Polub nas na Facebooku
Czytasz: Fitness sylwetkowy – zasady, dieta, przebieg treningu
menu
Polub nas na Facebooku

Fitness sylwetkowy – zasady, dieta, przebieg treningu

kobieta na zajęciach fitness

Fot: Westend61 / gettyimages.com

Fitness sylwetkowy to dyscyplina sportowa, ukierunkowana na rozbudowę muskulatury przy jednoczesnej redukcji tkanki tłuszczowej. Proporcjonalną i wysportowaną sylwetkę osiąga się dzięki połączeniu restrykcyjnego treningu siłowego z wyszczuplającym. Nacisk kładzie się także na dietę.

Fitness sylwetkowy cieszy się zainteresowaniem szczególnie wśród kobiet. Na zawodach sędziowie oceniają nie tylko figurę, mięśnie, proporcje i symetrię ciała, ale również wdzięk osobisty, ubiór, a nawet fryzurę. Uprawianie tej dyscypliny poleca się również panom dla poprawy ogólnej tężyzny fizycznej i wyglądu.

Zobacz także:

Ćwiczenia po cesarce – kiedy i jakie ćwiczenia można wykonywać?

Odpowiedni trening fitness. Jakie są najlepsze ćwiczenia?

Zasady i podstawy core fitness, czyli treningu mięśni głębokich

Na czym polega fitness sylwetkowy?

Fitness sylwetkowy to dyscyplina sportowa ukierunkowana na budowanie muskulatury przy jednoczesnej redukcji tkanki tłuszczowej. Połączenie treningu siłowego z wyszczuplającym stanowi wyzwanie dla sportowca ze względu na przeciwstawny wpływ każdego z treningów na komórki mięśniowe. Efekt proporcjonalnej i wysportowanej sylwetki osiąga się dzięki łączeniu wysiłku fizycznego z restrykcyjną dietą, w której plan żywieniowy ewaluuje się w zależności od zaawansowania treningów oraz etapu przygotowań do zawodów.

Fitness sylwetkowy cieszy się zainteresowaniem szczególnie wśród kobiet. Panie podczas profesjonalnych występów prezentują symetrię ciała i proporcje figury. Ponadto ocenie sędziów poddawany jest ich osobisty wdzięk, kobiecość, strój, a nawet fryzura, biżuteria, opalenizna czy makijaż. Dyscyplina nie stanowi jednak wyłącznie domeny pań, polecana jest również panom dla poprawy ogólnej tężyzny fizycznej i wyglądu.

Fitness sylwetkowy przeznaczony jest dla wszystkich osób pragnących wyszczuplić i ukształtować ciało bez utraty masy mięśniowej. Jego istotą jest odpowiednie połączenie ćwiczeń siłowych i wytrzymałościowych. Optymalny okazuje się w tym przypadku trening w układzie tzw. superserii, ćwiczeń łączonych i treningów obwodowych. Na początek zaleca się wysiłek siłowy, a fazę redukcyjną – na zakończenie. Ćwiczenia na rzeźbę można urozmaicać również interwałami. Intensywność treningów zwykle określana jest jako umiarkowana.

Trening sylwetkowy – jak rozpocząć ćwiczenia?

Rozpoczęcie przygody z fitnessem sylwetkowym nie wymaga specjalnych przygotowań. Treningi można zacząć w każdym momencie życia, o ile nie ma zdrowotnych przeciwwskazań. Na początku zaleca się konsultację z wyspecjalizowanym w tym kierunku trenerem, który oceni wygląd sylwetki i jej potencjał oraz wstępnie zakwalifikuje do najlepiej rokującej kategorii, przygotuje program i harmonogram treningów oraz poprowadzi sesje.

