Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dlaczego szybkie odchudzanie jest niezdrowe?

Dlaczego szybkie odchudzanie jest niezdrowe?

Zainteresował Cię ten artykuł?
Kobieta mierzy swój obwód w talii.

Fot. Peopleimages / Getty Images

Od jakiegoś czasu można zaobserwować zwiększone zainteresowanie zdrowym stylem życia. Ludzie masowo ruszyli na siłownie, chwytając się za różne diety cud, które mają sprawić, że zbędne kilogramy znikną w mgnieniu oka. Często wiąże się to z monodietami, głodówkami, omijaniem posiłków i zbyt dużym wysiłkiem w stosunku do spożywanych kalorii. Diety i aktywność fizyczna raczej kojarzą się ze zdrowiem, jednak zbyt szybka utrata wagi i długoterminowe restrykcyjne diety, niosą ze sobą poważne konsekwencje.

Spowolnienie metabolizmu

Metabolizm to proces, który podtrzymuje funkcje życiowe przez pozyskiwanie energii i składników odżywczych z pożywienia i odpowiednio je wykorzystuje. W czasie głodu spowodowanego zbyt małymi porcjami i wzmożoną aktywnością fizyczną, tempo metabolizmu spowalnia i zmniejsza się ilość zużywanej energii, co skutkuje brakiem siły. W ramach zabezpieczenia, organizm odkłada energię w postaci tkanki tłuszczowej. Dodatkowo, gdy organizm nie może uzyskać odpowiedniej ilości energii z pożywienia podczas wysiłku fizycznego, zaczyna pobierać ją z aminokwasów zmagazynowanych w mięśniach, co się wiąże z utratą tkanki mięśniowej.

Obniżenie odporności

Źle zbilansowana dieta prowadzi do niedoborów witamin i wartościowych składników odżywczych. Monodiety zazwyczaj opierają się na jedzeniu tych samych produktów, często ograniczając spożycie np. tłuszczy czy węglowodanów (np. dieta białkowa, kapuściana czy tłuszczowa). Takie diety nie dostarczają wszystkich składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odbija się to na odporności organizmu, który jest osłabiony i podatny na infekcje. Skutkiem ubocznym może być również anemia. Niedobory żelaza i witaminy B12 często występują u osób nie stosujących żadnych diet, dlatego ryzyko przy monodietach znacznie wzrasta.

Jak powinna wyglądać dobrze zbilansowana dieta? Odpowiedź znajdziecie na filmie:

Zobacz film: Jak powinna wyglądać dobrze zbilansowana dieta? Źródło: Dzień Dobry TVN

Zaburzenia hormonalne

Ten problem głównie dotyczy kobiet, a w szczególności nastolatek. Stres związany z odchudzaniem, dążeniem do idealnej sylwetki, duża ilość ćwiczeń i małe posiłki przyczyniają się do zwiększenia wydzielania ilości prolaktyny przez przysadkę mózgową Prolaktyna hamuje produkcję progesteronu i estrogenu przez jajniki, czego następstwem są zaburzenie miesiączkowania, bóle piersi i migreny.

Zakwaszenie organizmu

Zbyt duże spożycie białka i wzmożony wysiłek fizyczny przy niedostatecznej ilości warzyw i owoców, może prowadzić do zachwiania gospodarki kwasowo – zasadowej organizmu. Przy zakwaszeniu organizmu pozbywanie się rezerw tłuszczu jest ograniczone, może wystąpić trądzik, skóra jest przesuszona, występują problemy z trawieniem, spadek siły oraz skurcze mięśni.

Problemy z pamięcią i koncentracją

Aby mózg mógł odpowiednio pracować, potrzebuje paliwa w postaci witamin, minerałów, tłuszczów i glukozy. W dalszym ciągu wiele osób traktuje tłuszcze jako wroga numer jeden, szczególnie podczas diety. Jest to błąd, ponieważ są one niezbędne do prawidłowej pracy organizmu, w tym mózgu. Ograniczenie spożycia kwasów Omega 3 i 6 (np. orzechy, tłuste ryby, oleje), glukozy (cukry proste), która reguluje m.in. pracę układu nerwowego i mózgu, skutkuje obniżeniem koncentracji i problemach z pamięcią, rozdrażnieniem, spadkiem motywacji i nastroju.

Zły stan włosów, skóry i paznokci

Skutki źle zbilansowanej diety można zaobserwować również w pogarszającym się stanie włosów, skóry i paznokci. Przy niedoborach witamin i minerałów włosy i paznokcie stają się kruche i łamliwe, ich wzrost może zostać spowolniony, może wystąpić nadmierne wypadanie włosów, skóra staje się sucha i matowa, może pojawić się trądzik. Skóra utraci elastyczność, co przy szybkiej utracie masy może skutkować rozstępami.

Spadek nastroju i motywacji

Redukcja wagi jest dość stresującym okresem. Wprowadzone ograniczenia, monotonne i małe porcje czy głodówki nie wpływają dobrze na stan psychiczny. Podczas redukcji, przy nieodpowiedniej diecie, jest się rozdrażnionym, nerwowym, a w przypadku zjedzenia czegoś ponad programowego, występują wyrzuty sumienia, motywacja znacznie spada, zwłaszcza gdy waga stoi w miejscu m.in. przez spowolniony metabolizm. Takie samopoczucie podnosi poziom kortyzolu, który dodatkowo wzmaga magazynowanie się tłuszczu i zaburza jego spalanie.

Jak uniknąć negatywnych skutków diety?

Przede wszystkim najpierw należy zadać sobie pytanie czy rzeczywiście dieta redukcyjna jest potrzebna, czy może jest to uleganie trendom i presji społeczeństwa na idealną sylwetkę. Następnie, jeżeli nie posiada się żadnej wiedzy na temat żywienia, należy udać do dietetyka, który na podstawie wywiadu i badań, ułoży dopasowaną dietę, która powinna być wprowadzeniem nowych nawyków żywieniowych. Podstawą jest aby posiłki były różnorodne, składające się z produktów dostarczających szereg składników odżywczych. Spożywane kalorie powinny być dostarczane z pełnowartościowych źródeł i rozłożone na 5-6 posiłków. Należy założyć sobie realny cel i czas i przede wszystkim, zachować zdrowy rozsądek i zmienić nawyki żywieniowe ponieważ zakończenie surowych diet grozi efektem jojo.

Jak powinno wyglądać zdrowe i rozsądne odchudzanie? Dowiecie się tego z filmu:

Zobacz film: Jak powinno wyglądać zdrowe i rozsądne odchudzanie? Źródło: Dzień Dobry TVN


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
5
1
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak dbać o skórę zimą, jakie kosmetyki pielęgnacyjne wybrać?
Jak dbać o skórę zimą, jakie kosmetyki pielęgnacyjne wybrać? Materiał sponsorowany
Najgroźniejsze dla naszego zdrowia sztuczne barwniki. Gdzie je znajdziemy?
Najgroźniejsze dla naszego zdrowia sztuczne barwniki. Gdzie je znajdziemy?
Aparaty ortodontyczne – rodzaje, zakładanie, higiena i koszty
Aparaty ortodontyczne – rodzaje, zakładanie, higiena i koszty
Elektroniczna recepta. Wszystko, co musisz wiedzieć o e-receptach
Elektroniczna recepta. Wszystko, co musisz wiedzieć o e-receptach
E-zwolnienia lekarskie. Co trzeba wiedzieć o nowym systemie wystawiania L4?
E-zwolnienia lekarskie. Co trzeba wiedzieć o nowym systemie wystawiania L4?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?