Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dlaczego warto jeść śledzie?
menu
Polub nas na Facebooku

Dlaczego warto jeść śledzie?

Płaty śledzia, które leżą na desce, obok widać ćwikłę

Fot: Anna / stock.adobe.com

Śledzie są bardzo zdrowe, ale ich spożycie w Polsce spada. Najpopularniejsze są w okresie Bożego Narodzenia, ale warto je jeść nie tylko wtedy. Oczywiście warto także odpowiednio je przyrządzić.

Mięso śledzia zawiera dużo białka, a w nim znajdziemy pożyteczne aminokwasy (m.in. lizynę, niezbędną mięśniom i kościom, poprawiającą koncentrację umysłową, uczestniczącą w produkcji hormonów, przeciwciał i enzymów, a także łagodzącą objawy infekcji; metioninę, pomocną w odtruwaniu organizmu i oczyszczaniu go ze szkodliwych toksyn; cysteinę, której niedobór przejawia się np. rozdwajaniem końcówek włosów czy łamliwością paznokci).

Jak wybrać najlepsze śledzie? Odpowiedź na filmie:

Zobacz film: Śledzie - jak wybrać te najlepsze? Źródło: Wiem, co jem, wiem, co kupuję

W śledziach znajdziemy także bardzo dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Co ciekawe jest ich więcej w śledziach niż w łososiu czy tuńczyku. Kwasy tłuszczowe przyczyniają się do obniżenia ciśnienia tętniczego oraz regulują poziom cholesterolu.

W śledziach znajdziemy także:

  • witaminę D3 - wpływa na układ odpornościowy oraz kondycję układu kostnego;
  • witaminę B6 - niezbędną do produkcji czerwonych krwinek;
  • witaminę B12 - pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu;
  • potas -  reguluje napięcie mięśniowe, ciśnienie krwi, pracę nerek i rytm serca oraz dotlenia mózg, usprawniając procesy myślowe;
  • fosfor - wspiera pracę mózgu;
  • selen - pozytywnie wpływa na układ odpornościowy i chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, przyspieszających proces starzenia organizmu

Jakie śledzie są najzdrowsze?

Mamy złe wieści - śledzie w oleju czy sosie śmietanowym wcale nie są najzdrowsze. Owszem, ryby w zalewach z oleju mają więcej kwasów tłuszczowych, ale są bardzo ciężkie dla naszych żołądków. Najlepiej jest upiec lub ugotować na parze świeże filety rybne, po uprzednim wymoczeniu ich w wodzie w celu pozbycia się soli z filetów.

Przetwory śledziowe mogą zawierać bardzo dużo konserwantów, a ryby w zalewie z octu (który w małych ilościach pobudza trawienie) jedzone w nadmiarze mogą podrażnić błony śluzowe żołądka.

Przekonajcie się, jaką rolę pełni witamina D w naszym organizmie:

Zobacz film: Rola witaminy D w organizmie. Źródło: Wiem, co jem i wiem, co kupuję

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
35
4
Polecamy
Ryby - które warto jeść? Jakie ryby morskie są zdrowe?
Ryby - które warto jeść? Jakie ryby morskie są zdrowe? Dzień Dobry TVN
Tłuszcz powoduje otyłość i miażdżycę? Prawda czy mit? Wpływ na organizm człowieka
Tłuszcz powoduje otyłość i miażdżycę? Prawda czy mit? Wpływ na organizm człowieka Dzień Dobry TVN
Karp – właściwości odżywcze i sposoby przygotowania
Karp – właściwości odżywcze i sposoby przygotowania TVN zdrowie
Jakie ryby należy jeść, a jakich unikać?
Jakie ryby należy jeść, a jakich unikać? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami Materiał sponsorowany
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Czym jest detektor tętna płodu i jak działa? Od kiedy można go używać?
Czym jest detektor tętna płodu i jak działa? Od kiedy można go używać?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?