Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dlaczego warto jeść zupy? 5 powodów, dlaczego zupy powinny znaleźć się w diecie
menu
Polub nas na Facebooku

Dlaczego warto jeść zupy? 5 powodów, dlaczego zupy powinny znaleźć się w diecie

Zupa krem z papryki

Fot. kabVisio / Getty Images

Zupy są zdecydowanie niedocenianym posiłkiem, który w ostatnich czasach poszedł trochę w odstawkę. Wbrew przekonaniom, wcale nie są trudne w przygotowaniu i nie pochłaniają tak dużo czasu, jak się niektórym wydaje. Dostarczają wielu niezbędnych składników odżywczych, są sycące, a przy tym niskokaloryczne. Zupy mają wiele zalet, dlatego zdecydowanie częściej powinny gościć w naszym menu.

Zupy są bogate w składniki odżywcze, które wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Można je przygotować na różne sposoby, każdy może znaleźć coś dla siebie. Zazwyczaj są połączeniem wielu produktów – mięsa, warzyw, kasz lub makaronu i nabiału. Dzięki temu mogą stanowić pełnowartościowy posiłek.

Zobacz także:

Zwiększa płodność, chroni przed rakiem... Poznaj 8 zdrowotnych korzyści z jedzenia zupy pomidorowej

Żurek czy barszcz biały? Czym się różnią i który jest zdrowszy?

#ObiadNaZdrowie: cebulowa zupa krem z grzankami - przepis na zdrowe danie

1. Zupy są bogate w substancje odżywcze

  • żelazo – pierwiastek ten bierze udział w wielu reakcjach enzymatycznych, transportuje tlen do komórek w całym organizmie,
  • magnez – stabilizuje funkcje układu nerwowego, bierze udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów, jest odpowiedzialny za sprawne działanie układu naczyniowo – sercowego,
  • potas – reguluje gospodarkę wodą i ciśnieni krwi, odpowiada za przekaz impulsów między komórkami, kontroluje pracę mięśni,
  • wapń– buduje kości, bierze udział w procesie krzepnięcia krwi, wpływa na pobudliwość układu nerwowego, mięśni gładkich i szkieletowych,
  • fosfor – razem z wapniem odpowiada za mocne kości i zęby, jest nośnikiem informacji genetycznych, wspiera układ nerwowy,
  • beta karoten (witaminy A) i witaminy E – są silnymi antyoksydantami, czyli walczą z wolnymi rodnikami,
  • błonnik i kwasy organiczne – regulują i wspierają pracę układu trawiennego.

Krótko gotowane zupy będą również zawierały witaminę C i witaminy z grupy B. Witamina C jest świetnym antyoksydantem oraz wzmacnia odporność. Natomiast witaminy z grupy B wspierają układ nerwowy, odpowiadają za dobre samopoczucie, wspierają metabolizm węglowodanów, tłuszczy i białek. Obróbka termiczna powoduje zniszczenie tych witamin, dlatego jeżeli zależy Ci na nich, pamiętaj o krótkim czasie gotowania warzyw. Zupy ugotowane na wyrze mięsnym będą zawierały również białko i tłuszcz. Białko to podstawowy element budulcowy w organizmie, a tłuszcz jest potrzebny m.in. do przyswajania witamin A, D, E i K. Dodatek kasz, pełnoziarnistego makaronu czy ryżu wzbogaci zupę o białko, minerały i witaminy oraz dostarczy więcej energii.

2. Zupy są niskokaloryczne

Zupy same w sobie zawierają mało kalorii, to dodatek białego makaronu czy mącznych zasmażek dodają jej kaloryczności. Zupy są sycące, w szczególności kiedy zawieraj dużo warzyw. Są świetnym elementem diet redukcyjnych – dostarczają witamin i minerałów, są syte, a z dodatkiem chili, kurkumy czy imbiru wspomagają spalanie zgromadzonej tkanki tłuszczowej. Aby zupa była mniej tłusta (to zależy od wywaru), należy wstawić go do lodówki, a następnie przed pogrzaniem można zdjąć łyżką widoczną warstwę tłuszczu. Śmietanę można zastąpić pełnym mlekiem lub jogurtem naturalnym. Zupa będzie smakowała równie dobrze, przy czym będzie mniej kaloryczna i wzbogacona o wartości jakie niosą ze sobą mleko (witamina D, wapń) i jogurt naturalny (bakterie wspierające układ trawienny). Dodatkowo, zupa podana jako pierwsze danie wypełnia częściowo żołądek i zostawia mniej miejsca na drugie danie.

3. Zupy są szybkie i łatwe w przygotowaniu

Do ugotowania zupy nie trzeba mieć specjalnie wielkich umiejętności kulinarnych, tak naprawdę wystarczą tylko chęci. Sporo osób w dzisiejszych czasach żyje w biegu, a przygotowanie zupy z mrożonki czy zupy krem to kwestia 20 minut. Dobrym pomysłem jest przygotowanie zupy w dużym garnku, starczy na więcej porcji, które można zamrozić i zjeść innym razem.

4. Zupy są dla każdego

Tyle ile jest ludzi, tyle jest pomysłów na zupę. W tym wypadku tylko wyobraźnia stanowi ograniczenie. Zupy można komponować w bardzo różny sposób, każdy może odnaleźć coś dla siebie. Zupy to nie tylko popularna pomidorowa czy rosół, ale również smaki i aromaty z różnych części świata, dobór warzyw jest dowolny, komponowanie zaczyna się już od wywaru (mięsne – z drobiu, wołowiny, kaczki itp., warzywne, na maśle), zupy z mrożonek, z produktów sezonowych, czy przeróżne zupy krem z kalafiora, groszku, z zielonych warzyw, z soczewicy. Wystarczy chcieć!

5. Zupy w lecie gaszą pragnienie, w zimę rozgrzewają

W upalne dni zupa wydaje się być niezbyt dobrym pomysłem. Jednak zupa nie zawsze musi być jedzona na gorąco. Chłodniki doskonale ugaszą pragnienie w gorący dzień, przy okazji wyplenią żołądek, są lekkie, a apetyt w upalne dni jest zazwyczaj mniejszy. Zupy owocowe również będą wspaniałym orzeźwieniem. W okres jesienno-zimowym gorąca zupa doskonale rozgrzeje organizm i z odpowiednimi dodatkami wzmocni odporność organizmu. Jedząc gorącą zupę, organizm zużyje mniej energii na ogrzanie treści. Dodatek cebuli i czosnku (naturalny antybiotyk), chili, kurkumy, imbiru czy cynamonu wzmocni układ odpornościowy, rozgrzeje organizm, co więcej poprawi również trawienie.

Dlaczego warto jeść zupy i jak je przygotowywać, aby zachowały wartości odżywcze? Dowiecie się tego z filmu:

Zobacz film: Dlaczego warto jeść zupy? Źródło: x-new

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
8
0
Polecamy
5 najzdrowszych zup.
Dlaczego warto na stałe wprowadzić je do menu?
5 najzdrowszych zup. Dlaczego warto na stałe wprowadzić je do menu? Dzień Dobry TVN
Co jemy w maju?
Czas na wiosenne, sezonowe warzywa!
Co jemy w maju? Czas na wiosenne, sezonowe warzywa! Dzień Dobry TVN
Co jeść w upalne dni?
Propozycje lekkich dań na lato
Co jeść w upalne dni? Propozycje lekkich dań na lato TVN zdrowie
Groszek cukrowy – właściwości i wartości odżywcze.
Jak przechowywać i przygotowywać groszek?
Groszek cukrowy – właściwości i wartości odżywcze. Jak przechowywać i przygotowywać groszek? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie
Owoce cytrusowe – rodzaje i właściwości. Jak myć owoce cytrusowe? Czy można jeść cytrusy w ciąży?
Owoce cytrusowe – rodzaje i właściwości. Jak myć owoce cytrusowe? Czy można jeść cytrusy w ciąży?
Angina Plauta-Vincenta: co to za choroba? Leczenie i objawy
Angina Plauta-Vincenta: co to za choroba? Leczenie i objawy
Gorączka a karmienie piersią - sposoby na zbicie temperatury u naturalnie karmiącej matki
Gorączka a karmienie piersią - sposoby na zbicie temperatury u naturalnie karmiącej matki
Wanilia – zastosowanie w formie przyprawy, właściwości lecznicze
Wanilia – zastosowanie w formie przyprawy, właściwości lecznicze
Łojotokowe zapalenie skóry u niemowląt – kosmetyki, pielęgnacja
Łojotokowe zapalenie skóry u niemowląt – kosmetyki, pielęgnacja