Polub nas na Facebooku
Czytasz: GUS: Polacy jedzą coraz mniej mięsa
menu
Polub nas na Facebooku

GUS: Polacy jedzą coraz mniej mięsa

Dwa kawałki mięsa

Fot: Claudia Totir / gettyimages.com

Mięso to podstawa codziennej diety wielu osób. Na szczęście nasza świadomość żywieniowa powoli się zmienia. Dane przedstawione przez Główny Urząd Statystyczny pokazują, że w minionym roku spożycie mięsa spadło o 20 proc. Co jeszcze zmieniło się w codziennej diecie Polaków?

Z raportu "Rolnictwo 2019" przygotowanego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że Polacy jedzą coraz mniej mięsa. W minionym roku przeciętny Polak zjadł 61 kg mięsa. To o 15,9 kg mniej niż w 2018 roku. Co ciekawe, z badania Market Research World na zlecenie Upfield w czasie pandemii aż 1/4 respondentów zrezygnowała z jedzenia mięsa.

A co wpływa na nasze codzienne wybory? Zdaniem autorów badania kluczowe znacznie ma dostępność poszczególnych produktów spożywczych, ich cena, miejsce zamieszkania, a także nasze zarobkami.

Co jedzą Polacy?

W minionym roku spadło nie tylko spożycie mięsa (w 2019 roku przeciętny Polak zjadł 61 kg mięsa, w 2018 roku ta wartość wyniosła 76,9 kg). Z raportu wynika, że w minionym roku Polacy spożywali mniej pieczywa (o 5,4 proc.), cukru (o 4,9 proc.), warzyw (o 3,9 proc. - 91,3 kg warzyw wobec 95,0 kg przed rokiem) w tym ziemniaków (o 7,4 proc.), ryb i owoców morza (o 3,6 proc.), mleka (o 2,4 proc.), produktów zbożowych (o 2,2 proc.), olejów i tłuszczów (o 1,9 proc.) w tym tłuszczów roślinnych (o 6,8 proc.), wędlin i przetworów mięsnych (o 1,5 proc.).

Wzrosło natomiast spożycie makaronów i produktów makaronowych (o 5,3 proc.), serów i twarogów (o 2,3 proc.) i owoców (o 1,1 proc.). Co ciekawe, coraz chętniej wydajemy pieniądze na gastronomię (o 4,6 proc.). Z raportu wynika także, że 25,1 proc. swoich zarobków Polacy wydaja na jedzenie i napoje bezalkoholowe.

Zobacz także: Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej 2020 - opis i zalecenia

Czy Polacy na stałe zmienili swoje nawyki żywieniowe?

W ocenie ekspertów spożycie mięsa w 2020 roku może być rekordowo niskie. Z badania przeprowadzonego przez Market Research World na zlecenie Upfield wynika, że w czasie pandemii Polacy częściej sięgali po produkty roślinne. Ponad 40 proc. badanych zmieniło swoje nawyki żywieniowe. 76,1 proc. respondentów przyznało, że je bardziej zdrowo. Ponad 70 proc. zaczęło częściej gotować w domu, 61,9 proc. ankietowanych wykorzystuje roślinne zamienniki mięsa. 59,5 proc. przyznało, że rzadziej sięga po nabiał, a 55,3 proc. pytanych ograniczyła spożycie mięsa.

Co czwarty pytany stwierdził, że po czasie izolacji podejmuje lepsze wybory żywieniowe, np. wybierając produkty zdrowsze i korzystniejsze dla planety. 19,3 proc. respondentów uważa, że teraz ich dieta jest bardziej różnorodna, a zakupy bardziej przemyślane i świadome.

Czy mięso jest zdrowe? Jak często można po nie sięgać? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Czy mięso jest zdrowe? Źródło: x-news

Polacy ciągle jedzą za mało warzyw

Mimo że mniejsze spożycie mięsa cieszy, to zdaniem specjalistów dieta Polaków ciągle wymaga naprawy. Raport przygotowany przez GUS pokazuje, że ciągle jemy za mało warzyw, a to właśnie one powinny stanowić podstawę naszego codziennego menu. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) powinniśmy ich zjadać minimum 400 g, a nawet do 1 kg.

Warzywa są niskokaloryczne, do tego zawierają niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witaminy oraz substancje odżywcze. Są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga nie tylko utrzymać prawidłową masę ciała, ale także obniża poziom poziom cholesterolu i zapobiega tworzeniu się groźnych złogów. Zbyt mało jemy też owoców. Mimo że zawierają więcej cukru, który sprzyja otyłości czy cukrzycy. To są bardzo zdrowe i bogate w witaminy.

Zobacz także: Błonnik – dlaczego powinien znaleźć się w codziennej diecie?

Dlaczego powinniśmy ograniczać mięso?

Mięso - samo w sobie - jest wartościowym produktem. Zawiera niezwykle cenne białko, żelazo oraz witaminę B12. Mimo to spożywane w nadmiarze może być niebezpieczne. Dotyczy to przede wszystkim czerwonego mięsa.

Światowa Organizacja Zdrowia powołuje się na badania, które jednoznacznie pokazują, że czerwone mięso jest równie szkodliwe co papierosy i alkohol. Tym samym może przyczynić się do rozwoju nowotworów. Nadmiar czerwonego mięsa w diecie najczęściej łączony jest z rozwojem raka jelita grubego. Mięso zawiera sporo tłuszczów nasyconych, które podnoszą poziom cholesterolu. Jego wysoki poziom sprzyja miażdżycy, udarowi, a także chorobom serca.

Osoby, które nie mogą objeść się bez mięsa, powinny wybierać drób, ale nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
70
6
Polecamy
GUS:
51,1 kg cukru zjada przeciętny Polak 
GUS: 51,1 kg cukru zjada przeciętny Polak  TVN zdrowie
Milion Polaków zrezygnowało z mięsa.
Jakie korzyści daje wykluczenie go z diety?
Milion Polaków zrezygnowało z mięsa. Jakie korzyści daje wykluczenie go z diety? TVN zdrowie
Zadbaj o swoją wątrobę.
"Dieta powinna bazować na produktach pochodzenia roślinnego"
Zadbaj o swoją wątrobę. "Dieta powinna bazować na produktach pochodzenia roślinnego" Dzień Dobry TVN
Zakłamane jedzenie.
Jakie są żywieniowe mity?
Zakłamane jedzenie. Jakie są żywieniowe mity? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Koronawirus - jak skutecznie obniżać gorączkę i uniknąć przedawkowania leków?
Koronawirus - jak skutecznie obniżać gorączkę i uniknąć przedawkowania leków?
Na czym polega operacja jaskry? Jak wygląda rekonwalescencja?
Na czym polega operacja jaskry? Jak wygląda rekonwalescencja?
Koronawirus na torbach, wózkach sklepowych, ubraniach - czy jest dla nas groźny?
Koronawirus na torbach, wózkach sklepowych, ubraniach - czy jest dla nas groźny?
Forsycja - działa ochronnie na wzrok i wątrobę. Jakie właściwości mają kwiaty forsycji?
Forsycja - działa ochronnie na wzrok i wątrobę. Jakie właściwości mają kwiaty forsycji?
Jakie są objawy padaczki u niemowlaka? Kiedy udać się do lekarza?
Jakie są objawy padaczki u niemowlaka? Kiedy udać się do lekarza?
Tyramina – amina, na którą trzeba uważać. W jakich produktach występuje?
Tyramina – amina, na którą trzeba uważać. W jakich produktach występuje?