Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak chronić oczy jesienią i zimą?
menu
Polub nas na Facebooku

Jak chronić oczy jesienią i zimą?

Nawykowo chronimy oczy przed słońcem wiosną i jesienią, nie zdając sobie sprawy, że jesienią i zimą oczy tak samo narażone są na niekorzystne działanie promieni UV jak w innych porach roku.

Śnieg i słońce – najważniejsze czynniki zimowego ryzyka

Jeśli przytrafi nam się śnieżna i mroźna zima, a w tym roku wszystko wskazują na to, że tak będzie, oprócz zwykłego promieniowania do naszych oczu dotrze także aż 85-95% promieniowania odbitego od śniegu bądź lodu, które działają jak lustro. Odblaski oraz ogniskowanie wzroku na promieniowaniu odbitym, kiedy wpatrujemy się w skrzący się śnieg, sprawiają, że bardzo łatwo wtedy o uszkodzenie rogówki i agresywne zapalenie spojówki.

Możemy też mieć do czynienia z tzw. ślepotą śnieżną. Warto wiedzieć, że już na wysokości 3000 metrów do naszych oczu dociera dwa razy większa ilość promieniowania UV. Jeśli więc szusując na nartach bez odpowiednich gogli poczujemy ból głowy, a potem pojawi się suchość oczu, pieczenie i łzawienie, wreszcie podwójne widzenie i przejściowa utrata wzroku, trwająca nawet kilka dni, objawy mogą być w równej mierze może być związane z wysokością, jak i z

drobnymi ubytkami w nabłonku rogówki, a nawet z jej poparzeniem. W tym przypadku nie obejdzie się bez wizyty u okulisty, ale w ramach pierwszej pomocy powinniśmy wpuścić do oczu krople nawilżające z dekspantenolem i filtrem UV, a na noc zastosować maść z witaminą A.

Czy wiesz, że…

Promieniowanie UV wzrasta o 3% co 400 m wysokości a aż 80% promieniowania UV jest odbijane przez śnieg i chmury także w trakcie pochmurnego dnia. Silny mroźny wiatr sprawia, że łatwo o odmrożenia powiek, a osoby cierpiące na tzw. zespół suchego oka będą odczuwały silniejsze niż zwykle dolegliwości.

Na śniegu najlepiej sprawdzają się okulary przeciwsłoneczne oznaczonych cyfrą 4, ponieważ ich szkła przepuszczają tylko 3-8% docierającego do oka światła. Dobrym rozwiązaniem w zimowych okularach przeciwsłonecznych są dodatkowe boczne osłony, a osoby uprawiające sporty zimowe nie powinny zapominać o goglach.

Jeśli zignorujemy ochronę oczu zimą, bo nawet w słoneczny dzień nie odczuwamy na śniegu żadnego dyskomfortu związanego ze wzrokiem, należy mieć świadomość, że wpływ promieniowania UV na nasze oczy możemy odczuć w przyszłości. Powoduje ono szybsze mętnienie soczewek, indukując rozwój zaćmy i przyspiesza powstawanie zwyrodnień plamki żółtej, czyli części siatkówki, który odpowiada za widzenie środka obrazu bez zniekształceń. U osób do tego predysponowanych, brak ochrony wzroku przed promieniowaniem UV może przyczynić się do powstania nowotworu wewnątrzgałkowego (czerniaka).

Sztuczne światło

Za dużo światła słonecznego – źle, za mało, też niedobrze. Jesienią i zimą spędzamy dużo czasu w domu, przy sztucznym świetle oraz wpatrując się w monitory urządzeń elektronicznych. Nasze oczy bardzo tego nie lubią. Nie dość, że narażamy się na wysuszenie śluzówki i doraźne problemy z akomodacją, ryzykujemy także rozwojem krótkowzroczności, w tym tej określanej mianem „krótkowzroczności kwarantannowej”, czyli indukowanej nadmiarem pracy i nauki zdalnej oraz odpoczywania od niej przed… komputerem.

Okres nasilonego życia towarzyskiego

Jesień i zima to także okres nasilonego życia towarzyskiego. Eksperymentując z makijażem, pamiętajmy, że rozmaite błyszczące dodatki, np. brokat, mogą dostać się do oczu oraz pod soczewki kontaktowe, wywołując podrażnienie. Na makijaż muszą szczególnie uważać osoby, które borykają się z zespołem suchego oka oraz przechodzą właśnie rekonwalescencję po laserowej korekcji wzroku. Przez około tydzień po zabiegu ważne jest, aby nie malować oczu. Jeśli zignorujemy zakaz, ryzykujemy niepotrzebne powikłania.

Dieta dla osób dbających o wzrok

Jesienią i zimą często mniej przejmujemy się dietą. Według doktora Victora Derhartuniana z kliniki laserowej korekcji wzroku SwissLaser w Warszawie, właśnie wtedy powinniśmy pamiętać, że na nasz wzrok dobrze wpływają:

  • Witamina A (odpowiada za dobre widzenie w dzień i w nocy, jej niedobór prowadzi do tzw. kurzej ślepoty). Znajdziemy ją w marchewce, tłuszczach takich jak masło i margaryna, jajach, mleku, czerwonej papryce.
  • Witamina C (wzmacnia naczynia krwionośne oczu, umożliwia odpowiednie działanie fotoreceptorów). Znajdziemy ją w pomidorach, kiszonej kapuście, owocach cytrusowych, jabłkach, brokułach i natce pietruszki.
  • Witamina E (chroni soczewkę przed mętnieniem, a plamkę żółtą przed zwyrodnieniem). Znajdziemy ją w rybach, tłuszczach i orzechach.

Cynk (przyczynia się do poprawnego widzenia barw i dostrzegania przedmiotów w ciemności) i selen (ma silne działanie antyoksydacyjne). Oba składniki mineralne znajdziemy w wątróbce, pestkach dyni, kakao, rybach i owocach morza.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
62
4
Polecamy
Okulary przeciwsłoneczne – z filtrem, polaryzacyjne, korekcyjne
Okulary przeciwsłoneczne – z filtrem, polaryzacyjne, korekcyjne TVN zdrowie
Okulary przeciwsłoneczne.
Jakie wybrać, by chroniły nasze oczy?
Okulary przeciwsłoneczne. Jakie wybrać, by chroniły nasze oczy? TVN zdrowie
Spanie w soczewkach kontaktowych.
Poradnik zdrowych oczu
Spanie w soczewkach kontaktowych. Poradnik zdrowych oczu Dzień Dobry TVN
Soczewki czy okulary - co jest bezpieczniejsze dla oka?
Soczewki czy okulary - co jest bezpieczniejsze dla oka? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Najlepszy krem do depilacji twarzy
Najlepszy krem do depilacji twarzy
Zaburzenia rytmu serca – rodzaje, przyczyny i objawy
Zaburzenia rytmu serca – rodzaje, przyczyny i objawy
Trombocyty – norma. Za niskie lub za wysokie płytki krwi
Trombocyty – norma. Za niskie lub za wysokie płytki krwi
Jak choruje mózg? 10 najczęściej diagnozowanych chorób
Jak choruje mózg? 10 najczęściej diagnozowanych chorób
Śpiączka farmakologiczna – głęboki sen pod stałą kontrolą lekarzy
Śpiączka farmakologiczna – głęboki sen pod stałą kontrolą lekarzy
Jak podnieść libido: afrodyzjaki, masaż, sport, relaks i sen, pewność siebie oraz urozmaicona gra wstępna
Jak podnieść libido: afrodyzjaki, masaż, sport, relaks i sen, pewność siebie oraz urozmaicona gra wstępna