Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jackfruit - największy owoc świata. Dlaczego warto jeść owoce chlebowca różnolistnego?

Jackfruit - największy owoc świata. Dlaczego warto jeść owoce chlebowca różnolistnego?

jackfruit

Fot. yaicyber / Getty Images

Jackfruit (dżakfrut) jest owocem indyjskiego drzewa o nazwie chlebowiec różnolistny. Posiada właściwości przeciwzapalne, antynowotworowe i regulujące poziom cukru we krwi. Dżakfrut działa ochronnie na układ sercowo-naczyniowy, przeciwdziałając nadciśnieniu tętniczemu, miażdżycy i chorobom serca. 

Jackfruit jest dużym, podłużnym owocem o żółto-zielonej barwie. Jest ceniony za swój unikalny smak oraz za wysoką wartość odżywczą i zdrowotną. Owoc dżakfrut wspomaga pracę układu krążenia oraz reguluje procesy trawienne, zapobiegając dolegliwościom żołądkowo-jelitowym.

Jackfruit - czym jest?

Jackfruit, a w spolszczeniu dżakfrut, jest owocem drzewa bochenkowego - chlebowca różnolistnego. Wywodzi się z Indii, ale można go również spotkać w Bangladeszu, Tajlandii, Birmie, Indonezji i Sri Lance. Chlebowiec różnolistny jest uprawiany nie tylko dla owoców. Pozyskuje się z niego również drewno o kolorze przypominającym mahoń. Dżakfrut ma podłużny kształt i nazywany jest największym owocem na świecie o przeciętnej wadze wynoszącej 10 kg. Nie stanowią jednak rzadkości okazy osiągające wagę 30 kg i 90 cm długości. Skórka jackfruita jest bardzo twarda i pokryta kolcami. Do jej usunięcia i wydostania kleistego miąższu o intensywnym, owocowym zapachu potrzebne jest ostre narzędzie. Niedojrzałe owoce dżakfrut mają zieloną barwę, a dojrzałe - ciemnożółtą lub jasnobrązową. Smak tego owocowego olbrzyma określany jest jako połączenie banana i ananasa.

Jackfruit - wartości odżywcze

Jackfruit jest kalorycznym owocem, gdyż w 100 g dostarcza około 94 kcal. Na rynku dostępny jest również w postaci suszonej i słodzonej o znacznie wyższej kaloryczności - aż 349 kcal/100 g. Dżakfrut stanowi bogate źródło witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W jego składzie znajdują się witaminy z grupy B (tiamina, ryboflawina, niacyna), witamina C, beta karoten, a także wapń, żelazo, potas, magnez, mangan i cynk. Owoc dżakfrut dostarcza również polifenoli roślinnych o silnym potencjale antyoksydacyjnym. W 100 g owocu znajduje się 24 g węglowodanów, 1.5 g białka i 0.3 g tłuszczu. Jackfruit zawiera także błonnik pokarmowy (1.6 g/100 g) zapewniający prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego.

Dżakfrut - właściwości zdrowotne

Owoc dżakfrut wykazuje liczne właściwości zdrowotne. Jest bogatym źródłem związków o działaniu przeciwutleniającym. Dzięki temu posiada wysoki potencjał przeciwnowotworowy, wzmacnia odporność organizmu i przeciwdziała rozwojowi schorzeń określanych jako choroby cywilizacyjne. Zalicza się do nich m.in. cukrzycę, miażdżycę, nadciśnienie tętnicze i chorobę niedokrwienną mięśnia sercowego. Dżakfrut odznacza się wysoką zawartością potasu, który reguluje wartości ciśnienia tętniczego krwi, a tym samym chroni przed chorobami układu sercowo-naczyniowego. Obecne w nim kwas foliowy i witamina B6 obniżają poziom aminokwasu - homocysteiny, która zwiększa ryzyko rozwoju miażdżycy. 

Dżakfrut w swoim składzie zawiera związki dodające energii i sił witalnych, zwalczające stres i przeciwdziałające ogólnemu zmęczeniu, zarówno fizycznemu, jak też psychicznemu. Ten olbrzymi owoc wspomaga procesy trawienne, pobudza pracę jelit i reguluje rytm wypróżnień przeciwdziałając uciążliwym zaparciom. Dżakfrut wykazuje właściwości: przeciwzapalne, odkażające i przeciwwrzodowe. Przyczynia się również do ustabilizowania poziomu cukru we krwi. Z tego powodu ekstrakty z owocu w indyjskiej medycynie naturalnej stosowane są w leczeniu stanów przedcukrzycowych i cukrzycy. Jackfruit dostarcza związków zapewniających zdrowe i mocne kości, dzięki czemu zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy. Zawartość żelaza i kwasu foliowego powoduje, że indyjski owoc przeciwdziała anemii.

Jackfruit - jakie ma zastosowanie kulinarne?

Jackfruit może być jedzony na surowo jako soczysta przekąska, ale również w postaci suszonej, gotowanej i kandyzowanej. Wykorzystywany jest jako składnik owocowych sałatek, galaretek oraz domowych przetworów: dżemów i soków. Z dojrzałych dżakfrutów przygotowuje się również desery. Owoce chlebowca różnolistnego znajdują zastosowanie jako dodatek do dań rybnych, mięsnych oraz do zup i ryżu. Pestki dżakfrutów można piec lub prażyć i spożywać w postaci wartościowej przekąski, np. po treningu. Niedojrzały owoc jackfruita po obróbce termicznej w smaku przypomina mięso, dlatego dodawany jest do dań obiadowych lub wegańskich burgerów. Należy jednak pamiętać, że dżakfruty zawierają niewielką ilość białka. Z tego powodu nie można ich spożywać jako substytut białka w diecie wegańskiej i wegetariańskiej. Niedojrzałe dżakfruty nie powinny być jedzone na surowo, gdyż zawierają związki antyodżywcze mogące wywoływać bóle brzucha, biegunkę, nudności i wymioty. Obróbka termiczna, np. gotowanie, pieczenie przyczynia się do unieczynnienia tych związków. Dżakfruty ze względu na wysoką kaloryczność powinny być jedzone z umiarem. Nie są wskazane osobom z otyłością i dążącym do redukcji masy ciała. Świeży owoc doskonale sprawdzi się jako przekąska po intensywnym wysiłku fizycznym, gdyż skutecznie uzupełni brakującą energię i dostarczy niezbędnych związków do regeneracji organizmu. 

Zobaczcie, jakie wartości odżywcze mają owoce i czy warto je jeść?

Zobacz film: Jakie wartości odżywcze mają owoce? Źródło: Wiem, co jem


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
146
12
Komentarze (3)
Mama
Gdzie to kupić? Jadł ktoś? ja bym chciała spróbować! Kiedyś próbowałam smoczego owocu, tej pitaji, pięknie wygląda, ale w smaku taka sobie. trzeba chyba lubić :)
Czytaj całość
Aga
Jak wielu owoców my w Polsce nie mamy i nie znamy! Ciekawe...
Czytaj całość
MM
Wow! Jestem pod wrażeniem. Ciekawe, czy można go kupić w Polsce. Chętnie bym go spróbowała! Ktoś może wie, gdzie go kupić?
Czytaj całość
Nie przegap
Jak zadbać o właściwe nawilżenie powietrza w mieszkaniu?
Jak zadbać o właściwe nawilżenie powietrza w mieszkaniu? Materiał sponsorowany
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Przepisy na pięć zdrowych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja)
Przepisy na pięć zdrowych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) Materiał sponsorowany
Test: Jak wyglądają płuca e-palacza i palacza tradycyjnego? Wpływ nikotyny na organizm
Test: Jak wyglądają płuca e-palacza i palacza tradycyjnego? Wpływ nikotyny na organizm
Jak podnieść ciśnienie tętnicze krwi?
Jak podnieść ciśnienie tętnicze krwi? Materiał sponsorowany
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie