Polub nas na Facebooku
Czytasz: Eksperyment: Jak brak snu wpływa na organizm?
menu
Polub nas na Facebooku

Eksperyment: Jak brak snu wpływa na organizm?

Zobacz film: Eksperyment: Jak brak snu wpływa na ciało człowieka? Źródło: 36,6

Dwaj zawodnicy sumo, w dodatku bliźniacy, zdecydowali się wziąć udział w doświadczeniu przeprowadzanym w programie 36,6. Jeden z nich nie będzie spał przez dobę, natomiast drugi - może się spokojnie wyspać. Jak ich organizmy zareagowały w obu przypadkach? Jakie zmiany zaszły? Pora to sprawdzić. 

Dr Michał Skalski, psychiatra i specjalista w leczeniu zaburzeń snu, uważa, że sen jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Sen głęboki (a fazy snu są różne) jest odpowiedzialny za regenerację mózgu, ale co ciekawe powinno się spać 6-7 godzin dziennie, a nie jak wszyscy sądzą osiem!

Sen poniżej 5 godzin i powyżej 9 godzin ma dramatyczne skutki dla zdrowia. Były nawet badania pokazujące, że osoby śpiące poniżej 5 godzin i powyżej 9 godzin miały 3 razy wyszczy odsetek zgonów.

Sen dzielimy na płytki, głęboki, zwany też wolnofalowym i REM. Dla naszego zdrowia najważniejszy jest sen głęboki, gdyż wtedy mózg nic nie robi, odpoczywa, a więc i regeneruje się. Podczas fazy REM mózg pracuje bardzo intensywnie, ale ten sen niczemu nie służy. Z kolei podczas snu płytkiego jesteśmy w stanie nieświadomości. 

Polecamy: Fazy snu NREM i REM – różnice, fazy snu dzieci i dorosłych. Zaburzenia faz snu

Czy możemy wyspać się na zapas?

Niestety - nasz organizm jest w stanie "nadrobić" tylko dwie nieprzespane noce w ciągu tygodnia. Brak snu w większej ilości prowadzi do rozregulowania zegara biologicznego. W skrajnych sytuacjach - np. lekarz na dyżurze czy kierowca zawodowy, kilka drzemek w ciągu dnia zamiast spokojnie przespanej nocy może pozwolić utrzymać nam poziom koncentracji i uwagi w ciągu dnia. 

Zobacz film: Jak prawidłowo ułożyć się do snu? Źródło: Dzień Dobry TVN

Wynik eksperymentu

Tomek nie spał dzień i noc, a im dłużej był na nogach tym gorzej się czuł. Miał problemy z koordynacją, ale najgorzej było podczas eksperymentów - w czasie jazdy samochodem był zmęczony, zdekoncentrowany, miał przyspieszony oddech i nerwowe ruchy. Z kolei literowanie słów od tyłu w ogóle mu nie szło, nie mógł się skupić! Zobaczcie na filmie, jaki wpływ na zdrowie ma brak snu, a jest to wpływ ogromny. Dr Michał Skalski przestrzega wszystkich:

Człowiek niewyspany jest jak pijany. Jedna nieprzespana noc to jak pół promila. Po nieprzespanej nocy w ogóle nie powinniśmy siadać za kółko. I szanujmy swój sen, bo dzięki niemu poprawnie funkcjonujemy.
Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
54
10
Polecamy
Przełączasz drzemkę zamiast wstać?
Zobacz jak rujnujesz swoje zdrowie
Przełączasz drzemkę zamiast wstać? Zobacz jak rujnujesz swoje zdrowie Dzień Dobry TVN
Zdrowy sen – zasady higieny snu i jego wpływ na zdrowie
Zdrowy sen – zasady higieny snu i jego wpływ na zdrowie TVN zdrowie
Dyktat skowronków to dla sów prawdziwy terror!
A Ty o której wstajesz?
Dyktat skowronków to dla sów prawdziwy terror! A Ty o której wstajesz? Dzień Dobry TVN
Dlaczego podczas pełni księżyca śpimy gorzej?
Dlaczego podczas pełni księżyca śpimy gorzej? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Energooszczędne AGD. Jak wybrać sprzęt, który spełni oczekiwania i nie nadwyręży domowego budżetu?
Energooszczędne AGD. Jak wybrać sprzęt, który spełni oczekiwania i nie nadwyręży domowego budżetu? Materiał sponsorowany
Antybiotyki i leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – zasady terapii
Antybiotyki i leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – zasady terapii
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Jakie bakterie mogą żerować w lodówce i jak się ich pozbyć?
Jakie bakterie mogą żerować w lodówce i jak się ich pozbyć? Materiał sponsorowany