Decydując się na fitness sylwetkowy, warto mieć świadomość wymagań, jakie stawia on przed zawodnikami. Aby osiągnąć odpowiednie proporcje ciała, należy uzbroić się w cierpliwość, wykazywać dużo samozaparcia, a czasem nawet być skłonnym do poświęceń. Codzienne, kilkudziesięciominutowe treningi, uzupełniane restrykcyjną dietą, nierzadko mogą złamać wolę walki. Z tego względu w treningu sylwetkowym wyróżnia się kilka kategorii, np. bikini fitness. Nie odbiega on znacząco od fitnessu sylwetkowego. Różnica tkwi w stopniu wyrzeźbienia ciała i pomniejszych detalach. W bikini fitness mile widziana jest mniejsza muskulatura, większą uwagę zwraca się na stan, kondycję i jędrność skóry.

Fitness sylwetkowy a dieta

Dieta przy fitnessie sylwetkowym opiera się na chudym mięsie drobiowym, wołowinie, pełnoziarnistym pieczywie i makaronach, ryżu oraz warzywach i rybach. Podstawowy plan żywieniowy powinien uwzględniać 5 posiłków. Do ważniejszych elementów jadłospisu należy białko, czyli budulec mięśni i powysiłkowy regenerator ich przeciążonych włókien. Powszechnym źródłem tego składnika są różnorodne produkty mleczne, w tym sery, a także jaja. Warto pamiętać, że celem diety nie jest pozyskiwanie energii, a rzeźbienie sylwetki i spalanie tłuszczu. Liczbę kalorii ustala się indywidualnie. Ich wartość zależy szczególnie od rodzaju treningu, tzn. inny zakres kaloryczny posiłków zaleca się na etapie budowania masy mięśniowej, a inny w czasie redukcji. Faza przygotowań do zawodów również wpływa na zmniejszenie bądź zwiększenie nawodnienia organizmu. Ograniczenie spożycia wody (tzw. odwodnienie) zalecane jest przed zawodami, podczas których sportowiec musi zaprezentować mięśnie. Pozbawiony wody układ mięśniowy wygląda korzystniej i sprawia wrażenie bardziej rozbudowanego. Przy fitnessie sylwetkowym bezwzględnie zabrania się spożywania przetworzonych produktów, słodyczy, napojów gazowanych i alkoholu, a także znacznej części owoców. Przestrzeganie restrykcyjnych zasad sprzyja efektywności treningów.

Fitness sylwetkowy – trening

Trening sylwetkowy wymaga pełnego zaangażowania. Sesja siłowo-wytrzymałościowa może odbywać się nawet 2 razy w ciągu dnia, szczególnie na etapie przygotowań do wyjścia na scenę. Jednak osobom zaczynającym przygodę z tym sportem proponuje się aktywność 3–4 razy w tygodniu. Kilkudziesięciominutowy wysiłek o umiarkowanej intensywności z czasem jest wydłużany, ciężary są zwiększane, rośnie częstotliwość treningów.

Jak dobrze zacząć dzień? Aerobik Agaty Dąbrowskiej i Bartka Palucha

Zobacz film: Jak dobrze zacząć dzień? Aerobik Agaty Dąbrowskiej i Bartka Palucha Źródło: Dzień Dobry TVN

Bibliografia:

1. Gacka N., „Diet Fit”, Dragon, Bielsko-Biała 2016.

2. Gacka N., „Zostań fit. Nowa ty w 180 dni”, Dragon 2015.

3. Ventuto T., „Spalaj tłuszcz, buduj mięśnie”, Galaktyka, Łódź 2014.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
61
6
Polecamy
Mezomorfik – kim jest?
Dieta i trening dla mezomorfika
Mezomorfik – kim jest? Dieta i trening dla mezomorfika Dzień Dobry TVN
Jak schudnąć z ud?
Jakie ćwiczenia są najlepsze?
Jaka dieta?
Jak schudnąć z ud? Jakie ćwiczenia są najlepsze? Jaka dieta? Dzień Dobry TVN
Trening siłowy – opis i plan do realizacji w domu.
Dla początkujących i nie tylko
Trening siłowy – opis i plan do realizacji w domu. Dla początkujących i nie tylko TVN zdrowie
Bieganie:
jak zacząć biegać i jak powinien wyglądać trening biegacza?
Bieganie: jak zacząć biegać i jak powinien wyglądać trening biegacza? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie