Polub nas na Facebooku
Czytasz: Egzaminy gimnazjalne ruszyły. Jak radzić sobie ze stresem?

Egzaminy gimnazjalne ruszyły. Jak radzić sobie ze stresem?

egzamin

Fot. PeopleImages / Getty Images

Stres jest nam potrzebny bowiem mobilizuje organizm do działania. Jednak w niektórych sytuacjach może działać także paraliżująco. Czym jest stres i jak sobie z nim poradzić? To pytanie zadaje sobie każdy przed ważnym wydarzeniem. Kwiecień to miesiąc bardzo stresujący dla gimnazjalistów: piszą oni egzamin, od którego zależeć może ich przyszłość. 

Stres jest reakcją organizmu w postaci mobilizacji energii do działania. U każdego człowieka reakcja na stres jest inna i determinują ją m. in. cechy osobowości, doświadczenia życiowe, zdolność przystosowania się i odporność psychiczna. Wyróżnia się trzy fazy stresu: alarmową, przystosowania i wyczerpania organizmu. Do objawów zaliczamy: reakcje fizjologiczne (np. nadmierna potliwość, nudności), emocjonalne (np. lęk, złość, agresja) oraz intelektualne (zaburzenia koncentracji, pamięci).

Niestety każdy z nas jest narażony na pojawienie się czynników stresujących. W kwietniu gimnazjaliści, którzy piszą swój pierwszy poważny egzamin, muszą zmierzyć się ze stresem z tym związanym. Nie wszystkich stres mobilizuje do działania. Bywa, że reakcją na stres będzie uczucie pustki w głowie, obniżona efektywność i tempo pracy, zwolniony refleks. Jak sobie poradzić ze stresem przed egzaminem?

Więcej: Stres – fazy rozwoju, skutki i objawy. Jak sobie z nim radzić?

Przede wszystkim należy pamiętać o relaksie. W przerwie między powtórkami należy wyjść na spacer, dotlenić organizm i pozwolić myślom odpocząć. Ruch na świeżym powietrzu sprawi, że zaczną się wydzielać endorfiny, czyli hormon szczęścia. Dzięki temu po powrocie do domu będziemy zrelaksowani i szczęśliwi, pełni energii do dalszego działania. 

Bardzo ważny jest także sen (8 godzin na dobę). Podczas snu to, czego nauczyliśmy się w ciągu dnia utrwala się, a nowa wiedza tworzy sieć połączeń z już istniejącą. 

Polecamy: Jak sobie radzić ze stresem? Sprawdzone sposoby walki z nim

Jak zapanować nad stresem w trakcie egzaminu? Praktyczne rady

  1. Przed wejściem na salę należy zjeść coś lekkiego - pusty żołądek nie sprzyja myśleniu.
  2. Skup się nad zadaniem - nie przeglądaj od razu wszystkich pytań, odpowiadaj na nie metodycznie, po kolei.
  3. Nie myśl o ocenie - najważniejsze jest wykonanie zadania.
  4. Przeszukuj pamięć - nawet jeśli nie do końca znasz odpowiedź, możesz ją odgadnąć na podstawie posiadanej wiedzy.
  5. Oddychaj - regularny oddech pozwoli ci lepiej myśleć.
  6. Po rozwiązaniu testu wróć do pytań, których nie jesteś pewien.

Dieta może wpłynąć na odczuwanie stresu

Zdrowe odżywianie jest niezwykle ważne w każdym okresie życia. Zbilansowana dieta dostarcza organizmowi niezbędnych minerałów i witamin, wspomagając mózg w czasie pracy oraz układ odpornościowy. W okresie wzmożonego  napięcia warto dostarczyć sobie nieco większej dawki witamin i minerałów. Poziom stresu skutecznie obniża witamina C, witamina E, witaminy B6, B12 oraz kwas foliowy. Także magnez, mangan oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 (tyrozyna, tryptofan, kwas dokozaheksaenowy) pozytywnie wpływają na układ nerwowy.

Techniki relaksacyjne

W przypadku, kiedy nie radzimy sobie ze stresem, dobrze udać się do psychologa. Dzięki terapii nauczymy się radzić sobie z problemami, rozładowywać napięcie i mobilizować się do działania pod wpływem stresu.

Polecamy: Trening Jacobsona – redukcja stresu poprzez relaksację ciała

Zobacz film:  Ćwiczenia, które pomogą pokonać stres. Źródło: 36,6


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
74
7
Polecamy
Jak opanować stres? Skuteczne sposoby, techniki i ćwiczenia
Jak opanować stres? Skuteczne sposoby, techniki i ćwiczenia Dzień Dobry TVN
Ratunku, boję się matury! Jak poradzić sobie ze stresem przed egzaminem?
Ratunku, boję się matury! Jak poradzić sobie ze stresem przed egzaminem? Dzień Dobry TVN
Matura 2018. Jak poradzić sobie ze stresem?
Matura 2018. Jak poradzić sobie ze stresem? TVN zdrowie
Psychosomatyczne objawy stresu i sposoby radzenia sobie z nimi 
Psychosomatyczne objawy stresu i sposoby radzenia sobie z nimi  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Małe AGD, które warto mieć w domu
Małe AGD, które warto mieć w domu Materiał sponsorowany
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Ekologiczne mycie i sprzątanie, czyli sposoby na ograniczenie środków chemicznych
Ekologiczne mycie i sprzątanie, czyli sposoby na ograniczenie środków chemicznych Materiał sponsorowany
Smog latem. Jak się przed nim chronić?
Smog latem. Jak się przed nim chronić? Materiał sponsorowany
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?