Polub nas na Facebooku
Czytasz: Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich – czy konieczna jest ocena gotowości szkolnej?
menu
Polub nas na Facebooku

Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich – czy konieczna jest ocena gotowości szkolnej?

Chłopiec, który idzie do szkoły

Fot: asiseeit / gettyimages.com

Gotowość szkolna sześciolatków nie zawsze jest taka sama. Nie każde dziecko na tyle rozwinęło różne umiejętności, by sprostać szkolnym oczekiwaniom. Dlatego tak ważna jest właściwa ocena gotowości szkolnej.

Szkoła to ogromny krok dla sześciolatka czy nawet siedmiolatka. Jest zupełnie odmiennym środowiskiem, niż to znane mu do tej pory. Związana jest z dezorganizacją życia, zmianą środowiska, a także koniecznością sprostania nowym wyzwaniom. Szkoła to zatem stres, z którym różne dzieci w różny sposób sobie radzą. Gotowość do nauki pisania czy czytania też jest kwestią osobniczą. Są dzieci, które idąc do szkoły, nie mają pojęcia o czytaniu i pisaniu, a są też takie, które te umiejętności posiadły. Odpowiedni moment nauki w szkole warunkuje dalszy rozwój dziecka.

Czym jest gotowość szkolna?

Gotowość szkolna to pojęcie związane z oceną rozwoju dziecka na danym etapie. Wyróżnia się pewne kryteria gotowości szkolnej, będące pochodną wymagań nauczyciela, sytuacji rodzinnej i ambicji rodziców, a także systemu edukacji. Gotowość szkolna jest niejako zdolnością dziecka do podjęcia zadań rozwojowych na poziomie szkolnym. Przede wszystkim dziecko zmienia dotychczasową formę aktywności z zabawy na naukę. Musi być w stanie opanować umiejętności czytania, pisania, zdobywać wiedzę i ją wykorzystać, aktywnie uczestniczyć w życiu grupy rówieśniczej, osiągnąć pewien etap samodzielności i niezależności. Pod uwagę bierze się zatem również gotowość do uczenia się. Jest to bardzo ważny psychologiczny aspekt gotowości szkolnej. W tym zakresie dziecko musi być zainteresowane nauką i wyrażać chęć nauki. Mimo problemów, niepowodzeń powinno wykazywać jakiekolwiek, choć minimalne, postępy.

Zobacz także: Jak przebiega i dla kogo jest skierowana integracja sensoryczna?

Ocena gotowości szkolnej sześciolatków

Do oceny gotowości szkolnej sześciolatków stworzono specjalną skalę, w której wymieniono pewne zachowania i umiejętności dziecka. Gotowość szkolną sześciolatka ocenia się w kontekście jego działań i zachowań w przedszkolu bądź w szkole. Skala służąca ocenie gotowości szkolnej składa się z pięciu części:

A – zachowania i umiejętności związane z aktywnością poznawczą,

B – zachowanie w grupie rówieśników,

C – samodzielność i radzenie sobie w trudnych sytuacjach,

D – podejmowanie zadań pod kierunkiem nauczyciela,

E – gotowość do czytania i pisania.

Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich – jak ocenić?

Skala gotowości szkolnej, która służy ocenie gotowości sześciolatków, obejmuje pięć wymienionych wcześniej części, jak również kilka podskal obejmujących poszczególne umiejętności dziecka. Za każde z nich przyznaje się według odpowiedzi dziecka odpowiednio:

4 punkty – nie,

3 punkty – raczej nie,

2 punkty – raczej tak,

1 punkt – tak.

Jak wyglądają szkolne zajęcia? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Źródło: Dzień Dobry TVN.

Są również parametry mające wartości ujemne. Ocenia się m.in. to, czy dziecko:

  • potrafi rozróżnić 2 obrazki różniące się szczegółami,
  • potrafi słuchać uważnie,
  • rozróżnia kierunki prawo lewo,
  • rozróżnia pojęcia odnoszące się do przestrzeni,
  • zna pory roku i dni tygodnia,
  • układa puzzle,
  • potrafi narysować proste figury geometryczne,
  • liczy do 100,
  • potrafi właściwie trzymać ołówek,
  • potrafi lepić figurki z plasteliny,
  • potrafi samo się ubrać,
  • potrafi zapamiętać i wykonać polecenia,
  • sprząta zabawki,
  • wykazuje inicjatywę,
  • często zadaje pytania.

Zobacz także: Nadwrażliwość sensoryczna u dzieci i dorosłych – objawy i leczenie

Po co ocenia się gotowość szkolną sześciolatka?

Gotowość szkolna służy ocenie, czy dziecko ma szansę poradzić sobie w szkole. Dzieci na wczesnych etapach życia istotnie różnią się od siebie. Zwraca się uwagę przede wszystkim na różnice w posturze czy wzroście, jednak przede wszystkim bierze się pod uwagę aspekty dojrzałości szkolnej. Są dzieci, które w wieku 2,5 roku mogą iść do przedszkola i radzą sobie doskonale. Są takie, które po skończeniu 3 lat korzystają z pieluszek, nie potrafią samodzielnie jeść i nie są gotowe na przedszkole. Podobnie jest ze szkołą. Część dzieci w wieku 6 lat nie radzi sobie z pewnymi umiejętnościami na tyle, by dać sobie radę w szkole. Innym wręcz wskazane jest pójście wcześniej do szkoły, niż w wieku 7 lat. Rzetelna ocena gotowości szkolnej jest bardzo ważna, ponieważ zapobiega zaburzeniom w rozwoju na dalszych etapach. Nie powinno się twierdzić, że dziecko, nawet jeśli nie jest gotowe, to dorówna rówieśnikom. Program edukacji idzie do przodu i niestety dziecko, które na początku ma problemy z dotrzymaniem tempa rówieśnikom, najprawdopodobniej będzie je miało również w przyszłości.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
390
37
Polecamy
Czym jest dysortografia? Poznaj przyczyny, objawy i sposoby leczenia
Czym jest dysortografia? Poznaj przyczyny, objawy i sposoby leczenia Dzień Dobry TVN
Jak nauczyć dzieci rozumienia emocji? 
Jak nauczyć dzieci rozumienia emocji?  Dzień Dobry TVN
Problemy z koncentracją i pamięcią u dzieci i dorosłych –jak rozpoznać?
Problemy z koncentracją i pamięcią u dzieci i dorosłych –jak rozpoznać? TVN zdrowie
Co zrobić, gdy dziecko nie nawiązuje relacji z rówieśnikami 
Co zrobić, gdy dziecko nie nawiązuje relacji z rówieśnikami  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie