą towarzyszyć jego obecności i na jaką chorobę mogą wskazywać?
Czym może być guzek w pachwinie udowej? Jakie objawy mogą towarzyszyć jego obecności i na jaką chorobę mogą wskazywać?
Kiedy i co można jeść po gastroskopii? Zalecenia po badaniu
Kiedy i co można jeść po gastroskopii? Zalecenia po badaniu
"Najczęstszym błędem jest podnoszenie nóżek do góry". Ekspert radzi, jak przewijać dziecko
"Najczęstszym błędem jest podnoszenie nóżek do góry". Ekspert radzi, jak przewijać dziecko
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby