Polub nas na Facebooku
Czytasz: Świąteczne śledzie. Dlaczego warto jeść śledzie w Wigilię?
menu
Polub nas na Facebooku

Świąteczne śledzie. Dlaczego warto jeść śledzie w Wigilię?

Getty Images

Śledzie są bardzo zdrowe, ale ich spożycie w Polsce spada. Najpopularniejsze są w okresie Bożego Narodzenia, ale warto je jeść nie tylko wtedy. Oczywiście warto także odpowiednio je przyrządzić.

Mięso śledzia zawiera dużo białka, a w nim znajdziemy pożyteczne aminokwasy (m.in. lizynę, niezbędną mięśniom i kościom, poprawiającą koncentrację umysłową, uczestniczącą w produkcji hormonów, przeciwciał i enzymów, a także łagodzącą objawy infekcji; metioninę, pomocną w odtruwaniu organizmu i oczyszczaniu go ze szkodliwych toksyn; cysteinę, której niedobór przejawia się np. rozdwajaniem końcówek włosów czy łamliwością paznokci).

Jak wybrać najlepsze śledzie? Odpowiedź na filmie:

Zobacz film: Śledzie - jak wybrać te najlepsze? Źródło: Wiem, co jem, wiem, co kupuję

W śledziach znajdziemy także bardzo dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Co ciekawe jest ich więcej w śledziach niż w łososiu czy tuńczyku. Kwasy tłuszczowe przyczyniają się do obniżenia ciśnienia tętniczego oraz regulują poziom cholesterolu.

W śledziach znajdziemy także:

  • witaminę D3 - wpływa na układ odpornościowy oraz kondycję układu kostnego;
  • witaminę B6 - niezbędną do produkcji czerwonych krwinek;
  • witaminę B12 - pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu;
  • potas -  reguluje napięcie mięśniowe, ciśnienie krwi, pracę nerek i rytm serca oraz dotlenia mózg, usprawniając procesy myślowe;
  • fosfor - wspiera pracę mózgu;
  • selen - pozytywnie wpływa na układ odpornościowy i chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, przyspieszających proces starzenia organizmu

Jakie śledzie są najzdrowsze?

Mamy złe wieści - śledzie w oleju czy sosie śmietanowym wcale nie są najzdrowsze. Owszem, ryby w zalewach z oleju mają więcej kwasów tłuszczowych, ale są bardzo ciężkie dla naszych żołądków. Najlepiej jest upiec lub ugotować na parze świeże filety rybne, po uprzednim wymoczeniu ich w wodzie w celu pozbycia się soli z filetów.

Przetwory śledziowe mogą zawierać bardzo dużo konserwantów, a ryby w zalewie z octu (który w małych ilościach pobudza trawienie) jedzone w nadmiarze mogą podrażnić błony śluzowe żołądka.

Przekonajcie się, jaką rolę pełni witamina D w naszym organizmie:

Zobacz film: Rola witaminy D w organizmie. Źródło: Wiem, co jem i wiem, co kupuję

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
35
5
Polecamy
Ryby - które warto jeść?
Jakie ryby morskie są zdrowe?
Ryby - które warto jeść? Jakie ryby morskie są zdrowe? Dzień Dobry TVN
Jakie ryby należy jeść, a jakich unikać?
Jakie ryby należy jeść, a jakich unikać? TVN zdrowie
Kwas oleinowy – jakie ma właściwości i zastosowanie.
Charakterystyka niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych
Kwas oleinowy – jakie ma właściwości i zastosowanie. Charakterystyka niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych TVN zdrowie
Jakie są najlepsze witaminy dla sportowców?
Jakie są najlepsze witaminy dla sportowców? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć?
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć? Materiał sponsorowany
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka Materiał sponsorowany
Jak chronić skórę przed słońcem?
Jak chronić skórę przed słońcem?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?