Polub nas na Facebooku
Czytasz: Domowe sposoby na zakwasy. Poznaj te najlepsze!
menu
Polub nas na Facebooku

Domowe sposoby na zakwasy. Poznaj te najlepsze!

Getty images/Emilia Manevska

Zakwasy to popularne dolegliwość po większości rodzajów treningów. Zakwasy są naturalnym następstwem wysiłku fizycznego, co nie oznacza, że nie warto z nimi walczyć. Jakie domowe sposoby na zakwasy warto stosować?

Zakwasy – co to i jakie są przyczyny?

Zakwasy po treningu są częstą przypadłością u osób, które wykonywały intensywny wysiłek fizyczny po dłuższej przerwie w ćwiczeniach. Wtedy pojawia się pytanie: czy mimo pojawiającego się bólu, można ćwiczyć bez żadnych konsekwencji? Trening na zakwasach jest możliwy, ale pod pewnymi warunkami.

Zakwasy to potoczne określenie zespołu opóźnionego bólu mięśniowego. Jego cechą charakterystyczną jest to, że pojawia się około 24-72 godziny po intensywnym wysiłku fizycznym, a zaczyna ustępować po kilku dniach. Teorii na temat przyczyn powstawania zakwasów jest wiele. Najpopularniejsza, ale jednocześnie błędna, mówi, że ból mięśni powoduje rozlany kwas mlekowy. Prawda jest jednak taka, że kwas mlekowy nie zalega w mięśniach, ponieważ najpóźniej kilka godzin po treningu (a często jeszcze w czasie jego trwania) zostaje wypłukany. Oznacza to, że nie może być przyczyną występowania zespołu opóźnionego bólu mięśniowego.

Popularne zakwasy są wynikiem mikrouszkodzeń mięśni powstających już podczas ćwiczeń. Silny ból mięśni po treningu najczęściej występuje u osób, które przed dużym wysiłkiem miały dłuższą przerwę w ćwiczeniach lub wcale ich nie wykonywały. W takiej sytuacji organizm nie jest przyzwyczajony do obciążeń, struktury mięśni zostają delikatnie naruszone, a to przekłada się na dolegliwości bólowe.

Przeczytaj także: Jak pozbyć się zakwasów z nóg?

Domowe sposoby na zakwasy – co robić?

Sprawdź listę najlepszych sposobów na zakwasy, które możesz zacząć stosować od zaraz:

  • Rób rozgrzewkę przed każdym treningiem – mięśnie są wtedy bardziej elastyczne i mniej podatne na mikrouszkodzenia
  • Przed treningiem wypij szklankę soku z wiśni – to skutecznie złagodzi ból mięśni, bo wiśnie zawierają duże ilości  substancji przeciwzapalnych i przeciwutleniających
  • Nawadniaj organizm – przygotuj domowy napój izotoniczny składający się z wody, miodu, soku z cytryny i solą.
  • Idź na basen – ten rodzaj ruchu pomoże przetransportować składniki odżywcze po całym organizmie.
  • Skorzystaj z sauny –wysoka temperatura poprawi krążenie, dotleni mięśnie i dotleni organizm.
  • Weź prysznic polewając się na przemian zimną i gorącą wodą – krew szybciej dotrze do uszkodzonych komórek i ją dotleni.
  • Stosuj masaże – poprawiają krążenie i rozluźniają mięśnie.
  • Posmaruj mięśnie octem – taki okład złagodzi ból.
  • Nie pij alkoholu po treningu – to mit, że picia piwa zapobiega powstawaniu zakwasów.

Przeczytaj także: Zakwasy po treningu - to dobrze czy źle?

Zobacz także video: Domowe sposoby na zakwasy. Poznaj te najlepsze!

x-news

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
83
6
Polecamy
Zakwasy po treningu – czy to dobrze, czy źle?
Co robić i jak sobie z nimi radzić? 
Zakwasy po treningu – czy to dobrze, czy źle? Co robić i jak sobie z nimi radzić?  TVN zdrowie
Sposób na zakwasy – co na nie poradzić?
Jak szybko pozbyć się zakwasów i jak zapobiegać ich powstawaniu? 
Sposób na zakwasy – co na nie poradzić? Jak szybko pozbyć się zakwasów i jak zapobiegać ich powstawaniu?  TVN zdrowie
Jak pozbyć się zakwasów?
Sprawdź, jakie są najlepsze metody na zakwasy
Jak pozbyć się zakwasów? Sprawdź, jakie są najlepsze metody na zakwasy Dzień Dobry TVN
Gdy pojawiają się zakwasy po treningu - to dobrze czy źle?
Gdy pojawiają się zakwasy po treningu - to dobrze czy źle? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis