Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dlaczego warto jeść zupy? 5 powodów, dlaczego zupy powinny znaleźć się w diecie
menu
Polub nas na Facebooku

Dlaczego warto jeść zupy? 5 powodów, dlaczego zupy powinny znaleźć się w diecie

Zupa krem z papryki

Fot. kabVisio / Getty Images

Zupy są zdecydowanie niedocenianym posiłkiem, który w ostatnich czasach poszedł trochę w odstawkę. Wbrew przekonaniom, wcale nie są trudne w przygotowaniu i nie pochłaniają tak dużo czasu, jak się niektórym wydaje. Dostarczają wielu niezbędnych składników odżywczych, są sycące, a przy tym niskokaloryczne. Zupy mają wiele zalet, dlatego zdecydowanie częściej powinny gościć w naszym menu.

Zupy - źródło wielu składników odżywczych

Zupy są bogate w składniki odżywcze, które wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Można je przygotować na różne sposoby, każdy może znaleźć coś dla siebie. Zazwyczaj są połączeniem wielu produktów – mięsa, warzyw, kasz lub makaronu i nabiału. Dzięki temu mogą stanowić pełnowartościowy posiłek.

Zupy są źródłem m.in. :

  • żelaza – pierwiastek ten bierze udział w wielu reakcjach enzymatycznych, transportuje tlen do komórek w całym organizmie,
  • magnezu – stabilizuje funkcje układu nerwowego, bierze udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów, jest odpowiedzialny za sprawne działanie układu naczyniowo – sercowego,
  • potasu – reguluje gospodarkę wodą i ciśnieni krwi, odpowiada za przekaz impulsów między komórkami, kontroluje pracę mięśni,
  • wapnia– buduje kości, bierze udział w procesie krzepnięcia krwi, wpływa na pobudliwość układu nerwowego, mięśni gładkich i szkieletowych,
  • fosforu – razem z wapniem odpowiada za mocne kości i zęby, jest nośnikiem informacji genetycznych, wspiera układ nerwowy,
  • beta karotenu (witaminy A) i witaminy E – są silnymi antyoksydantami, czyli walczą z wolnymi rodnikami,
  • błonnika i kwasów organicznych – regulują i wspierają pracę układu trawiennego.

Krótko gotowane zupy będą również zawierały witaminę C i witaminy z grupy B. Witamina C jest świetnym antyoksydantem oraz wzmacnia odporność. Natomiast witaminy z grupy B wspierają układ nerwowy, odpowiadają za dobre samopoczucie, wspierają metabolizm węglowodanów, tłuszczy i białek. Obróbka termiczna powoduje zniszczenie tych witamin, dlatego jeżeli zależy Ci na nich, pamiętaj o krótkim czasie gotowania warzyw. Zupy ugotowane na wyrze mięsnym będą zawierały również białko i tłuszcz. Białko to podstawowy element budulcowy w organizmie, a tłuszcz jest potrzebny m.in. do przyswajania witamin A, D, E i K. Dodatek kasz, pełnoziarnistego makaronu czy ryżu wzbogaci zupę o białko, minerały i witaminy oraz dostarczy więcej energii.

Polecamy również:
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia Materiał sponsorowany

Zobaczcie, jaki wywar na zupę będzie najzdrowszy:

Zobacz film: Jaki wywar na zupę jest najzdrowszy? Źródło: Wiem, co jem

Zupy są niskokaloryczne

Zupy same w sobie zawierają mało kalorii, to dodatek białego makaronu czy mącznych zasmażek dodają jej kaloryczności. Zupy są sycące, w szczególności kiedy zawieraj dużo warzyw. Są świetnym elementem diet redukcyjnych – dostarczają witamin i minerałów, są syte, a z dodatkiem chili, kurkumy czy imbiru wspomagają spalanie zgromadzonej tkanki tłuszczowej. Aby zupa była mniej tłusta (to zależy od wywaru), należy wstawić go do lodówki, a następnie przed pogrzaniem można zdjąć łyżką widoczną warstwę tłuszczu. Śmietanę można zastąpić pełnym mlekiem lub jogurtem naturalnym. Zupa będzie smakowała równie dobrze, przy czym będzie mniej kaloryczna i wzbogacona o wartości jakie niosą ze sobą mleko (witamina D, wapń) i jogurt naturalny (bakterie wspierające układ trawienny). Dodatkowo, zupa podana jako pierwsze danie wypełnia częściowo żołądek i zostawia mniej miejsca na drugie danie.

Zupy są szybkie i łatwe w przygotowaniu

Do ugotowania zupy nie trzeba mieć specjalnie wielkich umiejętności kulinarnych, tak naprawdę wystarczą tylko chęci. Sporo osób w dzisiejszych czasach żyje w biegu, a przygotowanie zupy z mrożonki czy zupy krem to kwestia 20 minut. Dobrym pomysłem jest przygotowanie zupy w dużym garnku, starczy na więcej porcji, które można zamrozić i zjeść innym razem.

Zupy są uniwersalne

Tyle ile jest ludzi, tyle jest pomysłów na zupę. W tym wypadku tylko wyobraźnia stanowi ograniczenie. Zupy można komponować w bardzo różny sposób, każdy może odnaleźć coś dla siebie. Zupy to nie tylko popularna pomidorowa czy rosół, ale również smaki i aromaty z różnych części świata, dobór warzyw jest dowolny, komponowanie zaczyna się już od wywaru (mięsne – z drobiu, wołowiny, kaczki itp., warzywne, na maśle), zupy z mrożonek, z produktów sezonowych, czy przeróżne zupy krem z kalafiora, groszku, z zielonych warzyw, z soczewicy. Wystarczy chcieć!

Polecamy: 5 zdrowych przepisów na zupy-kremy

Magia zup: w lecie gaszą pragnienie, w zimę rozgrzewają

W upalne dni zupa wydaje się być niezbyt dobrym pomysłem. Jednak zupa nie zawsze musi być jedzona na gorąco. Chłodniki doskonale ugaszą pragnienie w gorący dzień, przy okazji wyplenią żołądek, są lekkie, a apetyt w upalne dni jest zazwyczaj mniejszy. Zupy owocowe również będą wspaniałym orzeźwieniem. W okres jesienno-zimowym gorąca zupa doskonale rozgrzeje organizm i z odpowiednimi dodatkami wzmocni odporność organizmu. Jedząc gorącą zupę, organizm zużyje mniej energii na ogrzanie treści. Dodatek cebuli i czosnku (naturalny antybiotyk), chili, kurkumy, imbiru czy cynamonu wzmocni układ odpornościowy, rozgrzeje organizm, co więcej poprawi również trawienie.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
3
0
Polecamy
Flaki po zamojsku – pyszne danie na jesienne wieczory!
Flaki po zamojsku – pyszne danie na jesienne wieczory! Dzień Dobry TVN
Lekki obiad, czyli jak zjeść zdrowo i pysznie, a do tego mało kalorycznie
Lekki obiad, czyli jak zjeść zdrowo i pysznie, a do tego mało kalorycznie Dzień Dobry TVN
Szparagi – doskonałe na lato.
Wartości odżywcze i właściwości szparagów
Szparagi – doskonałe na lato. Wartości odżywcze i właściwości szparagów TVN zdrowie
Dieta na jesień powinna być bogata w witaminy i minerały, by zwiększać odporność
Dieta na jesień powinna być bogata w witaminy i minerały, by zwiększać odporność TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis