Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak oddychać w czasie aktywności fizycznej?
menu
Polub nas na Facebooku

Jak oddychać w czasie aktywności fizycznej?

trening

Fot.: AntonioDiaz / stock.adobe.com

Jak oddychać w czasie aktywności fizycznej? Czy to ma w ogóle znaczenie? Czy sport to dobry sposób na rozładowanie stresu po całym dniu?

I tak, i nie. Z jednej strony tak, dlatego, że przy aktywności fizycznej i śpiewie nasz organizm wymusza na nas głębszy oddech, więc to jest plusem, bowiem bardziej się dotleniamy. Jeśli są to ćwiczenia ekscentryczne, np. stretching, to może pomóc nam rozładować napięcie. Jednak ćwiczenia bardzo dynamiczne sprawią, że będziemy mieć poczucie wypompowania, natomiast niekoniecznie obniży to poziom kortyzolu. Jeśli chcemy się wyciszyć po całym dniu to joga, stretching, ćwiczenia pomagające się rozciągnąć. Przy stresie mięśnie się napinają - możemy to poczuć np. na mięśniach karku (mięśnie kapturowe) - po rozciągnięciu tych mięśni odczuwamy dużą ulgę, bowiem to napięcie tam nagromadzone uchodzi. Jeśli dodamy do tego ćwiczenia oddechowe uda nam się osiągnąć spokój. Jeżeli rozluźnienie mięśni karku sprawia nam przyjemność, to rozluźnienie pozostałych mięśni przyniesie nam również ulgę.

Na pytanie odpowiedziała doktor Dominika Zapotoczna. Dr Dominika Zapotoczna jest psychologiem i trener świadomego oddechu. Bazując na 12-letnim doświadczeniu pracy z grupami oraz sesjach indywidualnych wyłoniła 3 elementy, które wykorzystuje w pracy z redukcją stresu oraz poprawieniu dobrostanu psychofizycznego. Przez blisko 8 lat pracowała jako psycholog sportu specjalizując się w pracy w sportach ekstremalnych. Jak sama mówi, przez wiele lat uczyła ludzi jak dokręcać sobie przysłowiową śrubę - przekraczać swoje granice, wyciskać z siebie maksimum możliwości. Jednak po pewnym czasie zauważyła, że jeżeli pozwoli się sobie na chwilę wytchnienia to dużo łatwiej jest zebrać siły i podjąć wyzwanie. Od kilku lat jej praca koncentruje się na tym, aby uczyć jak w kontrolowany sposób odkręcić sobie "śrubę", żeby zwiększyć swój potencjał. Jedną z metod jest praca ze świadomym oddechem.

Kolejne pytania

Czy ćwiczeń oddechowych można uczyć także dzieci?

Ile powinien trwać trening oddechowy, żeby był skuteczny?

Czy są jakieś ćwiczenia oddechowe, które można wykonywać w pracy?

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
72
6
Polecamy
Jak skutecznie rozładować stres i pozbyć się napięcia?
Jak skutecznie rozładować stres i pozbyć się napięcia? TVN zdrowie
Uzależnienie od ćwiczeń, czyli pogoń za idealną sylwetką.
Qczaj:
"Odwoływałem pracę, bo miałem trening"
Uzależnienie od ćwiczeń, czyli pogoń za idealną sylwetką. Qczaj: "Odwoływałem pracę, bo miałem trening" Dzień Dobry TVN
Trening interpersonalny – czym jest, jakie ma cele i jakie ćwiczenia do niego wybrać?
Trening interpersonalny – czym jest, jakie ma cele i jakie ćwiczenia do niego wybrać? Dzień Dobry TVN
Ćwicz w domu.
Ekspert:
„Ruszajmy się możliwie jak najczęściej, ale umiarkowanie”
Ćwicz w domu. Ekspert: „Ruszajmy się możliwie jak najczęściej, ale umiarkowanie” TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie