Polub nas na Facebooku
Czytasz: Halibut – jakie ma wartości odżywcze i dlaczego warto go jeść?

Halibut – jakie ma wartości odżywcze i dlaczego warto go jeść?

Danie z halibutem

Fot: LauriPatterson / gettyimages.com

Halibut to jedna z większych i smaczniejszych ryb. Jest bardzo zdrowa, bo zawiera dużo cennych kwasów tłuszczowych omega 3, a także witaminę D. Dlaczego jeszcze warto sięgnąć po halibuta i jak rozpoznać, że ryba jest dobrej jakości?

Halibut zaliczany jest do jednych z popularniejszych i chętniej spożywanych ryb. Jest stosunkowo chudy, dlatego też chętnie sięgają po niego osoby na diecie. 100 gramów mięsa halibuta to zaledwie 91 kcal. Jednak niska kaloryczność to niejedyna zaleta tej ryby. Warto zwrócić na nią uwagę choćby ze względu na kwasy omega 3, witaminy z grupy B oraz witaminę D.

Halibut – wartości odżywcze

Halibut to przede wszystkim bogactwo witamin, zwłaszcza witamin z grupy B oraz witaminy D. Witaminy z grupy B mają olbrzymi wpływ na układ nerwowy, pomagają uporać się ze stresem, poprawiają także wygląd skóry. Dodatkowo witamina B6 uczestniczy w procesach krwiotwórczych. Witaminy D potrzebują nie tylko zęby czy kości. Związek ten ma niebagatelny wpływ na układ krążenia. Pomaga bowiem wyregulować poziom cholesterolu w organizmie. Badania pokazują, że wpływa również na stężenie glukozy we krwi, tym samym po halibuta powinny sięgać osoby, które chorują na cukrzycę.

Funkcjonowanie układu krążenia oraz serca wspomoże także potas, którego ryba zawiera całkiem sporo. Ze względu na selen halibut zalecany jest osobom, które mają problemy z tarczycą.

Warto zaznaczyć, że halibut jest doskonałym źródłem dobrze przyswajalnego białka. W 100 gramach mięsa znajduje się go aż 19 gramów. Tym samym może byś doskonałą alternatywą dla potraw mięsnych. Dodatkowo halibut zawiera aminokwasy egzogenne, czyli te, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Ryba zawiera przede wszystkim lizynę (1,9 g na 100 g), leucynę (1,69 g na 100 g), waliny (1,07 g na 100 g) i izoleucyny (0,96 g na 100 g).

Mimo że halibut nie jest tłustą rybą, zawiera całkiem sporo kwasów omega 3. Kwasy te mają korzystny wpływ na działanie układu krążenia. Chronią przed miażdżycą, udarem niedokrwiennym mózgu. Dodatkowo zapobiegają zakrzepom, obniżają poziom cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi.

Halibut – kto nie powinien go jeść?

Halibut, podobnie jak tuńczyk, ma zdolność kumulowania rtęci w swoim mięsie. Mimo że pierwiastek sam w sobie – w niewielkich ilościach – nie jest groźnych, to w przypadku kobiet w ciąży może być bardzo niebezpieczny. Zdarza się, że rtęć przebija się przez barierę krew-łożysko. Jeśli dotrze do płodu może spowodować nie odwracalne zmiany w jego układzie nerwowym. Ze względów bezpieczeństwa tygodniowa porcja halibuta nie powinna przekraczać 100 gramów.

Jak często należy jeść ryby? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Ile ryb powinno się spożywać w tygodniu? Źródło: Dzień Dobry TVN

Jak rozpoznać, że ryba jest świeża?

Zdrowa i smaczna ryba to taka, która jest świeża. Idąc do sklepu nie zawsze możemy mieć pewność, że oferowane tam produkty są dobrej jakości. Na szczęście nie trzeba być ekspertem, aby poznać czy ryba jest świeża czy nie. Na co zwrócić uwagę? Po pierwsze na zapach. Świeża ryba nie pachnie. Jeśli jednak jej zapach jest nieprzyjemny lub zbyt intensywny ryba może być już zepsuta. Po drugie skóra. U tych świeżych łuska jest błyszcząca i pokrywa ją śluz. Jeśli jest mętny ryba jest drugiej świeżości. Po trzecie oczy. Świeża ryba ma wypukłe, błyszczące oczy i czerwone skrzela. Po czwarte mięso. Mięso świeżej ryby przypomina gąbkę, tj. po dotknięciu powinno natychmiast wrócić do swojej poprzedniej postaci. Jeśli tak się nie dzieje ryba najprawdopodobniej jest już zepsuta i lepiej jej nie kupować.

Halibut – jak go przygotować?

Halibuta można przygotować na wiele sposobów. Jednak, aby zachować jak najwięcej substancji odżywczych, które znajdują się w mięsie ryby najlepsze będą pieczenie, grillowanie, gotowanie czy gotowanie na parze. Ryba doskonale sprawdzi się także w formie ryby po grecku, można ją łączyć także z różnego rodzaju sosami, np. pomidorowym, koperkowym. Rybę warto także podawać z warzywami, np. cukinią, porem czy papryką. Ze świeżego halibuta można przygotować także zupę rybną. Jego wędzona postać świetnie sprawdzi jako składnik past do pieczywa.

Przepis na pieczonego halibuta

100 gramów ryby posyp czarnym pierzem, ziołami prowansalskimi i odrobiną curry. Odstaw na pół godziny, aby przyprawy dobrze wsiąkły w mięso. W międzyczasie rozgrzej piekarnik do 180 stopni. Ułóż rybę na blaszce do pieczenia i piecz przez 20 minut. Podawaj z brązowym ryżem (lub kaszą, np. gryczaną) i sałatką z miksu sałat, pomidorów koktajlowych i ogórka.

Halibut doskonale smakuje z grillowanymi warzywami, np. cukinią, papryką czy ziemniakami.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
3
0
Polecamy
Ryby morskie - które warto jeść? Jakie ryby morskie są zdrowe?
Ryby morskie - które warto jeść? Jakie ryby morskie są zdrowe? Dzień Dobry TVN
Filet z dorsza – przepis na przepyszny posiłek
Filet z dorsza – przepis na przepyszny posiłek Dzień Dobry TVN
Jajko - czy jest zdrowe?
Jajko - czy jest zdrowe? TVN zdrowie
Jakie wartości odżywcze mają jajka? 
Jakie wartości odżywcze mają jajka?  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?