Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak korzystać z sauny fińskiej? Zalety, wskazania i przeciwwskazania

Jak korzystać z sauny fińskiej? Zalety, wskazania i przeciwwskazania

Zainteresował Cię ten artykuł?
sauna

Fot.: Wavebreakmedia / Getty Images

Sauna fińska to wykonane z drewna lub wyłożone nim pomieszczenie, w którym panuje wysoka temperatura oraz niska wilgotność powietrza. Naprzemienne przegrzewanie organizmu i jego schładzanie pozytywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie, a także skutecznie wzmacnia system odpornościowy.

Sauna fińska to określenie nieprzypadkowe, ponieważ właśnie Finlandia jest kolebką kąpieli cieplnych, stosowanych w tym regionie Europy już od 2000 lat. W tego typu pomieszczenia wyposażone jest 90% fińskich domów; 1 sauna przypada na 4 mieszkańców, którzy korzystają z niej zazwyczaj 2–3 razy w tygodniu. Ma to służyć ogólnemu oczyszczeniu i wzmocnieniu ciała, a także zapewnić odpoczynek psychiczny.

Sauna fińska – zalety

Sauna fińska (zwana też sauną suchą) to pomieszczenie wykonane z drewna lub nim wyłożone, wewnątrz którego stworzone są specjalne warunki: temperatura w saunie fińskiej wynosi od 80 do 120°C, natomiast wilgotność około 15%. W zależności od stanu zdrowia i samopoczucia należy w niej przebywać od kilku do kilkunastu minut, a następnie schłodzić się pod prysznicem lub podczas kąpieli w jeziorze czy rzece (sposób często stosowany przez mieszkańców Skandynawii).

Zalety sauny fińskiej są bardzo duże, ponieważ wykazuje ona szerokie działanie na organizm człowieka, na który oddziałują alternatywnie ciepłe i zimne bodźce. Przedłużająca się ekspozycja na wysoką temperaturę prowadzi do kumulacji ciepła w organizmie i wzrostu temperatury wewnętrznej, co z kolei uruchamia szereg mechanizmów termoregulacyjnych. Najefektywniejsze z nich to zwiększony przepływ krwi (następuje wówczas rozszerzenie naczyń krwionośnych, a praca serca przyśpiesza) oraz wydzielanie potu, którego parowanie z powierzchni skóry przyczynia się do eliminacji ciepła z ustroju, a przy okazji także wydalania toksyn i innych niekorzystnych dla zdrowia produktów przemiany materii.

Korzyści z sauny fińskiej to również wpływ panujących w niej warunków na gruczoły dokrewne, które zostają silnie pobudzone, stymulując układ odpornościowy do działania. Dzięki temu kąpiele w saunie zmniejszają podatność na przeziębienie i skłonność do infekcji. Pod wpływem ciepła następuje też odblokowanie gruczołów łojowych, co pozwala ograniczyć nadmierne wydzielanie serum, odpowiedzialne za tłustą cerę, trądzik czy łojotok.

Jak korzystać z sauny fińskiej?

Zabieg jest prosty, ale trzeba przestrzegać pewnych zasad. Przede wszystkim nie należy go stosować więcej niż 2–3 razy w tygodniu, najlepiej w godzinach popołudniowych i pamiętając, że do sauny nie wchodzi się po spożyciu alkoholu czy obfitego posiłku. Wcześniej należy wziąć prysznic, a następnie wytrzeć się do sucha.

Finowie najczęściej korzystają z sauny nago. Wewnątrz siadają lub kładą się na ławeczce, starając się, by wszystkie części ciała znajdowały się na podobnym poziomie. Po kilku minutach polewają powoli nagrzane kamienie małą ilością wody, co powoduje uderzenie gorącej fali powietrza. W momencie maksymalnego przegrzania opuszczają saunę i schładzają się pod prysznicem, zaczynając natrysk od miejsc ciała oddalonych od serca. Bardzo ważne jest uzupełnianie płynów wodą mineralną. Skórę można posmarować odpowiednim kremem czy balsamem.

Sauna fińska w domu

Na rynku dostępne są rozwiązania, które umożliwiają stworzenie sauny fińskiej w domu, nawet niezbyt dużym kosztem. W zestawie znajduje się zarówno drewniana obudowa: ściany, sufit i podłoga, jak i wyposażenie: ławeczki, drzwi ze szkła hartowanego, piec czy termohigrometr, czyli urządzenie do pomiaru temperatury i wilgotności powietrza.

Domowa sauna fińska może mieć również inne źródło ciepła – coraz częściej zamiast pieca wykorzystywane są promienniki podczerwieni emitujące bezpieczną dla zdrowia energię podczerwoną. W tym przypadku temperatura jest niższa, waha się w przedziale 30–50°C, natomiast wilgotność sięga 5–25%.

Sauna fińska – wskazania

Sauna zalecana jest nie tylko w celu odprężenia i wypoczynku, ale także w niektórych chorobach układu oddechowego, chorobach zwyrodnieniowych stawów oraz w nadciśnieniu tętniczym. Wskazania do korzystania z sauny fińskiej to m.in.:

  • zaburzenia krążenia obwodowego,
  • astma,
  • reumatyzm,
  • otyłość,
  • schorzenia nerek,
  • zmniejszenie łaknienia,
  • depresja,
  • spadki ciśnienia tętniczego.

Sauna fińska – przeciwwskazania

Przeciwwskazaniem do korzystania z sauny fińskiej jest przeprowadzony wcześniej intensywny trening wytrzymałościowy, a w przypadku kobiet także ciąża i menstruacja. Ostrożność muszą zachować osoby z podwyższoną temperaturą ciała oraz stanami zapalnymi, szczególnie dotyczącymi stawów. Pobytu w saunie nie zaleca się także w wypadku niewydolności krążenia, cukrzycy, kamicy nerkowej, epilepsji, klaustrofobii, nowotworów, chorób wenerycznych, zakrzepowego zapalenia żył, niektórych schorzeń wzroku (np. jaskry) czy skóry (trądziku różowatego).

Zobacz film: Metody oczyszczania organizmu. Źródło: Stylowy Magazyn


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
16
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Odra u dzieci, niemowląt i dorosłych – objawy, przebieg i powikłania
Odra u dzieci, niemowląt i dorosłych – objawy, przebieg i powikłania
Plamki Koplika – jeden z pierwszych objawów w przebiegu odry
Plamki Koplika – jeden z pierwszych objawów w przebiegu odry
Z czego składa się smog i dlaczego jest niebezpieczny? 
Z czego składa się smog i dlaczego jest niebezpieczny? 
Domowe sposoby na duszący kaszel. Przyczyny duszącego kaszlu
Domowe sposoby na duszący kaszel. Przyczyny duszącego kaszlu
Ból gardła – przyczyny, rodzaje i objawy, leczenie
Ból gardła – przyczyny, rodzaje i objawy, leczenie
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?